پایگاه جهانی شوش با نوروزگاه به استقبال بهار 98 رفت

پایگاه میراث جهانی شوش با هدف حفظ سنن و آشنایی کودکان با آئین‎های نوروزی، مراسم جشنی در قالب نوروزگاه را در محل این پایگاه برپا کرد.  

به گزارش ایسکانیوز، بیژن حیدری‎زاده مدیر پایگاه میراث جهانی شوش با اعلام این خبر افزود: این برنامه با همکاری پایگاه میراث جهانی و پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شوش و با محوریت کودکان مهد و پیشدبستانی در آستانه نوروز 1398 برگزار شد.

وی ادامه داد: این جشن با هدف آشنایی، احیاء و حفظ سنن، آداب و رسوم و مراسم خاص نوروزگاه برای نسل کودک و نوجوان با حضور کودکان، والدین و عامه مردم شب گذشته 25 اسفندماه 97 در جوار مواریث جهانی شوش برپا شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش درخصوص این نوروزگاه گفت: در این برنامه آیینها و بازیهای باستانی مانند آئین قاشقزنی اجرا و شخصیتهایی همچون عمونوروز و حاجیفیروز در قالب شخصیتهای عروسکی به کودکان معرفی شدند.

وی افزود: همچنین در این برنامه با اجرای نمایش‎های کوتاه، گذر فصلها از بهار و جشن نوروزگاه تا زمستان و نیز چرخش فصول به کودکان آموزش داده شد؛ این درحالی بود که در قالب نمایشهای عروسکی سینهای سفره هفتسین با شخصیتپردازی یک به یک به کودکان معرفی شد.

حیدری‎زاده با بیان این‎که نوروزگاه تا حد امکان به دور از تجملات امروزی برپا شد اضافه کرد: این برنامه در فضایی سنتی اجرا شد و حتی سفره هفتسین آن نیز با وسایل و ظروف گِلی و سفالی مزین شد.

وی گفت: این برنامه که دربردارنده بخشهای متنوعی از قبیل اجرای موسیقی سنتی به منظور آشنایی کودکان با موسیقی اصیل ایرانی، شعرخوانی کودکان و... بود، در باغموزه شوش شروع و در قالب کاروانی از شادی کودکان تا جوار قلعه شوش ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000151

وب گردی

وب گردی