تولید یخچال پیشرفته نگهداری واکسن توسط محققان پارک علم و فناوری مازندران

برای نخستین بار در کشور، با تلاش محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران، یخچال پیشرفته نگهداری واکسن تولید شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری مازندران، فاسد شدن واکسن‌ها به دلیل ثابت نماندن دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد بالای صفر در یخچال‌های معمولی در هنگام قطع برق، یکی از مشکلات مراکز بهداشت است.

نگهداری واکسن در دمای مناسب از تولید تا مصرف به منظور حفظ سلامت آن از اهمیت بسزایی برخوردار است و برای رسیدن به این مهم ضرورت دارد تا در هر کشور، نظامی از افراد و تجهیزات مناسب که بتواند واکسن را سالم و مؤثر به مصرف کننده برساند ایجاد شود.

پارسا دانش فر مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: یخچال پیشرفته نگهداری واکسن، بعد از قطع برق می‌تواند دما را تا اندازه مجاز در مدل‌های ایستاده تا شش ساعت و مدل‌های صندوقی تا دو شبانه روز نگهداری کند.

وی افزود: با ساخت این یخچال‌ها دیگر دغدغه و نگرانی از خراب شدن محصولاتی شامل واکسن، دارو و فراورده‌های خونی در مراکز بهداشتی و درمانی وجود ندارد.

دانش فر خاطر نشان کرد: ارسال اطلاعات به موبایل کاربر و دارا بودن محافظ خودکار هنگام قطع برق از دیگر ویژگی‌های این یخچال پزشکی است که دارو‌ها را در مراکز بهداشتی ایمن نگه می‌دارد.

وی تصریح کرد: نمونه خارجی این دستگاه در داخل کشور سه تا ۵ هزار دلار است که توانستیم با بومی سازی و تولید این یخچال در داخل کشور آن را با یک سوم قیمت در بازار عرضه کنیم.

دانش فر گفت: با حمایت از این شرکت دانش بنیان در تولید می‌توان سالانه از ورود ۲۲۰ دستگاه یخچال نگهداری فراورده‌های خونی، واکسن و دارو به ارزش ۳ میلیارد تومان جلوگیری کرد.

کد خبر: 1000109

وب گردی

وب گردی