سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الحیات "عربستان در مقاله ای با عنوان "پراگماتیسم پوتین" به قلم "مصطفی زین" به رویکرد عملگرایی پوتین در روابط منطقه ای و جهانی با سایر کشورها می پردازد. وی در همین زمینه می نویسد: "پوتین به دنبال آن است تا با همه کشورها و جریانات سیاسی در خاورمیانه پل ارتباطی برقرار نماید. این ارتباط حتی هم پیمانان و یا کشورهایی که با غرب منافع دارند را نیز شامل می شود. همچنین وی در مقابل هر جریان و کشوری که در برابر سیاستش در سوریه و یا همپیمانی با ایران قرار بگیرد، می ایستد. پوتین همچنین روابطش را با کشورهای عربی و ترکیه که دشمن تاریخی روسیه از زمان امپراطوری عثمانی می باشد و یا با اسرائیل و رفیقش نتانیاهو مستحکم نمود. در همین راستا باید گفت که مثلا در سال 2015 هواپیمای جنگنده سوخو توسط ترکیه سرنگون شد و همه تصور می کردند که روسیه روابطش را با ترکیه قطع خواهد کرد؛ اما تنها به عذرخواهی اردوغان و تعهد وی مبنی بر هماهنگی با نیروهایش در مرزها بسنده نمود."

روزنامه " الوطن " عمان در مقاله ای بدون نام با عنوان "اسرائیل نمی خواهد عربده کشی اش را متوقف نماید" به تداوم اقدامات جنایت آمیز اسرائیل در حق مردم فلسطین و کمک کشورهای حامی به این رژیم در جهت تحقق اهداف استعماریش پرداخته است. این روزنامه می نویسد: "عربده کشی های اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین به نوار غزه و کرانه باختری رسیده و متاسفانه چشم انداز روشنی برای پایان دادن به این عربده کشی هایش نیز دیده نمی شود. اسرائیل با توجه به این که یک طرف دعوا در منطقه می باشد به دنبال آن است تا با این عربده کشی ها توجه منطقه ای و بین المللی را به خودش جلب نماید. در همین خصوص باید گفت که منطقه به طور روزانه شاهد حمله های استعمارگونه ای که به دنبال ترسیم نقشه جدید برای تقسیم میان کشورهای استعمارگر قدیم و جدید و نابودی ثروت های انسانی و طبیعی و منابعش و ایجاد اختلاف میان طوایف است و همه اینها با هدف تامین امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی است. آنچه که امروز منطقه را با اقدامات تروریستی و جنایت کارانه اسرائیل مواجه ساخته، در راستای جامه عمل پوشاندن به این اهداف استعماری و خرابکارانه است."

روزنامه " الرای " قطر در مقاله ای با عنوان "عقده عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نسبت به قطر" به قلم "صالح بن عفصان العفصان الکواری" به سخنرانی اخیر الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در شورای روابط خارجی آمریکا اشاره داشته است. وی می نویسد: "عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نسبت به قطر عقده دارد زیرا آنها وقتی اظهاراتش را می شنوند، وی را مسخره کرده و می خندند. وی در شورای روابط خارجی از تحریم و محاصره به گونه ای سخن گفت، گویی که مست باشد. الجبیر در این نشست گفت که عربستان و هم پیمانانش (منظور امارات و بحرین) 10-15 سال نسبت به اقدامات قطر صبر کردند تا قطر سلوکش را تغییر دهد. وی این سوال را مطرح کرد که شما در روابط با کاستروی کوبا چقدر صبر و تحمل کردید؟ برای ما نیز تا همین اندازه بنابر صبر داریم . شما پنجاه سال کوبا را تحریم کردید و ما نیز می توانیم این کار را انجام داده و محاصره نماییم و تا پانزده سال بر آن صبر کنیم."

"عمرو عبد السمیع" در روزنامه "الاهرام " مصر طی مطلبی با عنوان "هم پیمانی در خاورمیانه " به ضرورت ائتلاف مصر در هم پیمانی های منطقه ای و بین المللی می پردازد. نگارنده می نویسد: "سیاست خارجی مصر مدت زمانی بر اساس مقاومت در برابر بلوک ها بنا شده بود و با همین استدلال در دهه های پنجاه و شصت پیوستن به پیمان نامه ها وتفاهم نامه های اسلامی و بغداد را رد می کرد اما باید گفت که هم اکنون زمان و موقعیت های منطقه ای وبین المللی عوض شده است و همین مسئله باید انگیزه ای در مصر ایجاد کند تا با رعایت تعهدات اصولی و مبانی به پیمان ها و ائتلاف های منطقه ای و بین المللی بپیوندد. بر این اساس، مصر در سال 2015 جزئی از ائتلاف ضدتروریسم شد اما هم پیمانی اش با کشورهای عربی برای پایان دادن به بحران یمن محدود و مشخص بود و حضور نیروهای مصری به تناسب تعداد، وظایف و دستیابی به اهداف مصر در تنگه هرمز متناسب بود."

کد خبر: 972698

وب گردی

وب گردی