سرمایه‌ها با توسعه فناوری‌های همگرا همراه می‌شود

دور نخست دوره پیش‌شتابدهی که توسط مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی برگزار شد به اتمام رسید و 6 تیم موفق به جذب سرمایه‌گذار برای ایده‌های نوآورانه خود شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زندگی آغاز شد. از همان ابتدا سودای پیشرفت و رفاه بیشتر را در سر داشتیم. نخستین جرقه ها زده شد. انقلاب کشاورزی زندگی انسان ها و سیاره ما را دگرگون کرد. پس از این چهره زندگی به کلی تغییر کرد و انسان زیاده طلب به دنبال پیشرفت بیشتر بود و به دنبال تلاش های او انقلاب صنعتی رخ داد. اما با موج انقلاب در فناوری اطلاعات و ظهور ابزارهای جدید ارتباطی ابعاد مختلف زندگی بشر تحت تاثیر قرار گرفت. اما آینده پژوهان موج چهارم انقلاب را متعلق به فناوری‌های همگرا می دانند.

انسان با گذشتن از اعصار مختلف و تجربه تلخی و شیرینی هر یک فهمیده است که برای افزودن بر داشته های موجود باید به تقویت و توسعه حوزه های مختلف علم و فناوری بپردازد و آن را با نواوری و خلاقیت پیوند زند.

فناوری که پایه آن بر فناوری های نانو، زیست فناوری، اطلاعات و علوم شناختی است. پس فعالیت گروهی را باید لازمه توسعه این فناوری بدانیم. این فناوری با پیشرفت خود حتی در زندگی روزمره انسان نفوذ می کند و بر جنبه های مختلف آن تاثیر می گذارد. پس همچون سایر انقلاب ها که تاثیری چشمگیر در زندگی ما گذاشتند این فناوری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در سال 95 ایجاد مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی راه اندازی شد. مرکزی که ساماندهی و حمایت از فعالیت ها در این حوزه را دنبال می کند.

علی محمد سلطانی رییس این مرکز معتقد است: فناوری‌های همگرا عنوانی عمومی برای مجموعه‌ای بسیار متنوع و ناهمگن از نقاط همگرایی است به عبارت دیگر، نخ تسبیح مشترکی وجود ندارد که نقاط متنوع مذکور را به یکدیگر پیوند بزند. تشابه میان نقاط همگرایی تنها از نظر مفهوم مشترک میان آنهاست، یعنی هم‌افزایی دو یا چند فناوری به منظور دست یافتن به محصولات جدید با ارزش افزوده بالا.

یکی از اقدامات این مرکز انتشار نخستین فراخوان نوپاهای فناوری های همگرا است تا فرصتی عالی برای استارتاپ های این حوزه برای ورود به بازار فراهم شود.

پس از انتشار این فراخوان در اردیبهشت ماه سال جاری و ارسال 160 طرح برای شرکت در آن در نهایت 27 استارتاپ نوپا برای حضور در دوره های پیش شتابدهی انتخاب شدند. این دوره برای استارتاپ ها همچون آموزشی در حوزه کسب و کار است تا مسیر تجاریسازی محصول برای آنها هموار شود.

7 تیم دوره پیش شتابدهی را به اتمام رساندند. پس از اتمام این دوره 6 تیم موفق به جذب سرمایه گذار شدند. در حال حاضر نیز دور دوم دوره پیش شتابدهی برای تیم های باقی مانده آغاز شده است. این تیم ها در حوزه های مختلفی همچون تحلیل داده زیستی، نانو زیست حسگر، پلیمر پیشرفته، دید مصنوعی، بایو رکتور و اینترنت اشیاء فعال هستند. تیم هایی که هر یک محصولی نوآورانه با ایده ای خلاق دارند. اما برخی از آنها مسیر ورود به بازار را نمی دانند.

حضور در این دوره ها استارتاپ های نوپای حوزه همگرا را با مبانی کسب و کار آشنا می کند در انتهای دوره نیز تیم های موفق به سرمایه گذار معرفی می شوند تا راه ورود به بازار برای آنها تسهیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995410

وب گردی

وب گردی