صادرات ۲۵ میلیون دلاری محصولات دانش بنیان/ راه اندازی پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی در کشور

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی، از راه اندازی پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی برای نخستین بار خبر داد و گفت: این پالایشگاه به منظور بررسی فرمولاسیون‌ها، گرانول و مواد جامد و مایع بر اساس مواد موثره انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، در نشست خبری، چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) اظهار کرد: در راستای اجرایی کردن وظایف تعیین شده در سند ملی گیاهان دارویی (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۹۲) که بخشی از آن هدایت و پیگیری تعاملات بخش های دولتی و خصوصی و اثرگذار در صنعت، ظرفیت سازی برای معرفی و تجاری سازی محصولات نوآورانه و فناورانه این حوزه است.

وی تصریح کرد: در سال ۸۵ با فرمایش مقام معظم رهبری دریچه جدیدی در این عرصه گشوده شد به طوری که هم اکنون با به کارگیری گیاهان دارویی و طب سنتی دریچه جدیدی روی سلامت باز شد.

عصاره با بیان اینکه همواره ایرانیان به گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور اهمیت می دهند، گفت: طب سنتی و گیاهان دارویی نقش مهمی در سلامت کشور ما دارند و صنایع وابسته نیز علاقه وافری به توسعه این علم و محصولات آن در کشور دارند.

عصاره با تأکید بر اینکه ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی توانسته به عنوان یک نهاد واسط و بین بخشی در این زمینه نقش آفرینی کند، گفت: در همین راستا برای چهارمین دوره نمایشگاه گیاهان دارویی را برپا می کنیم.

به گفته وی، در این نمایشگاه سعی می شود از ظرفیت های بومی و طبی استفاده کرده و آنها را به نمایش بگذارند.

وی از رونمایی ۴۸ طرح ویژه در این جشنواره خبر داد و افزود: در این دوره از جشنواره ۴۸ طرح ویژه که به مرحله تولید انبوه رسیده و خط تولید آن راه اندازی شده است، رونمایی می‌شود که از آن جمله می‌توان به داروی درمان میگرن با عنوان میگریکات اشاره کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ شرکت دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی محصول تولید می کنند، گفت: این تعداد از شرکت های دانش بنیان در چهارمین دوره نمایشگاه حضور می یابند و ۵ هزار و ۸۲ محصول خود را عرضه خواهند کرد.

وی افزود: همچنین ۱۱۰ استارت آپ نیز در این جشنواره مشارکت خواهند کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی با تاکید بر اینکه از این تعداد شرکت دانش بنیان، ۸۰۰ محصول در نمایشگاه عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۵۵۱ شرکت خصوصی فعال در حوزه تولید گیاهان و فرآورده‌های دارویی حضور خواهند داشت.

به گفته عصاره، از بین فناوری هایی که تمایل به حضور در نمایشگاه داشتند ۱۵۰ مورد رد شده اند و مابقی در نمایشگاه حضور می یابند.

وی ادامه داد: در چهارمین دوره نمایشگاه ۱۳۲ فناوری قابل تجاری سازی در بخش فن بازار این نمایشگاه حضور دارند. این تعداد در سال ۹۱، ۲۵ فناوری می‌شود.

عصاره با تاکید بر اینکه در بخش فناوری‌های قابل تجاری سازی، ۱۵۰ طرح رد شده‌اند اضافه کرد: علاوه بر آن در بخش جشنواره دانش آموزی ۱۰۰۰ طرح ارسال شد که پس از داوری‌های انجام شده ۱۷۰ طرح دانش آموزی در این بخش عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار جشنواره دانش آموزی در سال ۹۵ و همزمان با سومین دوره نمایشگاه گیاهان دارویی راه اندازی شد، گفت: امسال به طور گسترده تری قرار است جشنواره دانش آموزی با ۱۷۰ طرح فناورانه برگزار شود.

عصاره ادامه داد: ۸ تا ۱۰ طرح قرار است توسط اسپانسرها مورد حمایت قرار گیرد که این حمایت ها شامل بورسیه، پژوهانه، تقبل هزینه تحصیلات، تقبل هزینه دانشگاه و... می شود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی رویکردهای مثبتی نسبت به طب سنتی دارد، گفت: نظام سلامت جهان با بیماری هایی روبرو می شود که عامل آن ترکیبات شیمیایی هستند، بنابراین رویکردهای جدید مانند گیاهان دارویی و طب سنتی می تواند در این مسیر چاره ساز باشد که سازمان بهداشت جهانی هم به این قضیه توجه دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: در حال حاضر ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی روی موضوع طب سنتی فعالیت می کنند و این نشان می دهد که ایران به صورت علمی با طب سنتی و گیاهان دارویی برخورد کرده است.

وی افزود: در سراسر کشور نیز سلامتکده هایی ایجاد شده که به مردم خدمات ارائه می کنند.

عصاره خاطرنشان کرد: خدماتی که توسط سلامتکده ها ارائه می شود، شامل خدمات تخصصی، مغز و اعصاب، گوارش، تغذیه و ... است، در همین راستا بنا داریم چنین سلامت کده ای را در حاشیه نمایشگاه داشته باشیم تا خدمات سلامتی با استفاده از گیاهان دارویی را به مردم ارائه کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: همچنین قرار است در حاشیه نمایشگاه، گیاهان زنده در قالب هربراتوم به نمایش گذاشته شوند.

عصاره به حجم قراردادهای سومین نمایشگاه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ حدود هفت تا هشت میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.

وی همچنین میزان صادرات در حوزه گیاهان دارویی را بالغ بر ۵۲۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این رقم شامل صادرات زعفران، شیرین بیان، موسیر، گل محمدی، ادویه و جات و انواع آویشن‌ها می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی حجم صادرات انواع اسانس‌ها را ۴۵ میلیون دلار و حجم صادرات محصولات دانش بنیان شامل دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی را ۲۵ میلیون دلار عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت توجه به استانداردسازی فرآورده‌های دارویی خاطرنشان کرد: در زمینه استانداردسازی ضعیف هستیم.

عصاره با بیان اینکه برای تولید مواد اولیه مراحل مختلفی طی می‌شود افزود: در مراحل فرآوری ثانویه فرآورده‌های دارویی نیاز به استانداردسازی داریم که در این زمینه با حضور نمایندگان پژوهشکده استاندارد، معاونت علمی و پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی ۱۵ استاندارد در این حوزه تدوین شده، که این استانداردها که توسط سازمان استاندارد ابلاغ شد.

وی در عین حال از تلاش این ستاد برای راه اندازی پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی خبر داد و افزود: این پالایشگاه به منظور بررسی فرمولاسیون‌ها، گرانول و مواد جامد و مایع بر اساس مواد موثره انجام خواهد داد.

عصاره با بیان اینکه این پالایشگاه با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان راه اندازی می‌شود ادامه داد: زیرساخت‌های اولیه آن آماده شده به گونه‌ای که با یک مشاور خارجی تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاه در قالب ۲۰ کانتینر به کشور وارد شده و در بهمن ماه سال جاری در گلپایگان با ظرفیت ۲۵۰۰ تن ماده اولیه استاندارد مورد نیاز صنایع تولید خواهد شد.

وی به تعداد مجوزهای اعطا شده از سوی سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این سازمان در سال ۹۲ ، به ۱۰۵۰ قلم فرآورده گیاهان دارویی مجوز داد که این تعداد در سال جاری به ۲۶۵۸ قلم فرآورده رسیده است.

وی تعداد مجوزهای صادر شده برای فرآورده‌های طب سنتی را ۱۳۴۶ مورد ذکر کرد و یادآور شد: این تعداد محصولات در صنعت تولید شده و وارد بازار شده است ولی به معنای تولید مواد اولیه استاندارد نیست؛ چرا که اکثر شرکت‌های فعال در این حوزه به دلیل نبود ماده موثره استاندارد اقدام به واردات آن به کشور کرده‌اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه هر صنعتی استاندارد می خواهد، گفت: باید در زمینه گیاهان دارویی هم استانداردهایی صورت بگیرد.

بازنمایی آخرین پیشرفت های علمی و صنعتی در محصولات فناورانه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی در راستای گسترش اقتصاد غیرنفتی، وفاق ملی در جهت رفع موانع و شکاف های پیش روی توسعه صنعت گیاهان دارویی، این ثروت ملی، ارتقاء و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به منزله پیشرانی برای تحرک بخشی به اقتصاد مقاومتی بر مبنای زیست بوم کارآفرینی، تسهیل فرآیند شتاب‌دهی در جهت تشکیل و تقویت کسب وکارهای نوپا(استارتاپ ها) با حضور شتابنده ها، کمک به ایجاد بازارهای جدید و ارتقای انگیزه سرمایه گذاری در بنگاه های کوچک نوآور از جمله اهداف اصلی این جشنواره است.

برپایی نمایشگاه محصولات گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی،جشنواره دانش آموزی، سلامتکده طب ایرانی، فن بازار (نوآورهای صنعت گیاهان دارویی) از مهم ترین رویدادهایی است که در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده های طبیعی و طب ایرانی پراخته خواهد شد.

گفتنی است این جشنواره از ۲۱ آبان تا ۲۴ آبان در مصلی بزرگ امام خمینی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976259

وب گردی

وب گردی