تجاری سازی محصولات دانشگاه آزاد باید به واحدها واگذار شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه گفت: اگر سازمان مرکزی قسمت تجاری سازی محصولات را به معاونت پژوهشی واحدها واگذار کند، قطعا ثمرات بهتری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با دکتر مهدی زواری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر مهدی زواری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در این استان و مشکلات پیش رو در راه دستیابی به این اهداف گفت: در حال حاضر 3 مرکز رشد و بیش از 40 هسته و واحد فناور هم در سطح استان داریم که مهم ترین دستاورد این مراکز که به مرحله تجاری سازی رسیده و برای دانشگاه درآمدزایی مناسبی داشته، صندلی واقعیت مجازی است که در شهربازی‌ها و مراکز تفریحی کاربرد بسیاری دارد.

وی افزود: در زمینه تولید سرم سازی حیوانی هم که برای آزمایشگاه‌‌‌‌‌های مربوط مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد آن برای کشت میکروبی است دستاوردهای چشمگیری داشتیم که در مرحله تجاری سازی قرار دارد همچنین کورنومترلیزری برای ثبت رکورد در ورزش دو میدانی تولید کردیم و تا به امروز چندین قرارداد با سالن‌های ورزشی برای ارائه این محصول داشتیم که برای دانشگاه درآمدزایی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در ادامه درباره کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای و چرخیدن چرخ دانشگاه خاطر نشان کرد: واقعیت این است که هر واحد در مرکز استان هزینه‌ای میلیاردی در سال دارد که عمده این هزینه‌‌ها از طریق درآمدهای شهریه‌ای است بنابراین کیفیت بالای آموزش در هر واحد دانشگاهی منجر به افزایش تعداد دانشجو شده که سطح درآمدزایی از طریق شهریه‌ها را بالا می‌برد. دستاوردهای مراکز رشد و هسته‌های فناور که به مرحله تجاری سازی رسیده‌‌اند در واقع کمکی برای تامین نیازهای موجود در واحدهای دانشگاهی به شمار می‌روند که به تنهایی قابلیت تامین هزینه‌ها را ندارند.

زواری یاد آورشد: آنچه مسلم است، باید سرمایه گذاری عظیمی در زمینه کسب درآمد از طریق محصولات فناور داشته باشیم تا بتوانیم درآمدزایی بالایی برای دانشگاه ایجاد کنیم چون با خروجی چند مرکز و هسته فناور، دستاور اقتصادی چشمگیری به دست نمی‌‌‌آید که نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است تا برسیم به جایی که بسیاری از واحدهای صنعتی و کارخانجات در یک اعتماد متقابل کنار دانشگاه قرار گرفته و از علم و فناوری دانشگاه استفاده کنند که درسایه ارتباط قوی دانشگاه با صنعت، درآمدزایی مناسبی برای تمام واحدهای دانشگاهی ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در تبدیل هسته‌های فناور به شرکت دانش بنیان، وجود رقبای خارجی در برخی از دستاوردها و تولیدات است. درحال حاضر محدودیت‌‌های مالی و بخشنامه‌‌های دست و پاگیر، همچنین محدودیت اختیارات روسای واحدها یکی دیگر از موانع سرعت بخشیدن به کارها در مسیر ایجاد مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه متذکر شد: اگر سازمان مرکزی قسمت تجاری‌سازی محصولات را به معاونت پژوهشی واحدهای دانشگاهی واگذار کند قطعا ثمرات بهتری خواهد داشت چون تمام فعالیت‌‌هایی که منجر به تجاری سازی می‌‌شود وقتی در مرحله آخر قرار می‌‌گیرد از دست معاونت پژوهشی خارج شده و به قسمت اقتصاد دانش بنیان مربوط می‌شود که محصولات تولیدشده بعد از طی مراحل پژوهشی زمانی که به مرحله تجاری سازی می‌رسد با بحران جدیدی مواجه می‌‌شود که ممکن است از ادامه راه باز بماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976646

وب گردی

وب گردی