نانوحسگری حاوی نقاط کوانتومی برای تشخیص مواد منفجره

پژوهشگران کانادایی موفق به ساخت حسگری با استفاده از نقاط کوانتومی سیلیکونی شدند. این حسگر ارزان قیمت به‌صورت نوار کاغذی بوده و می‌تواند وجود TNT را شناسایی کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه آلبرتا موفق به ساخت حسگر جدیدی شدند که قابلیت تشخیص مواد منفجره را داراست. این حسگر ارزان قیمت، قابل حمل بوده و شبیه به یک نوار کاغذی است که روی آن پوششی قرار داده شده که با استفاده از پرتوهای فرابنفش فرآیند شناسایی را انجام می‌دهد.

کریستین گونزالس و دیوید آنتونیوک از محققان این پروژه نشان دادند که با استفاده از این نوار کاغذی می‌توان وجود TNT را شناسایی کرد. روی سطح این نوار، لایه‌ای از جنس نقاط کوانتومی سیلیکونی وجود دارد.

گونزالس می‌گوید: « اگر شما زیر پرتو فرابنفش به این کاغذ نگاه کنید، درخشش سرخ رنگی دارد. زمانی که سطح این کاغذ با مواد منفجره نظیر TNT تماس داشته باشد، نوار زیر نور فرابنفش درخشش نخواهد داشت و می‌توان با این کار وجود این ماده را شناسایی کرد.»

دیوید آنتونیوک می‌گوید که ارزش این فناوری به قیمت پایین آن و قابل حمل بودن این حسگر است. وی می‌گوید: « این نانوحسگر نواری شکل را می‌توان جایگزین طیف‌سنج‌های همراه کرد، طیف‌سنج‌هایی که در فرودگاه‌ها وجود داشته و ابعاد آن در حد یک چاپگر لیزری است. این حسگر را می‌توان هر زمان و در هر کجا استفاده کرد. این نوار کاغذی را می‌توان در فرودگاه و میدان نبرد به کار برد. این نانوحسگر را می‌توان درون لباس یا هر نوع کاغذی جا داد و در نتیجه درخشش آن را پایش نمود.»

محققان این پروژه به دنبال این هستند که بتوانند از این فناوری برای شناسایی مواد منفجره مختلف و همچنین انواع مواد مخدر استفاده کرد.

آنتونیوک می‌افزاید: « ما به تجاری‌سازی این فناوری بسیار نزدیک شده‌ایم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 998344

وب گردی

وب گردی