خواب و پیری؛ ۲ روی یک سکه

محققان دانشگاه آکسفورد‌ طی تحقیقاتی فرآیند رایج مغز در مورد خواب و پیری را کشف کردند که راه درمان‌های جدید برای بی خوابی را هموار می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه آکسفورد، دانشمندان به تازگی طی مطالعاتی روی مگس میوه اعلام کردند که استرس اکسیداتیو بر پایه خواب است.

طی مطالعه ای که در مجله Nature منتشر شده است دانشمندان اعلام کردند که چگونه استرس اکسیداتیو منجر به خواب می‌شود. اعتقاد بر این است که استرس اکسیداتیو دلیل پیری و بیماری های دژنراتیو است.

تباهی یا دژنراسیون ( degeneration) به معنی تغییر آسیب‌شناختی پس‌رونده در یاخته یا اجزای یاخته یا بافت که در نتیجه آن ممکن است کارکرد یاخته یا بافت مختل شود یا کاملاً از کار بیفتد می‌باشد. مثلا دژنراسیون ماکولا منجر به کوری می‌شود یا دژنراسیون نورونهای حرکتی در آمیوتروفیک لاترال اسکلروز منجر به فلج عضلات می‌شود.

این تحقیق روی مگس میوه صورت پذیرفت. هر مگس دارای مجموعه ای ویژه از نورون های کنترل خواب در سلول‌های مغزی خود است که در حیوانات دیگر و انسان نیز وجود دارد.

یکی از اساتید دانشگاه آکسفورد و از محققان این طرح اعلام کرد که آن‌ها سیگنال‌هایی را که نورون های کنترل خواب را تغییر می دهند، مورد بررسی قرار دادند.
آنها تفاوت اصلی بین خواب و بیداری را یک جریان الکتریسیته از طریق دو کانال یونی Shaker و Sandman جریان دارد دانستند که در طول خواب، اکثر این جریان از طریق Shaker منتقل می شود. این تیم علت خواب را در جزیی از این کانال یونی پیدا کردند.

بی خوابی باعث استرس اکسیداتیو می‌شود و این باعث انتقال شیمیایی یک مولکول کوچک به نام NADPH می‌شود. سپس این مولکول یک کانال را باز می کند، به طوری که جریان الکتریکی به نورون ها منتقل و موجب خواب رفتن آنها می‌شود.

محققان می گویند که این مکانیسم تازه کشف شده می تواند منجر به توسعه نسلی جدید از قرص‌های خواب شود.

استرس اکسیداتیو بازتاب‌دهندهٔ عدم تعادل میان تظاهرات سیستماتیک «گونه‌های فعال (واکنش‌پذیر) اکسیژن» (ROS) و توانایی یک سیستم زیستی در خنثی سازی و مهار میانجی‌های سمی آن یا ترمیم آسیب‌های وارده است.

هرگونه آشفتگی و اختلال در وضعیت طبیعی اکسیداسیون-احیا (ریداکس)، از طریق تولید پراکسید و رادیکال‌های آزاد، منجر به تولید اثرات سمی و آسیب به تمامی اجزاء و ساختارهای درون‌سلولی، از جمله پروتئین‌ها، لیپید و دی‌ان‌ای می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000293

وب گردی

وب گردی