آخرین وضعیت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی پژوهشگاه فضایی تشریح شد/ بهره‌برداری از ۲ ماهواره در سال ۹۸

مشاور رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره "پارس ۱" آماده پرتاب است، گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌های "ناهید ۲" و "پارس ۲" در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای فضایی کشور نشان داد که یکی از برنامه های سازمان فضایی کشور افزایش ساخت ماهواره های مخابراتی و سنجشی در سال های آینده است که طبق این برنامه در سال آینده ماهواره ناهید 2 و ماهواره سارپایه عملیاتی می شوند.

در حال حاضر نیز مقدمات ساخت ماهواره های دیگر در دستور کار قرار دارد، به طوری که در سال 1400 ماهواره مخابراتی ایرانست1 عملیاتی خواهد شد.

همچنین در سال 1402 ماهواره های کیهان 2، ماهواره سار1، ماهواره پارس 2 و ماهواره منظومه 1 عملیاتی خواهد شد.

در سال 1405 نیز قرار است با ارتقای ماهواره‌های قبلی شاهد عملیاتی شدن ماهواره های جدیدی خواهیم بود، به طوری که در این سال ماهواره‌های کیهان3، سار2، پارس3 و منظومه 2 در دستور کار قرار دارد.

همچنین ساخت کشتی های هوایی از دیگر اقداماتی است که سازمان فضایی ایران به صورت جدی پیگیر است. این تجهیزات ماهواره ای در فاصله 20 تا 30 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و داده های هواشناسی و....به کشور مخابره خواهد کرد.
در حاشیه این بازدید سیدجواد موسوی در نشست خبری، از دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی ماموریت این پژوهشگاه را توسعه فناوری‌های فضایی، زیرساختها و توسعه سامانه‌های بومی برای استفاده صلح‌آمیز از فناوری‌های فضا پایه در چارچوب اولویت‌های کشور دانست و ادامه داد: برای تحقق این ماموریت‌ها رویکرد ما توسعه شبکه نوآوری با حضور دانشگاه‌ها است.

موسوی با بیان اینکه برای توسعه فناوری‌های فضایی نیازهای آینده بازار ایران منوط به ظرفیت ماهواره‌ها است، اظهار کرد: برای این منظور مطالعاتی صورت گرفت که نشان داد صدا و سیما برای توسعه پوشش و تقویت آن در آینده نیاز به ۵۰ ترانسپوندر دارد.

به گفته وی در آینده کشور به ۳۳۰۰ مگاهرتز پهنای باند نیاز دارد.

مشاور رییس پژوهشگاه فضایی ایران به وضعیت توسعه فناوری فضایی در میان کشورهای دنیا و منطقه اشاره کرد و ادامه داد: در منطقه کشورهایی چون ترکیه، امارات، قطر و مصر به سمت ساخت ماهواره‌های بومی حرکت کرده‌اند که این امر به دلیل استراتژیک بودن این فناوری است.

وی اضافه کرد: در این راستا نسبت به تدوین برنامه راه محصول پژوهشی فضایی اقدام شد و بر اساس آن اقداماتی صورت گرفت.

موسوی با اشاره به پروژهای فضایی اجرایی شده در پژوهشگاه فضایی، گفت: ماهواره "ناهید ۱" آماده قرار گرفتن در مدار است و ماهواره "ناهید ۲" تا دو سال آینده آماده پرتاب و قرار گرفتن در مدار است.

به گفته وی، ماموریت این ماهواره قرار گرفتن در مدار ژئو و ارائه خدمات مخابراتی است.

وی طراحی و ساخت سری ماهواره‌های سنجشی پارس را از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه نام برد و گفت: ماهواره "پارس ۱" آماده پرتاب است و طراحی و ساخت ماهواره "پارس ۲" در حال برنامه‌ریزی است که در آینده نزدیک در دستور کار قرار می‌گیرد. این ماهواره تا ۱۴۰۴ یا پایان برنامه هفتم توسعه به پایان می‌رسد.

این محقق حوزه فضایی طراحی و ساخت کشتی هوایی و بالن‌های مخابراتی را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: مزیت کشتی هوایی استقرار در یک نقطه و پوشش دائمی است.

موسوی، طراحی و ساخت ماهواره‌های زمین آهنگ را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: در این بخش طراحی و ساخت ماهواره‌های ایران ست ۱ و ۲ در دستور کار قرار دارد. ضمن آنکه ماهواره‌های ۱ و ۲ در مراحل اجرایی قرار دارند.

مشاور رییس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها شبکه محوری ایجاد شده و ۲۵۰ طرح در قالب ۱۳ قرارداد با دانشگاه‌ها انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992106

وب گردی

وب گردی