نقش فناوری اطلاعات در کارآفرینی و اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی

هدف کارآفرینی اشتغال‌زایی نیست، بلکه خلق ارزش افزوده جدید است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فناوری اطلاعات به عنوان یکی از زمینه های مهم و اثرگذار در کار‌آفرینی و اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی محسوب می شود که علاوه بر ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سبب پویایی کار آفرینی آنها و رشد و اقتصاد جامعه می شود. تأکید بر نقش کارگشای فناوری اطلاعات در کار آفرینی و اشتغال زایی به عنوان یکی از راهها‌ی کاهش نرخ بیکاری و عدم پیشرفت شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی در اجتماعی است که بخش عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی علی رغم برخور‌داری از استعداد و انرژی کافی، بیکار و یا از اشتغال متناسب با تحصیلات و توانمندی لازم برخوردار نیستند.

معنی واژه کارآفرینی

کارآفرینی از واژه­ایی به نام Enterprendre به معنای متعهد شدن که لغتی‌ست فرانسوی؛ معادل under Take در زبان انگلیسی و در سال 1848 توسط جان استوارت میل به کارآفرینی Enterpreneur در زبان انگلیسی ترجمه شد؛ یعنی کسی که خلق ارزش می­کند. کارآفرینی ترجمه بسیار زیبا و اشتباه از همین کلمه Enterpreneur است،‌ به دلیل اینکه قرار بوده Enterpreneur کسی باشد که خلق ارزش افزوده جدید با استفاده از منابع موجود کند.

روش­ های اشتغال­‌زایی

روش اول؛ سرمایه گذاری دولتی

روش دوم؛ سیاست­ های مالی

روش سوم؛ یک سهم از بازار

روش چهارم؛‌ اشتغال‌‌زایی از راه ایده‌­های نو

رتبه ایران در شاخص جهانی

بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده است. رتبه کارآفرینی ایران در منطقه به ۱۱ رسیده است که در مقایسه با سال قبل، سه رتبه بهبود یافته است؛ همچنین ایران ۷/ ۴ بهبود امتیاز را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است.

کارآفرینی موتور رشد اقتصادی است که بدون آن رشد بهره‌وری و خلق مشاغل جدید بسیار دشوار خواهد بود. مطالعات درباره کشورها نشان می‌دهد که آموزش افراد و فرهنگ‌سازی و ایجاد وجهه مناسب برای کارآفرینان در جامعه، کافی نبوده بلکه بروز کارآفرینی نیازمند محیطی مساعد نیز هست. این یعنی، کارآفرینی پدیده‌ای فرابخشی و چندوجهی است به‌نحوی‌که از یکسو متاثر از همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و از سوی دیگر بر تمام این ابعاد تاثیرگذار است.

4 شیوه مختلف شناسایی کارآفرین

  1. به عنوان هماهنگ کننده دیگر منابع تولید زمین، نیروی کار و سرمایه
  2. به عنوان تصمیم گیرنده همراه با تردید و عدم قطعیت
  3. به عنوان مبتکر
  4. به عنوان پرکننده شکاف ها و تکمیل کننده ورودی

بررسی ها نشان دادند که قابلیت های کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت بالاتر از حد میانگین بود؛ اما نمرات ریسک‌پذیری از متوسط نمره معیار پایین تر بود؛ همچنین، آموزش های دانشگاهی در پرورش ویژگی‌ها‌ی کارآفرینی در دانشجویان موثر نبوده است.

نقاط ضعف چالش‌ها از منظر نظام دانشگاهی

  1. نداشتن دانش تجربه و مهارت های مورد نیاز کارآفرینی و ضعف در اجرا
  2. عدم آشنایی برای خود اشتغالی
  3. اشتغال پذیری پایین فارغ التحصیلان آموزش عالی
  4. عدم مهارت فارغ التحصیلان برای پذیرش تصدی های بازار کار
  5. منطبق نبودن آموزش های دانشگاهی با نیازهای بنگاه‌ها
  6. کیفیت نظام آموزشی
  7. ضعف برنامه های آموزشی و درسی
  8. ضعف تعامل و عدم هماهنگی بازار کار و آموزش عالی
  9. نبود ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار

نقاط ضعف چالش ها از منظر فضای کسب و کار

  1. نداشتن دانش تجربه و مهارت های مورد نیاز کارآفرینی و ضعف در اجرا
  2. مشکلات تامین مالی
  3. نامساعد بودن محیط کسب و کار
  4. عدم آشنایی پارک های علم و فناوری با قوانین کسب و کار
  5. فقدان سرمایه گذاری کافی و حمایت ناکافی از سرمایه‌گذاران
  6. اشباع شدن بازار کار بسیاری از رشته ها
  7. نبود ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار
  8. تقاضای پایین اقتصاد برای فارغ التحصیلان دانشگاهی
  9. عدم توسعه بنگاه های کاریابی خصوصی
  10. فقدان صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر
  11. ضعف در قوانین صیانت از مالکیت فکری در کشور
  12. بی اعتنایی به نخبگان غیر‌دانشگاهی

انتهای پیام/

کد خبر: 991989

وب گردی

وب گردی