2  کشته و 1525 مصدوم در چهارشنبه سوری امسال  تا ساعت 11  شب/تخلیه چشم یک زن در چابکسر

اورژانس کشور اعلام کرد: از اول اسفند تاکنون در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری یک نفر کشته و 433نفر مصدوم شدند که 94 درصد مرد و 6 نفر زن هستند. از این تعداد 70 ‏نفر بستری هستند که ۳ نفرشان در بخش‌های مراقبت ویژه هستند.‏

به گزارش ایسکانیوز، شمارش معکوس برای مراسم چهارشنبه سوری آغاز شده است. پلیس، اورژانس، آتش نشانی و بیمارستان ها در همه شهرها به حالت آماده باش درآمده اند، مردم اما این بار هوشیارترند.
در سال های اخیر حوادث چهارشنبه سوری به مدد اطلاع رسانی رسانه ها و آگاه تر شدن مردم هر سال کم و کمتر شده است، سال گذشته این مراسم در سه شنبه 23 اسفند برگزار شد.
پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در آخرین چهارشنبه سال 96 اعلام کرد: مصدومان حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری فقط مربوط به شب چهارشنبه آخر سال نبود و تعداد کل مصدومان مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری از اول اسفند (96) به چهار هزار و 779 نفر رسید که نسبت به سال گذشته (سال 95) حدود 50 درصد کمتر است.
به گفته او، بیشترین میزان مصدومان حوادث چهارشنبه سوری سال 96 در استان تهران بود و البرز و آذربایجانی غربی در رتبه های بعدی قرار دارند. استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان نیز کمترین حادثه را در چهارشنبه سوری پارسال داشتند.
رئیس اورژانس گفت: 825 مصدوم حوادث چهارشنبه سوری دچار سوختگی درجه دو و سه (متوسط و شدید) شدند. 52 نفر از مصدومان دچار قطع عضو و 318 نفر بستری شدند. هزار و 447 نفر از این مصدومان دچار مصدومیت از ناحیه دست هزار و 113 نفر دچار مصدومیت از ناحیه چشم شدند.
او البته تعداد کشته های مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری را 4 نفر اعلام کرده بود.
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس نیز در آخرین سه شنبه سال 96 تعداد کشته ای مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری را چهار نفر اعلام کرده بود که به گفته او یک نفر در زنجان، یک نفر در تهران، یک نوجوان 15 ساله در کرج و یک مرد 35 ساله در اردبیل بود. به گفته او، 40 درصد مصدومان عابران و افراد در حال تردد بوده اند. آماری که البته پزشکی قانونی آن را تایید نکرد و در گزارشی که 25 اسفند امسال اعلام کرد، تعداد کشته ای حوادث چهارشنبه سوری پارسال را سه نفر اعلام کرد.

آماده باش 100درصدی اورژانس در سراسر کشور


پیمان صابریان، مسئول کمیته کشوری اورژانس در چهارشنبه آخر سال امروز (سه شنبه 28 اسفند) گفت: 100 درصد نیروهای اورژانس در سراسر کشور برای چهارشنبه آخر سال در حال آماده باش هستند و علاوه بر این، 50 درصد نیروهای اورژانس هم در مکان‌های شلوغ شهرها با آمبولانس و موتورلانس مستقر می شوند.
وی درباره استقرار نیروهای اورژانس در سراسر کشور برای چهارشنبه سوری افزود: نیروهای اورژانس در تهران و شهرستان‌ها از ساعت 12 ظهر تا 12 شب آماده باش هستند و در کل کشور تعداد 5 هزار و 500 آمبولانس و موتورلانس برای چهارشنبه سوری فعال هستند. این نیروها در مکان‌های مختلف بر اساس نیاز مستقر می‌شوند.
پیش از این، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس نیز در گفت‌وگو با ایرنا از آماده باش 500 نیروی عملیات اورژانس در قالب 197 اکیپ برای شب چهارشنبه سوری خبر داده و گفته بود: ارائه خدمات اولیه درمانی در تمام بیمارستان ها برای مصدومان شب چهارشنبه سوری انجام می شود. همچنین در بیمارستان های خاصی مانند بیمارستان شهید مطهری، اقدامات خاص ترمیمی برای سوختگی انجام می شود که در این بیمارستان ها متخصص و فوق تخصص ترمیمی مستقر خواهد بود.

50 تخت بیمارستان سوختگی برای چهارشنبه سوری خالی شد


مصطفی ده مرده ای، رئیس مرکز آموزشی درمانی بیمارستان شهید مطهری (سوانح و سوختگی) از آماده ‌باش کادر درمانی این بیمارستان برای مداوای حادثه دیدگان احتمالی شب چهارشنبه آخر سال خبر داد.
وی امروز به خبرنگار ایرنا گفت: با برنامه ریزی های انجام شده این بیمارستان برای مداوای حادثه دیدگان احتمالی امشب در آمادگی کامل است و هیچ کمبودی از نظر امکانات و تجهیرات درمانی وجود ندارد. هم اکنون 50 درصد از تخت این بیمارستان خالی است و بخش ترمیمی آن نیز به همراه پزشکان متخصص در آمادگی کامل به سر می برند.
رئیس مرکز آموزشی درمانی بیمارستان شهید مطهری (سوانح و سوختگی) اضافه کرد: کارکنان بیمارستان امشب در آمادگی کامل قرار دارند و از هم اکنون پزشکان جراح پلاستیک و عمومی، بیهوشی، گوش و حلق و بینی و جراح مغز و اعصاب در اورژانس و همه بخش های بیمارستان آماده ارائه خدمت هستند.
وی به مردم توصیه کرد مصدومان احتمالی سوختگی را در شب چهارشنبه آخر سال فقط به مراکز تخصصی سوختگی مانند بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری یا یافت آباد منتقل کنند.
وی یادآور شد: برای کنترل حوادث چهارشنبه سوری نیازمند یک عزم ملی و همگانی از سوی خانواده ها و والدین تا ارگانها و نهادهای مختلف هستیم. برخی از این راهکارها شامل تاکید بر تولید وسایل آتش بازی استاندارد توسط سازمانهای ذیصلاح، قرار دادن راحت تجهیزات ایمن و مناسب در اختیار افراد، آموزش خانواده ها در فواصل زمانی معین با ارایه تصاویر و فیلم های مستند در ساعات مناسب از شبکه های صدا و سیما، نظارت والدین بر فرزندان (گروه خطر 20-10 سال)، تهیه گزارش تصویری و عکس از حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال در راستای رسالت اطلاع رسانی برای پیشگیری از بروز مجدد این حوادث ناگوار، آماده باش آتش نشانی ها، اورژانس 115، درمانگاه ها، بیمارستان ها جهت پذیرش اولیه بیماران و اعزام فوری به مراکز تخصصی مانند بیمارستان های شهید مطهری، فاطمه زهرا و یافت آباد (در تهران) است.

از درمان خودسرانه سوختگی بپرهیزید


محمد جواد فاطمی، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی (ققنوس) به مردم توصیه کرد: از گذاشتن سیب زمینی، خمیردندان و ماست بر روی ناحیه ای که ناشی از حوادث چهارشنبه سوری سوخته است، خودداری کنند چون این کار باعث عمیق تر شدن سوختگی می شود.
وی امروز به خبرنگار ایرنا گفت: سوختگی دست و اندام فوقانی شایع ترین سوختگی ها در حوادث ناشی از چهارشنبه سوری است و بهتر است فردی که دچار سوختگی کوچک شده با آب سرد آن را شست و شو داده و پمادهای سوختگی از داروخانه تهیه شود.
وی تصریح کرد: از اقدامات درمانی خودسرانه برای سوختگی خودداری شود و باید فردی که دچار آسیب شده به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود. لازم است سوختگی ناحیه دست و اندام فوقانی را بالا نگه داشته و با پارچه ای بسته شود تا خونریزی بند آید.
این متخصص درمان سوختگی اظهار داشت: اگر فردی در حوادث ناشی از چهارشنبه سوری که استفاده از مواد محترقه است، دچار قطع عضو شود، باید ناحیه قطع شده را داخل پارچه گذاشته و در نایلون با آب و یخ شناور باشد و آن را به مراکز درمانی سوختگی سریعا انتقال داد.
به گفته فاطمی، افرادی که دچار آسیب چشمی نیز شدند، لازم است با سرم استریل شست و شو داده و به مراکز درمانی سریعا منتقل شوند.
وی تصریح کرد: والدین در مراسم چهارشنبه سوری همراه فرزندان خود باشند و رفتارها و حرکات آنها را کنترل کنند تا دچار حادثه تلخ نشوند، زیرا اگر عضوی از بدن دچار سوختگی شود فرد تا آخر عمر باید معلول باشد یا همواره از آسیب ایجاد شده رنج می برد.
فاطمی تاکید کرد: در چهارشنبه سوری سال گذشته 240 نفر در بیمارستان های چشم، 214 نفر در بیمارستان سوختگی شهید مطهری و 70 نفر در بیمارستان سوختگی حضرت فاطمه تحت مداوا قرار گرفتند. شایع ترین صدمات ناشی از چهارشنبه سوری استفاده از مواد دست ساز است که سوختگی عمقی ایجاد می کند.
فاطمی توصیه کرد که مردم چهارشنبه سوری را به جشن ملی ایرانی تبدیل و از ایجاد حوادث وحشتناک خودداری کنند.

40: 17 - ۲۸۶ نفر مصدوم تاکنون


مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور دقایقی پیش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اعلام کرد: حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در کشور از اول تا کنون ۲۸۶ نفرمصدوم داشته است که ۲۵۸ نفر مرد و ۲۸ نفر زن هستند. از این تعداد ۳۸ ‏نفر تاکنون بستری شدند که ۳ نفرشان در بخش‌های ویژه بستری هستند.۱۷۱ نفر سرپایی درمان شدند.
‏خالدی درباره تعداد مصدومان حوادث شب چهارشنبه سوری در سال ۹۶ گفت: سال گذشته ۴ هزار و ۷۹۹ نفر مصدوم شدند که ۳ هزار و ۷۷۵ نفر مرد و هزار و ۲۴ نفر زن بودند. همچنین ۳۴۰ نفر سال گذشته بستری شدند که ۱۴ نفر در بخش‌های ویژه و ۳ هزار و ۷۲۰ نفر سرپایی بودند.
وی درباره تعداد فوتی‌های حوادث سال گذشته نیز بیان کرد: سال گذشته هزار و ۳۱ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند، ۶۸ نفر دچار قطع عضو و هزار و ۶۰۸ نفر نیز از ناحیه چشم دچار آسیب شده بودند.

17:55- ورود 2 کودک مصدوم به بیمارستان سوختگی


مصطفی ده مرده‌ ای، رئیس مرکز آموزش درمانی سوانح سوختگی شهید مطهری به خبرنگار ایرنا در این بیمارستان گفت: از بعد از ظهر امروز دو مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال به بیمارستان شهید مطهری منتقل شدند که یکی از آنها کودکی 3 یا 4 ساله و دیگری کودکی 12 ساله است که این دو کودک از ناحیه دست و صورت دچار حادثه شده اند.
به گفته او، این دو کودک در حال حاضر تحت مداوا قرار دارند و به احتمال زیاد حداقل برای 24 ساعت در بیمارستان بستری خواهند شد.

18:01- یک نفر فوت شد، 36 نفر قطع عضو شدند


پیمان صابریان، مسئول کمیته کشوری اورژانس در حوادث چهارشنبه سوری دقایقی پیش به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد کل مصدومان حوادث چهارشنبه سوری از اول اسفند تاکنون 337 نفر است که از این تعداد 95 درصد مرد و 5 درصد زن هستند، 48 نفر از این مصدومان هم اکنون بستری هستند که سه نفرشان در بخش مراقبت ویژه هستند.
به گفته او از این تعداد مصدوم ۱۹۶ نفر سرپایی درمان شدند، ۱۲۱ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند. ۳۶ نفر دچار قطع عضو و ۱۱۹ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.
وی درباره آمار مصدومان امروز نیز بیان کرد: از ساعت ۸ امروز سه شنبه تا ساعت ۱۸ تعداد ۵۷ نفر مصدوم شدند که ۱۲ نفر در بخش عادی بستری هستند و یک نفر در بخش ویژه هستند.
وی گفت: همچنین ۲۸ نفر به صورت سرپایی درمان و ۱۳ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی شدند. امروز ۸ نفر دچار قطع عضو، ۱۳ نفر دچار سوختگی درجه یک، ۲۳ نفر دچار سوختگی درجه ۲ و ۴ نفر دچار سوختگی درجه سه شدند.
صابریان افزود: روز شنبه یک پسر ۱۹ ساله در مشهد به علت ترکیدن بمب دست ساز فوت کرد.
وی اظهار داشت: آخرین آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ در کل کشور ۸۳ نفر شد که ۹۵ درصد مرد و ۵ درصد زن هستند. ۲۱ نفر در بخش عادی و یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۳۹ نفر به صورت سرپایی درمان و ۲۱ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی شدند. ۹ مورد قطع عضو و ۱۶ مورد سوختگی درجه یک، ۳۵ مورد سوختگی درجه ۲ و ۴ مورد سوختگی درجه ۳ اتفاق افتاد. همچنین یک مورد نیز شکستگی اتفاق افتاده است.
مسئول کمیته کشوری سازمان اورژانس کشور درباره آمار مصدومان از ابتدای اسفند تا ساعت ۱۹ امشب گفت: تاکنون ۳۶۶ نفر در کل کشور مصدوم شدند که ۵۷ نفر در بخش و ۳نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۲۱۰ نفر سرپایی، ۱۳۳ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند و ۳۷ نفر دچار قطع عضو و ۱۳۲ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.

18:15 - یک مصدوم بدحال با بالگرد وارد بیمارستان مطهری شد


دقایقی پیش یک مصدوم بدحال با 50 درصد سوختگی وارد بیمارستان مطهری شد. این‌ فرد مصدوم توسط بالگرد اورژانس 115 ابتدا به پد بالگرد جنب بیمارستان منتقل و سپس از آنجا به بیمارستان شهید مطهری منتقل شد.
شنیده ها حاکی از این است که این فرد هنگام ساخت مواد محترقه دچار سانحه و از ناحیه سر و صورت و اندام فوقانی دچار سوختگی شده است.

35: 18- حوادث چهارشنبه سوری امروز 57 مصدوم داشت


پیمان صابریان، مسئول کمیته کشوری اورژانس در حوادث چهارشنبه سوری به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد مصدومان امروز حوادث چهارشنبه سوری تا ساعت ۱۸ در کل کشور ۵۷ نفر است که ۹۵ درصد مرد و ۵ درصد زن هستند.
وی افزود: از این تعداد در حال حاضر ۱۲ نفر در بخش عادی، یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. همچنین ۲۸ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و ۱۳ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی و ۸ نفر دچار قطع عضو شدند.
صابریان ادامه داد: همچنین تا ساعت ۱۸ امروز (سه شنبه) ۱۳ نفر دچار سوختگی درجه یک، ۲۳ نفر دچار سوختگی درجه ۲ و ۴ نفر دچار سوختگی درجه ۳ شدند.

18:50- مصدومان امسال کمتر است


مصطفی ده مرده ای، رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری دقایقی پیش در جمع خبرنگاران گفت: یک انفجار کارگاهی در ماه گذشته داشتیم. تعداد هشت نفر مصدوم شده اند و متاسفانه یک نفر فوت و بقیه مرخص شده اند.
وی توضیح داد: آمار مصدومان سوختگی شب چهارشنبه آخرسال نیز نسبت به سال های گذشته خیلی کمتر بوده است امروز فقط دو کودک با 10درصد سوختگی در بیمارستان مطهری بستری شده اند.
ده مرده ای اضافه کرد: پزشکان بیمارستان مطهری از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در آمادگی کامل قرار دارند اما ۴۸ ساعت اخیر بیشترین آمادگی ما از نظر متخصصان حاضر در بیمارستان مطهری است.

19:01- تعداد مصدومان به 366 نفر رسید


مسئول کمیته کشوری سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: آخرین آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ در کل کشور ۸۳ نفر شد که ۹۵ درصد مرد و ۵ درصد زن هستند. ۲۱ نفر در بخش عادی و یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۳۹ نفر به صورت سرپایی درمان و ۲۱ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی شدند. ۹ مورد قطع عضو و ۱۶ مورد سوختگی درجه یک، ۳۵ مورد سوختگی درجه ۲ و ۴ مورد سوختگی درجه ۳ اتفاق افتاد. همچنین یک مورد نیز شکستگی اتفاق افتاده است.
صابریان درباره آمار مصدومان از ابتدای اسفند تا ساعت ۱۹ امشب گفت: تاکنون ۳۶۶ نفر در کل کشور مصدوم شدند که ۵۷ نفر در بخش و ۳ نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۲۱۰ نفر سرپایی، ۱۳۳ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند و ۳۷ نفر دچار قطع عضو و ۱۳۲ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.

19:23- پلیس: با هنجارشکنان برخورد می شود


سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی گفت: مشارکت و همکاری خوب مردم با حضور فعال و هدفمند نیروهای پلیس موجب آرامش خاصی در آخرین شب چهارشنبه آخر سال در کشور شده است.
وی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا گفت: هم اکنون نیروهای پلیس و پایگاه‌های انتظامی سراسر کشور با هدف حفظ و ایجاد امنیت، نظم عمومی و آرامش هر چه بیشتر در آمادگی کامل به سر می‌برد.
معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: در این ارتباط با افرادی که بخواهند به هر دلیل با ایجاد مزاحمت و اذیت و آزار مردم هنجار شکنی کرده و نظم عمومی را برهم بزنند در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز پیشتر از آمادگی و استقرار ۲۰۰ هزار نفر از نیروهای پلیس در سراسر کشور برای حفظ نظم و امنیت عمومی خبر داده بود.
بر اساس اعلام قبلی پلیس راهور نیز از فردا تا ۱۶ فروردین 98 با هدف تسهیل در تردد مردم، طرح زوج و فرد لغو می شود.

19:28- متخلفان چهارشنبه سوری تعطیلات نوروز در بازداشت می مانند


سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز اعلام کرد: متخلفانی که امشب به بهانه چهارشنبه سوری مرتکب جرم و دستگیر شوند تا پایان تعطیلات نوروز بازداشت خواهند بود.
وی افزود: همچنین اگر فردی با خودرو مرتکب خلاف شود، خودرو وی تا پایان تعطیلات توقیف خواهد ماند.
فرمانده پلیس تهران اضافه کرد: نیروهای انتظامی از ساعت 15 امروز با حضور در بیش از 200 نقطه شهر در حال ماموریت هستند. ٨٠ نقطه به طور ویژه رصد و کنترل می شود و پلیس برخورد قاطعانه با متخلفان خواهد داشت.
رحیمی اظهار داشت: یک کودک 14 ساله امروز بر اثر انفجار مواد محترقه مصدوم شده است و دو خودرو نیز دچار آسیب شده اند.
سردار کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت نیز گفت: از ساعت 15 امروز نیروهای کلانتری ها در همه محلات شهر تهران به منظور برقراری نظم و امنیت چهارشنبه آخر سال مستقر شده اند. پلیس مخالف شادی نیست اما خط قرمز ما هنجارشکنی و قانون شکنی است.

۱۹:۳۰ - مصدومان شب چهارشنبه سوری به ۱۱۹ نفر رسید

پیمان صابریان، مسئول کمیته کشوری چهارشنبه سازمان اورژانس کشور گفت: آخرین آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۳۰ در کل کشور ۱۱۹ نفر شد که ۹۴ درصد مرد و ۶ درصد زن هستند. ۲۸ نفر در بخش عادی و یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۶۴ نفر به صورت سرپایی درمان و ۴۱ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی شدند. ۱۵ مورد قطع عضو و ۲۱ مورد سوختگی درجه یک، ۴۱ مورد سوختگی درجه ۲ و ۵ مورد سوختگی درجه ۳ اتفاق افتاد. همچنین ۲ مورد نیز شکستگی اتفاق افتاده است.
وی درباره آمار مصدومان از ابتدای اسفند تا ساعت ۱۹:۳۰ امشب گفت: تاکنون ۳۹۹ نفر در کل کشور مصدوم شدند که ۶۳ نفر در بخش و ۳ نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۲۳۳نفر سرپایی، ۱۳۸ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند و ۴۲ نفر دچار قطع عضو و ۱۴۰ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.
صابریان بیان کرد: بیشترین مصدوم در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ۴۰ مورد اتفاق افتاده است. بیشترین آمار نیز مربوط به استان تهران با ۵۸ مورد است.

19:46- پزشکی قانونی: وضعیت از پارسال بهتر است


احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آمار و تعداد مصدومان و فوتی های چهارشنبه سوری امسال گفت: هنوز آمار مربوط به مصدومان و فوتی ها را تجمیع نکردیم اما به طور کلی تا الان مسئله حادی نداشتیم و در مجموع نسبت به سال گذشته وضعیت بهتر است.
مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز آمار فوتی به ما اعلام نشده اما ظاهراً وضعیت از نظر تعداد مصدومان و فوتی ها نسبت به سال گذشته بهتر است.

۲۰:۰۵ - تخلیه چشم یک زن در چابکسر


مسئول کمیته کشوری چهارشنبه سازمان اورژانس کشور درباره آخرین آمار شب چهارشنبه سوری در کل کشور گفت: آخرین آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ در کل کشور ۱۵۵ نفر است که ۹۴ درصد مرد و ۶ درصد زن هستند. ۳۴ نفر در بخش عادی و یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۸۳ نفر به صورت سرپایی درمان و ۵۷ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی شدند. ۲۲ مورد قطع عضو و ۲۹ مورد سوختگی درجه یک، ۴۸ مورد سوختگی درجه ۲ و ۱۱ مورد سوختگی درجه ۳ اتفاق افتاد. همچنین ۲ مورد نیز شکستگی اتفاق افتاده است. آسیب چشمی نیز در شب چهارشنبه سوری ۴۸ مورد بوده است.
صابریان درباره آمار مصدومان از ابتدای اسفند تا ساعت ۲۰ امشب نیز گفت: تاکنون ۴۳۳ نفر در کل کشور مصدوم شدند که ۷۰ نفر در بخش و ۳ نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۲۴۹ نفر سرپایی، ۱۵۲ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند و ۴۷ نفر دچار قطع عضو و ۱۴۸ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.
وی گفت: مهمترین حادثه تاکنون تخلیه چشم یک خانم ۲۴ ساله در چابکسر گیلان بوده است.


20:20- رئیس اورژانس: تعداد مصدومان چهارشنبه سوری 90 درصد کاهش دارد


پیر حسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور شامگاه سه شنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید مطهری در جمع خبرنگاران گفت: از همت و اهتمام مردم عزیز کمال تشکر را دارم و خوشبختانه تا این لحظه شاهد کاهش ۹۰ درصدی مصدومان حوادث شب چهارشنبه آخر سال در سراسر کشور هستیم.
وی ادامه داد: از صبح امروز تا این لحظه تعداد ۱۲۰ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری به مراکز درمانی سراسر کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد ۲۸ مصدوم بستری شده اند.
رئیس اورژانس کشور اضافه کرد: متاسفانه در حوادث امشب در شهر ارومیه یک جوان ۲۰ ساله دست چپش قطع شده است.
کولیوند گفت: امیدوارم در این چند ساعت باقیمانده از امشب والدین مراقب نوجوانان و جوانان خود باشند تا با شادکامی بیشتری وارد سال جدید شویم.

20:30- دو مصدوم سوختگی وارد بیمارستان مطهری تهران شدند


دو مصدوم سوختگی که حدودا 18 و 8 سال سن دارند به همراه خانواده‌شان جهت مداوا وارد بیمارستان شهید مطهری تهران شدند.
گفته می‌شود، نوجوان‌ ۱۸‌ساله بر اثر انفجار نارنجک دستی و‌ کودک ۸ ساله بر اثر انفجار ترقه مصدوم شده اند.
نوجوان ۱۸ ساله از ناحیه پا و کودک ۸ ساله از ناحیه دست راست مصدوم شده است.

43 :20- یک نفر در زنجان فوت شد


مسئول کمیته کشوری چهارشنبه سازمان اورژانس کشور درباره آخرین آمار شب چهارشنبه سوری در کل کشور بیان کرد: آخرین آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰ در کل کشور ۲۱۸ نفر است که ۱۹۲ نفر مرد و ۲۶ نفر زن هستند. ۳۶ نفر در بخش عادی و یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۱۲۹ نفر به صورت سرپایی درمان و ۸۳ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی شدند. ۲۵ مورد قطع عضو و ۴۴ مورد سوختگی درجه یک، ۵۱ مورد سوختگی درجه ۲ و ۱۳ مورد سوختگی درجه ۳ اتفاق افتاد. همچنین ۴ مورد نیز شکستگی اتفاق افتاده است. آسیب چشمی نیز در شب چهارشنبه سوری ۶۷ مورد بوده است.
پیمان صابریان درباره آمار مصدومان از ابتدای اسفند تا ساعت ۲۰:۳۰ امشب نیز گفت: تاکنون ۴۹۱ نفر در کل کشور مصدوم شدند که ۴۴۰ نفر مرد و ۵۱ نفر زن هستند. ۷۲ نفر در بخش و ۳ نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۲۹۴ نفر سرپایی، ۱۵۷ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند و ۵۱ نفر دچار قطع عضو و ۱۶۳ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.
وی اظهار داشت: همچنین چند دقیقه قبل یک جوان حدود 16 ساله در زنجان فوت کرد. او مواد منفجره را برای حمل و نقل به شکم خود بسته بود و در زمان انفجار، در دم فوت کرد.

00: 21- شش مصدوم بدحال وارد بیمارستان مطهری شدند


یک خانم ۳۸ ساله بر علت سوختگی با شعله آتش از ناحیه صورت و هر 2 دست، دختر ۱۴ ساله ای بر اثر انفجار ترقه از ناحیه دست، پسری ۸ ساله که بر اثر انفجار ترقه در دس مصدوم شده، یک خانم 35 ساله به علت اصابت سیگارت به چشمش و پسر 11و 15 ساله دیگری که بر اثر انفجار مواد محترقه از ناحیه صورت و دست مصدوم شده اند به بیمارستان مطهری آمدند.

۲۱:۱۱ - امشب ۳۲ نفر قطع عضو شدند


مسئول کمیته کشوری چهارشنبه سازمان اورژانس کشور درباره آخرین آمار شب چهارشنبه سوری در کل کشور گفت: آخرین آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ در کل کشور ۳۴۳ نفر است که ۲۷۶ نفر مرد و ۶۷ نفر زن هستند. ۳۸ نفر در بخش عادی و یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۲۱۸ نفر به صورت سرپایی درمان و ۱۲۳ نفر دچار بریدگی و خراشیدگی شدند. ۳۲ مورد قطع عضو و ۸۰ مورد سوختگی درجه یک، ۷۶ مورد سوختگی درجه ۲ و ۲۳ مورد سوختگی درجه ۳ اتفاق افتاد. همچنین ۵ مورد نیز شکستگی اتفاق افتاده است. آسیب چشمی نیز در شب چهارشنبه سوری ۹۸ مورد بوده است. یک مورد فوت هم در زنجان اتفاق افتاده است.
صابریان درباره آمار مصدومان از ابتدای اسفند تا ساعت ۲۱ امشب نیز گفت: تاکنون ۶۱۵ نفر در کل کشور مصدوم شدند که ۵۲۴ نفر مرد و ۹۱ نفر زن هستند. ۷۴ نفر در بخش و ۳ نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۳۸۰ نفر سرپایی، ۱۹۰ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند و ۵۷ نفر دچار قطع عضو و ۱۹۶ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با ۹۰ مصدوم بیشترین مصدوم را بین دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد. همچنین استان تهران با ۱۲۵ مورد بیشترین تعداد مصدوم را دارد.


21:25- نمکی: حوادث چهارشنبه سوری ناشی از سوء مدیریت اجتماعی است


سعید نمکی، وزیر بهداشت شامگاه سه شنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید مطهری در جمع خبرنگاران گفت: در شب چهارشنبه سوری امسال تا به این لحظه تعداد ۱۵۷نفر مصدوم و ۳۰ نفر بستری شده اند و اکثر مصدومان حادثه به دلیل سوختگی بوده اند.
وی ادامه داد: متاسفانه یک نفر در شهرستان زنجان فوت و یک خانم در گیلان چشمش تخلیه شده است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: آمار میزان مصدومان حوادث امشب نسبت به مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و همکاران کادر پزشکی اقدامات درمانی خوبی را انجام داده اند.
نمکی توضیح داد: حوادث چهارشنبه سوری مشکل نظام سلامت نیست بلکه مسئله نظام اجتماعی و فرهنگی است و سوء تدبیر در مدیریت اجتماعی در گذشته باعث بروز چنین مسائلی شده است.
وی افزود: به دلیل صدای مواد محترقه بیماران قلبی و افرادی که دچار مشکلات روحی و روانی هستند آرامش ندارند و مردم دوست ندارند عزیزشان در ایام عید بر روی تخت بیمارستان باشد. همه باید به هم کمک کنیم تا شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نباشیم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: با تقویت فرهنگ جامعه آمار حوادث چهارشنبه سوری در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

21:32- 3 مصدوم جدید به بیمارستان سوختگی آمدند


یک زن ۳۴ ساله، یک زن 40 ساله و یک دختر 5 ساله وارد بیمارستان مطهری شدند.
زن ۳۴ ساله از ناحیه پیشانی بر اثر انفجار ترقه دچار سوختگی شده، دختر ۵ ساله از ناحیه کف دست بر اثر انفجار ترقه مصدوم شده اند. یک خانم ۴۰ ساله بدحال نیز وارد بیمارستان مطهری شد. وی بر اثر حرارت شعله الکل از ناحیه دست ها و صورت مصدوم شده است.

۲۲:۰۷ - افزایش آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری


صابریان درباره آخرین آمار شب چهارشنبه سوری در کل کشور بیان کرد: آخرین آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ در کل کشور ۷۵۰ نفر است. ۷۵ نفر در بخش عادی و یک نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۵۴۵ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. ۶۹ مورد قطع عضو و ۱۸۱ مورد سوختگی درجه یک، ۱۴۴ مورد سوختگی درجه ۲ و ۵۹ مورد سوختگی درجه ۳ اتفاق افتاد. همچنین ۱۰ مورد نیز شکستگی اتفاق افتاده است. آسیب چشمی نیز در شب چهارشنبه سوری ۲۰۲ مورد بوده است.

22:30- حضور وزیر بهداشت در بیمارستان فارابی تهران


سعید نمکی دقایقی پیش در بیمارستان فارابی تهران حاضر شد و از نزدیک از روند درمان مصدومان شب چهارشنبه سوری بازدید کرد.

21:43/ 50 نفر بر اثر حوادث چهارشنبه سوری در کردستان مصدوم شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: بر اثر انفجار مواد محترقه در حوادث چهارشنبه سوری تا ساعت 21 سه شنبه، 50 نفر در شهرهای مختلف این استان دچار سوختگی شده و مصدوم شده اند.
دکتر هومن قصری شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مصدومان بخاطر سوختگی های سطحی در نواحی دست و صورت به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند.
وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده از عصر امروز تا شب نوروز، اورژانس بیمارستان ها برای پذیرش مصدومان و خدمات رسانی به آنان آماده باش هستند.
قصری یادآور شد: پزشکان متخصص چشم پزشکی، جراحی و دیگر تخصص ها از ساعت 13 تا 12 امشب در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان مستقر و آماده ارائه خدمات درمانی تخصصی به مصدومان احتمالی هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در راستای خدمات رسانی به مسافران نوروزی نظارت بر نحوه عملکرد مراکز درمانی و بهداشت غذا و دارو در استان نیز با جدیت انجام می شود.
به گزارش ایرنا، در آخرین چهارشنبه سال (چهارشنبه سوری) و عید نوروز برخی شهروندان با برپایی آتش و استفاده از مواد محترقه موجب آسیب زدن به خود و اطرافیان می شوند، هر سال در این ایام بخاطر بی احتیاطی ها شاهد وقوع حوادث ناگواری هستیم.
بر اثر بی احتیاطی و استفاده از مواد محترقه غیر مجاز در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته 80 نفر در کردستان مصدوم شده بودند.

22:45 - جسد یک جان باخته چهارشنبه سوری در زنجان به پزشکی قانونی ارجاع شد


مهرداد علی بخشی، جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی گفت: تا زمان حاضر یک جان باخته به دلیل صدمات ناشی از حادثه آتش سوزی چهارشنبه آخر سال به پزشکی قانونی استان زنجان ارجاع داده است.
وی چهارشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تا زمان حاضر ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه سه شنبه شب فقط یک مورد جان باخته به دلیل صدمات ناشی از آتش‌سوزی با مواد محترقه گزارش شده است که یک پسر ۱۶ ساله در استان زنجان بوده است که جسد وی به پزشکی قانونی این استان ارجاع داده شده است.
جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر فوت و ارجاع جسد از تهران به پزشکی قانونی اعلام نشده است.


۲۳:۰۲ - افزایش آمار مصدومان شب چهارشنبه سوری به 1525 نفر


صابریان درباره آخرین آمار مصدومان مربوط به چهارشنبه سوری از ابتدای اسفند تا ساعت ۲۳ امشب در کل کشور بیان کرد: در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری از اول اسفند تاکنون ۱۵۲۵ نفر در کل کشور مصدوم شدند. ۱۵۰ نفر در بخش و ۴ نفر در بخش ویژه بستری هستند. ۱۰۷۷ نفر سرپایی، ۳۸۶ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند و ۱۰۸ نفر دچار قطع عضو و ۴۵۵ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شدند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1000060

وب گردی

وب گردی