اشتباهات رایج در مصاحبه‌های دانشگاهی

مسئله شرکت در مصاحبه دانشگاهی چیزیست که هر دانشجو برای ادامه تحصیل با آن مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی برخی موارد برای موفقیت در این برهه از زندگی تحصیلی مهم به نظر می رسد. در ادامه به ارائه بعضی نکات که توسط مصاحبه کنندگان دانشگاه های آکسفورد و کمبریج ارائه شده است، می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مصاحبه های دانشگاهی اغلب دارای رموز بسیاری هستند. سوالات نمونه مانند چیزی که ماه گذشته توسط آکسفورد منتشر شد، به منظور روشن کردن روند این مصاحبه و ایجاد آرامش در فرد به کار گرفته می شود؛ اما آن ها می توانند حقه هایی را برای گمراه کردن شما پیاده کنند.

از سه مصاحبه کننده خواسته شد تا بینش خود را در مورد این فرآیند و اشتباهات رایج در آن و نحوه پاسخ به سوالات غیرمعمول، آشکار سازند.

در ادامه به بیان برخی از آن ها از نقطه نظر مصاحبه کنندگان می پردازیم.

مصاحبه کنندگان هیولا نیستند

ممکن است فکر کنید در مقابل شخصی قرار می گیرید که شما را مورد بازجویی قرار می دهد. «هلن سوئیف» استاد دانشگاه آکسفورد اظهار داشت که امیدواریم این مسئله تا این حد در نظر مصاحبه شونده سخت نباشد. در واقع فرد باید به حالتی پرتلاش خود را برای این مرحله آماده کند؛ اما مصاحبه باید مبتنی بر حس مشارکت باشد.

«سم لوسی»، مدیر پذیرش کالج های کمبریج می گوید که مصاحبه گران به دنبال شور و شوق، تعامل و توانایی هستند.
لوسی در این باره گفت:« وقتی که به سوالات ظاهرا غریزی می رسیم، یک رویکرد خلاقانه، نکته ای بسیار مهم و کلیدی است. افراد خلاق با فکر کردن تسلیم نمی شوند و می توانند چیزی را که نمی فهمند کشف کنند. این ها به نکات و توصیه های ما گوش فرا می دهند.»

به روز باشید

از موضوعات مربوط به مصاحبه خود که در پیرامون اتفاق می افتد، آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است از شما سوال شود که در حال حاضر چه چیزی را مطالعه می کنید. شما همچنین باید از اخبار مربوط به موضوع خود مطلع شوید.

«کونل مک نیوکیل» استاد علوم زمین در آکسفورد اظهار داشت زمانی که یک شخص برای این رشته درخواست داده و به مصاحبه می آید و فاجعه طبیعی در مورد زمین بیرون وجود دارد انتظار می رود که شخص از آن آگاهی کامل داشته باشد.

از طریق فرآیندهای تفکر خود صحبت کنید

لوسی گفت: این روش ممکن است در ابتدا روندی عجیب به نظر برسد؛ زیرا شما آن را در مکالمه طبیعی انجام نمی دهید. اما می توانید با تمرین کردن، از عجیب و غریب بودن آن برای خودتان بکاهید.

وقت خود را مدیریت کنید

سوئیف اظهار داشت بیشتر اعمال غیر مفیدی را که مصاحبه کننده انجام می دهد نتیجه عصبانی بودن آن هاست. اعمالی مانند عدم توجه به سوالات یا زیاده روی در صحبت کردن نتیجه این حالات آنان است.

لوسی گفت که یکی دیگر از مشکلات موجود اشتباه کردن است و مصاحبه کننده دوست دارد ببیند شخص توانایی تشخیص اشتباه و بازگشت و تصحیح کردن آن را دارد. اگر احساس می کنید جواب را نمی دانید، آرام باشید، نفس عمیق بکشید و سوال بپرسید زیرا ما می توانیم کمی اطلاعات اضافی در اختیار شما قرار دهیم.

در مورد انگیزه نامه (personal statement) صحبت کنید

بیانیه شخصی یا انگیزه نامه (Personal statement) را به عنوان جزو مهمی از درخواست خود برای موسسه آموزش عالی در نظر بگیرید: هر چیزی مربوط به آن از نمرات GRE گرفته تا توصیه نامه ها، ضمیمه آن می شوند. بدون یک بیانیه شخصی قوی، به سادگی شانس رسیدن به مرحله بعدی پذیرش را از دست خواهید داد.

آزمون جی آر ائی یا همان GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination است. هدف آن سنجش توانایی‌ها و معلومات فارغ التحصیلان می‌باشد. این آزمون معمولاً برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز است. دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی معمولاً داشتن نمرهٔ بالا در این آزمون را یکی از شرایط پذیرش به مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری قرار می‌دهند.

اینکه نتوانید در مورد نقاط قوت خود صحبت کنید مشکل بزرگی است؛ اما در عین حال باید سعی کنید در آن اغراق هم نکنید.

بیش از حد به ظاهر خود متمرکز نباشید

تمرکز خود را روی چیزهایی مانند این که چگونه با مصاحبه کننده دست دهید، نگذارید و هر آنچه در آن احساس راحتی بیشتری دارید را به تن کنید، البته دقت کنید که لباس مناسب انتخاب کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 992616

وب گردی

وب گردی