احمدی لاشکی: نظام آمایش آموزش عالی باید چشم‌انداز ۵۰ ساله داشته باشد

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اجرای آمایش آموزش عالی سخت ولی شدنی است، تاکید کرد: چشم‌انداز نظام آمایش آموزش عالی باید ۵۰ سال آینده کشور باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم احمدی لاشکی درباره ایده کمیسیون آموزش مجلس برای حذف تبصره 21 لایحه دولت برای بودجه 98 گفت: آنچه در تبصره 21 لایحه بودجه آمده ناظر به ادغام دانشگاه‌هاست؛ صرفا یک ایده بدون مطالعه برای ساماندهی مطرح شده و پیش از این ادله توجیهی یا گزارش کارشناسی آن به کمیسیون تخصصی مجلس ارائه نشده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادغام صرف چند دانشگاه با یکدیگر آمایش آموزش عالی نیست، افزود: آیا دولت پیش‌بینی کرده که مثلا برای استان مازندران که در کنار دریا قرار دارد، چه رشته‌هایی باید آموزش داده شوند یا صرفا به این بسنده که کرده که از میان یک دانشگاه 2 هزار نفره و دانشگاهی با 300 دانشجو، آن یکی را که کوچکتر است، حذف کند.

ادله کارشناسی برای ادغام دانشگاه‌ها مطرح نشده است

وی با انتقاد از این روش، تصریح کرد: اگر دولت برای این موضوع ایده کارشناسی داشت، باید به همراه لایحه پیوستی نیز ضمیمه می‌کرد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 افزود: باید ایده‌های خود را تشریح و ادله کارشناسی مطرح کنند تا نماینده‌ها قانع شوند؛ نمی‌شود یک دفعه تصمیم گرفت مثلا سه استان یک مدیریت آموزش عالی داشته باشند زیرا به هر حال آن دو استان دیگر مخالفت می‌کنند؛ پس کار با عجله جلو نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه اجرای آمایش آموزش عالی سخت است ولی شدنی، ادامه داد: آمایش آموزش عالی صد در صد باید انجام شود ولی نه در قالب یک تبصره در لایحه بودجه و آن هم برای یک سال؛ بلکه باید طرحی برای آن تهیه شود و چشم انداز آن نیز 50 سال آینده کشور باشد.

23 درصد دانشجویان تا سال 1400 باید در رشته‌های فنی و مهارتی تحصیل کنند

احمدی لاشکی تصریح کرد: مثلا مجلس در برنامه پنج ساله ششم توسعه مقرر کرده تا سال 1400 باید 23 درصد از میزان دانشجویان در حوزه علمی-کاربردی و فنی و مهارتی تحصیل کنند؛ ولی اجرایی نشدن این موضوع به دلیل کاستی دولت است.

وی با بیان اینکه نظام آمایش آموزش عالی نوشته شده ولی هنوز اجرایی و عملیاتی نشده، تاکید کرد: دست وزرت علوم برای آمایش باز است ولی چنین موضوعی نباید در بودجه سالانه مطرح شود زیرا این کار ماهیت بودجه‌ای ندارد.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که سند آمایش آموزش عالی دارای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، توضیح داد: اگر شورا در این خصوص مصوبه داشته باشد، مجلس ورود نخواهد کرد؛ با این حال، تبصره 21 لایحه بودجه به ضرر آموزش عالی است.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

انتهای پیام/

کد خبر: 995930

وب گردی

وب گردی