حذف لکه‌های نفتی از محیط‌های آبی و خاکی

رها شدن نفت و فرآورده‌های آن در محیط زیست ادامه زندگی بسیاری از جانداران ساکن اکوسیستم‌های خشکی و آبی را تهدید می‌کند برای رفع این مشکل محققان کشور با انجام پژوهشی درباره آن بررسی‌های لازم را انجام دادند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حذف آلودگی های نفتی موجود در نمونه خاک و آب آلوده شده به مواد نفتی توسط نانوکامپوزیت های سنتز شده پلی آنیلین – اکسید روی و پلی آنیلین – اکسید تیتان از اهداف اصلی طرح پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان کشور انجام شد.

بهینه سازی تجزیه و حذف لکه های نفتی از محیط های آبی و خاکی با استفاده از نانوکامپوزیت های سنتز شده پلی آنیلین – اکسید روی و پلی آنیلین – دی اکسید تیتان" عنوان این طرح است که با انجام آن هدف بدست آوردن مقدار بهینه پارامترهای موثر در میزان تجزیه و حذف آلاینده های نفتی از قبیل PH، دما، غلظت مناسب نانوکامپوزیت و افزودنیهایی نظیر اکسنده ها دنبال شد.

بر اساس این گزارش، ورود ترکیبات نفتی به محیط از کلیه مراحل مختلف، استخراج، حمل و نقل ،نگهداری در صنایع نفت امکان پذیر است. رها شدن نفت و فراورده های آن در محیط زیست ادامه زندگی بسیاری از جانداران ساکن اکوسیستم های خشکی و آبی را تهدید و با آلوده سازی آب های زیر زمینی بهداشت انسانی را با خطر جدی روبرو می کند.

همچنین با از میان بردن زیستگاه گونه های مفید اثر منفی خود را به اقتصاد بخش هایی چون کشاورزی و شیلات تحمیل می کند. ایران با توجه به دارا بودن بیش از 60 درصد منابع نفتی جهان بسیار در معرض آلوده شدن خاک و آب های محیطی به فراورده های نفتی قرار دارد. گازوئیل، بنزین، نفت سفید، نفت کوره به طور گسترده ای در زندگی امروز بشر مورد استفاده قرار می گیرند. رها شدن تصادفی یا نشت آنها منجر به آلودگی آب و خاک شده و مشکلات فراوانی را برای محیط زیست ایجاد می کند. سوخت های متداول که از مشتقات نفت خام هستند ترکیبی پیچیده شامل پارافین ها، اولفین ها، هیدروکربن های آروماتیک و هیدروکربن های آلیفاتیک است که روش های گوناگونی برای حذف این ترکیبات در محیط های آبی پیشنهاد شده است. روش های فیزیکی مانند شناور سازی و روشهای شیمیایی مانند استفاده از سورفکتانت ها به طور معمول پرهزینه و دارای محدودیت های فراوانی است تحقیقات زیادی روی تجزیه فوتوکاتالیستی ترکیبات آلی و هیدروکربنی به صورت مجزا صورت گرفته است.

بنابراین در این پروژه با سنتز فوتوکاتالیزورهای Zno, Tio2 - پلی آنیلین برای حذف آلودگی های نفتی از محیط های آبی و خاکی در حضور نور مرئی استفاده شود که تجزیه فوتوکاتالیستی از روش های اکسیداسیون پیشرفته و با صرفه اقتصادی بسیار بالا است.

دی اکسید تیتانیم و اکسید روی به عنوان رنگدانه های با ارزش بدلیل دارا بودن ویژگی های خاصی نظیر قدرت پوشش دهی بالا، همرنگ کنندگی زیاد، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، غیرسمی بودن و مقاومت حرارتی و شیمیایی قابل توجه در سالهای اخیر بازار مصرف گسترده ای در دنیا و نیز ایران یافته است. بطوریکه این دو ماده مهمترین رنگدانه پایه مورد استفاده در بیشتر صنایع رنگ سازی است. علاوه بر موارد مذکور، دی اکسید تیتانیم و اکسید روی بطور گسترده در تولید پلاستیکها، مرکب چاپ، مواد ساختمانی، پودرهای آرایشی، سرامیکها، پمادها و کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه دی اکسید تیتانیم و اکسید روی از جمله مواد نیمه رسانا هستند، در کارهای پژوهشی متعددی از آنها به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای اکسایش فتوکاتالیزی، به منظور تخریب ترکیبات آلی آلوده کنندة محیط زیست نیز استفاده شده است. دی اکسید تیتانیم و اکسید روی معمولی مورد استفاده در صنایع مختلف فقط با نور فرابنفش ساطع شده از لامپهای UV تحریک می شود و بوسیله نور مرئی برانگیخته‌ نمی شود. تجهیزات لازم برای تولید نور فرابنفش جهت برانگیخته‌ کردن این کاتالیزورها بمنظور اجرای فرآیندهای اکسایش فتوکاتالیزی پرهزینه می‌باشد. اما اگر بتوان به جای تابش UV مصنوعی از تابش نور مرئی نظیر نور خورشید استفاده کرد، کمک شایانی به تبدیل شدن فرآیندهای اکسایش فتوکاتالیزی آزمایشگاهی به یک روش تصفیة سودمند و موفق تجاری و عملی خواهد شد.

از این جهت، بسیاری از دانشمندان و متخصصان، سعی کرده اند با سنتز و تهیه کاتالیزورهای TiO2 و ZnO مختلف، محدوده طول موج جذبی آن را به سمت ناحیة مرئی توسعه دهند. یکی از روش های حساس‌سازی فوتونی نیم رساناهای TiO2 و ZnO به نور مرئی تهیه نانوکامپوزیتهایی از پلیمر هادی و اکسید روی و یا دی اکسید تیتانیم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992321

وب گردی

وب گردی