پیشگیری از بروز مجدد خطا باثبت وقایع ناخواسته حیات در بیمارستان ها

مدیر کل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: اعتباربخشی در بیمارستان ها بدون وقفه و طی بازدید های مدوام انجام می شود، همچنین، مدیریت، فناوری و استفاده از اطلاعات سلامت در اعتباربخشی محوریت اصلی نسل چهارم اعتباربخشی است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا عسکری در اجلاس معاونان درمان دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور گفت: ثبت وقایع ناخواسته حیات در بیمارستان ها، تلاش در جهت رسیدن به نظام مراقبتی ایمن و پیشگیری از بروز مجدد خطا است. تحلیل ریشه ای این خطاها نیز با هدف شناسایی نواقص سازمانی و فرایندی و رفع ایرادات باهدف ارائه خدمات ایمن است.

وی افزود: یکسان سازی چک لیست های نظارت نیز در دستور کار اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان قرار دارد، این چک لیست ها به منظور ایجاد وحدت رویه نظارتی و پرهیزاز اعمال سلایق شخصی تدوین شده اند که در طراحی آن تجربیات دانشگاه ها لحاظ شده است.

دکتر عسگری با بیان اینکه در حال حاضر حدود ١٤ چک لیست با همکاری ١٠ دانشگاه تدوین شده است، تصریح کرد: باقی چک لیست ها نیز تا پایان سال جمع بندی خواهند شد.

مدیر کل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای بیماران، اداره نظارت با همکاری سایر حوزه های معاونت درمان، ابزار نظارتی جدیدی براساس پرونده الکترونیک سلامت طراحی می کند.

وی ویژگی اعتباربخشی نسل چهارم بیمارستان ها را بهبود مستمر استانداردها و استانداردهای کاربردی در مورد مسیر ارتقای اعتباربخشی برشمرد و گفت: تاکنون سه دوره اعتباربخشی انجام شده است و در دوره جدید، بر اساس تصمیم گیری های بین بخشی معاونت درمان و سازمان های بیمه گر، به صورت دوساله انجام می شود، اعتباربخشی در واقع به ارزیابی برنامه های مهم حوزه درمان و تخلفات می پردازد.

دکتر عسگری با بیان اینکه اعتباربخشی در بیمارستان ها بدون وقفه و طی بازدید های مدوام انجام می شود، 'tj: مدیریت، فناوری و استفاده از اطلاعات سلامت در اعتباربخشی محوریت اصلی نسل چهارم اعتباربخشی است. محورهای جدیدی همچون، مدیریت منابع، مصارف و مراقبت های پزشکی و پرستاری نیز در بررسی ها افزوده شده است.

وی گفت: ابعاد کیفیت در اعتباربخشی بیمارستان ها با توجه ویژه به مراقبت و درمان ایمن، به موقع و اثر بخش، رعایت اخلاق بالینی و رعایت حقوق بیمار و مدیریت بهینه منابع تبیین خواهد شد.

مدیر کل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درخصوص توریسم سلامت نیز یادآور شد: دانشگاه های علوم پزشکی قم، ایران، مشهد، شهید بهشتی و اهواز در زمینه توریسم سلامت، میزبان بیشترین بیماران از دیگر کشورها بوده اند و بیشترین دریافت خدمت نیز از سرویس های زنان وزایمان، ناباروری، قلب و عروق، چشم و جراحی های عمومی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993527

وب گردی

وب گردی