جایگاه فناوری در گیاهان دارویی دنیا کجاست؟

ایران یکی از کشورهای ثروتمند حوزه گیاهان دارویی است. انواع این گیاهان در کشور و در مناطق مختلف وجود دارند که استفاده از این فرصت مغتنم می تواند گره ای از اقتصاد کشور باز کند و راهی روشن برای آینده کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، فعالان عرصه گیاهان دارویی از نبود جایگاه مناسب این صنعت در کشور گلایه‌مند هستند و معتقدند توجه درست و به هنگام به گیاهان دارویی می تواند اقتصاد کشور را رونق داده و اشتغال‌زایی در‌خوری برای جوانان جویای کار فراهم کند.
میترا مهربانی یکی از فعالان صنعت گیاهان دارویی که سالیان سال است در این حوزه فعالیت می کند و هنوز به نتیجه دلخواه خود نرسیده، با انتقاد از عدم توجه لازم به این صنعت ارزشمند در کشور، می گوید: متأسفانه توجه لازم در ایران به این زمینه اصلا در خور شرایط و استعداد های کشور نیست و هنوز در این صنعت نتوانسته ایم به جایگاه واقعی خود برسیم. اگر بتوانیم این صنعت را رونق دهیم، تراز اقتصاد کشور را جابه‌جا خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که جایگاه فناوری در گیاهان دارویی دنیا چیست؛ بیان می کند: بر خلاف تصور سنتی و قدیمی که در کشور وجود دارد، فناوری جایگاه قابل توجهی در حیطه گیاهان دارویی دارد که این موضوع هم در عرصه تولید محصولات مختلف گیاهی است و هم در زمینه تولید دارو از گیاهی. امروزه در دنیا استفاده از فناوری در صنعت گیاهان دارویی بسیار گسترده و توسعه یافته است.
وی معتقد است با این ظرفیت بالایی که ایران در عرصه گیاهان دارویی دارد باید از خام فروشی دور شویم، که این کار تنها با اهمیت دادن به افراد و شرکت هایی که می خواهند در این عرصه فعالیت کنند و زمینه علمی لازم و تمایل به کار دارند؛ ولی پشتیبان کافی و وافی را ندارند، امکان‌پذیر است. به همین دلیل مسئولان این صنعت باید به جوانان و متخصصان با انگیزه در این حوزه فضا دهند و عرصه را برای فعالیت آنها باز کنند.


این فعال صنعت گیاهان دارویی ادامه می دهد: متاسفانه سیاست‌گذاری ها در این حوزه چندان عملیاتی نمی شود و حمایت درستی از فعالان این عرصه صورت نمی گیرد در حالی‌که متخصصان این حوزه توانمندی های زیادی دارند و می توانند نقش بزرگی در اقتصاد کشور بازی کنند؛ اما به دلیل عدم حمایت ها برخی متخصصان به انتهای این مسیر نمی رسند و تلاش های آنها ابتر می‌ماند.

وی معتقد است که وجود استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و صندوق های جسورانه در این صنعت بسیار مفید است و اگر از این نوع فعالیت ها حمایت شود، می توانیم به توسعه درست این صنعت امیدوار شویم.
چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 975249

وب گردی

وب گردی