دانشگاه‌ها در تحول و نوآوری آموزشی تجارب موفقی دارند

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تجارب موفق دانشگاه‌ها در تحول و نوآوری در آموزش در سطح ملی گسترش می‌یابد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در نشست منطقه آمایشی ۹ شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است، گفت: لازم است دانشگاه‌ها با هماهنگی وزارت بهداشت این اقدامات را ملی کنند و تجارب موفق برای تمام کشور اجرایی شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در منطقه آمایشی ۹ برنامه تحول و نوآوری در آموزش در مسیر درستی در جریان است و در نتایج ارزیابی‌های کیفی نیز مشهود است که این منطقه پیشرفت خوبی نسبت به گذشته داشته است.

لاریجانی به چالش‌های پیش روی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: جای خوشبختی است که علیرغم این چالش‌ها با تلاش‌ها و مسیر درستی که طی شده پیشرفت محسوسی در حوزه آموزش دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود. ظرفیت ایجاد شده، ظرفیت خوبی است و منطقه آمایشی ۹ با وسعت و جمعیتی که دارد می‌تواند مجموعه اقدامات خوبی را برای کشور انجام دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقداماتی که در زمینه مأموریت‌های واسپاری شده صورت گرفته، بر نقش ملی مناطق آمایشی در زمینه این مأموریت‌ها اشاره کرد و گفت: لازم است تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مستقر در مناطق در پیشبرد این مأموریت‌های ملی همکاری کنند.

وی با بیان اینکه منطقه آمایشی ۹ یکی از قطب‌ها و اقلیم گردشگری جهان اسلام است، گفت: دانشجویان خارجی مسلمان بعضاً تمایل بیشتری برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را دارند و لازم است با برنامه ریزی مناسب با نگاه منطقه‌ای و رویکرد ویژه به کشورهای شیعی از این ظرفیت بهره برداری شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دانشگاه‌های مناطق آمایشی اظهار داشت: هر یک از این دانشگاه‌ها لازم است نقش خود را در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ترسیم کنند. همچنین مناطق آمایشی لازم است سند مرجعیت علمی منطقه را با مشارکت تمامی دانشگاه‌ها ترسیم کنند.

وی با اشاره به اینکه بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب نیز بر موضوع توسعه علمی و مرجعیت علمی تاکید دارد، افزود: ترسیم نقشه مرجعیت علمی منطقه برای دانشگاه‌ها کوچک نیز بسیار مفید است و باعث می‌شود مأموریت ملی خود را با توجه به ظرفیت‌هایشان تعیین و دنبال کنند.

لاریجانی افزود: از فرصتی که برای همکاری دانشگاه‌ها در سند آمایش سرزمینی فراهم شده استفاده کنید و سند توسعه نیروی انسانی مناطق را ترسیم کنید.

وی یادآور شد: گروه‌های آمایشی و مجازی فرصت خوبی است که دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر برای توسعه آموزش استفاده کنند. با این گروه‌ها دانشگاه‌های کوچک می‌توانند از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های بزرگ بهره برداری کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی بر لزوم تداوم کار اعتباربخشی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی تاکید و اظهار داشت: در نظر است تا دانشکده‌ها و سپس برنامه‌های آموزشی نیز اعتباربخشی شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه آموزش مجازی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۶۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی مشغول به تحصیل هستند که بهبود خوبی را در آموزش ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در هیئت ممیزه مرکزی تصویب شده که اعضای هیئت علمی جدید الاستخدام ملزم به گذراندن دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت مجازی هستند.

لاریجانی با اشاره به برنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تأسیس برخی مراکز مختص آموزش پزشکان عمومی و حضور آنها در بسترهای بالینی، این اقدام را ارزشمند خواند و گفت: لازم است به آموزش پزشکی عمومی توجه جدی شود. گروه‌های جمعیتی که دانشجویان پزشکی باید در بستر مربوط به ایشان آموزش ببینند لازم است مشخص شود و دانشجویان بتوانند با چالش‌های سلامت این گروه‌ها آشنا شوند.

وی به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه آموزش الکترونیک در منطقه آمایشی ۹ اشاره کرد و ادامه داد: باید تلاش شود تا این اقدامات در سطح ملی گسترش یابد و از این بسترها برای جلب مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان استفاده شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در مأموریت گرایی هدف این است که منطقه رشد کند و بتواند نقش ملی داشته باشد گفت: امیدواریم با همکاری‌های منطقه‌ای خوبی که سامان یافته و ظرفیت‌های موجود، از طریق اقدامات مشترک مانند برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و پایان نامه‌های مشترک با اساتید دانشگاه‌های منطقه شاهد توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور باشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1000057

وب گردی

وب گردی