هوش مصنوعی مشاغل جدید ایجاد می‌کند؟

هوش مصنوعی واکنش هوشمند یک دستگاه یا ماشین است که در برابر رفتاری شبیه رفتار انسان ها از خود نشان می دهد و در اصل بسیاری از علوم و فناوری ها را در خود ادغام می کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، یکی از واژگانی که با توسعه فناوری، شکل گرفت و کاربردی شد ،‌ هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی در اصل به توانایی ماشین‌ها (دستگاه‌ها) به تقلید از رفتار هوشمند انسان اشاره دارد. این توانایی ممکن است شامل وظایف شناختی همچون پردازش اطلاعات، سنجش، استدلال، یادگیری، تصمیم‌گیری و یا توانایی تغییر در اشیاء باشد.

اما درصورتی که کشورها با فراهم آوردن زیرساخت‌های اینترنتی لازم و ایجاد بستر مناسب و تبیین سیاست‎های لازم، تلاش کنند می‌توانند زمینه را جهت استفاده از این فناوری برای مشاغل جدید و یا جایگزینی مشاغل موجود فراهم آورند.

دستگاه‌های هوشمند با استفاده از تحلیل کلان داده‌ها، رایانش ابری، ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) و اینترنت اشیاء به انجام فعالیت‌ها و یادگیری می‌پردازند.

هوش مصنوعی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد.

استدلال و منطق را می‌توان از پایه‌های اساسی هوش مصنوعی نام برد. با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی، ربات‌‌ها می‌توانند بهتر و مستقلانه‌تر از تصمیمات سازندگان و اپراتورهای انسانی رفتار کنند.

هوش مصنوعی نقطه تلاقی علوم و دانش‌های مختلف به منظور کاربردی کردن آن در عرصه فناوری است. روندی که نقش مهم و تاثیرگذاری بر زندگی انسان داشته است و دامنه آن در هر لحظه در حال گسترش است.

خلق تاثیرگذار از طریق هوش مصنوعی
دامنه هوش مصنوعی در شرایط کنونی زندگی بشر آنچنان گسترش یافته است که گاه به سادگی از کنار موضوع یا وسیله‌ای عبور می‌کنیم در حالیکه، روند هوش مصنوعی منجر به خلق و پیدایش آن شده است و آن دستگاه چه تاثیر شگرفی بر زندگی بشر داشته است.

در حال حاضر، هوش مصنوعی عمدتا منحصر به وظایف نسبتاً خاص و محدود بوده و به دور از نوع هوش عمومی و منعطفی است که انسان دارد این درحالی است که امروزه اهمیت هوش مصنوعی در جهان گسترش یافته و در حال حاضر در بسیاری از محصولات و خدمات گنجانده شده است.

گستره کاربردی هوش مصنوعی
از خدمات جستجو و ترجمه آنلاین تا پیش‎بینی‌های ترافیک و استفاده در اتومبیل های خودران. دامنه گسترده‌ای برای به کارگیری هوش مصنوعی به‌منظور پشتیبانی از دستاوردهای اهداف توسعه پایدار وجود دارد.

به‌عنوان مثال، IBM درحال استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در انجام فعالیت‎های خود است؛ کشورها با فراهم آوردن زیرساخت‌های اینترنتی لازم و ایجاد بستر مناسب و تبیین سیاست‎های لازم، می‌توانند زمینه را جهت استفاده از این فناوری برای مشاغل جدید و یا جایگزینی مشاغل موجود فراهم آورند.

ستاد توسعه فناوری‎‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط و با حمایت از فناوری‌های نوین این حوزه،‌ به دنبال پیشبرد اهداف فناورانه در کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996724

وب گردی

وب گردی