«عیدیا» در بهبهان برپا شد+عکس

 همزمان با آغاز سال نو و به رسم هر سال، بازار سنتی "عیدیا" در شهرستان بهبهان برپا شد.

به گزارش ایسکانیوز، کبری ابوعلی گفت: عیدیا به معنی عیدیها، بازاری مختص کودکان امروز و کودکان دیروز است که هر سال از نخستین روز عید نوروز در بهبهان برپا می‎شود.

او ادامه داد: کالاهای موجود در این بازار معمولاً انواع اسباببازی، شیرینی و تنقلات سنتی، پوشاک و غیره است که به صورت خودجوش توسط فروشندگان عرضه و مردم دسته به دسته در محل حاضر میشوند و خرید و گردش و شادی می‎کنند؛ نوازندگان دورهگرد هم ضمن سرگرم کردن مردم، بر شلوغی بازار میافزایند و خرید را پر رونقتر میکنند .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان با بیان این‎که این بازار به رسم هرسال، در جوار حرم بیبی خدیجه که در گویش محلی "بخرجه" گفته میشود برپا می‎شود افزود: این محل در گذشته دروازه شهر به مرکز استان بوده که درحال حاضر بصورت میدان است ولی با تمام تغییرات شهرسازی و توسعهای در بهبهان، مردم این شهر هویت مکانی این رسم را حفظ کردند.

او با اشاره به این‎که کودکان مشتریان اصلی عیدیا هستند و به خرید از بازار عیدیا علاقه بسیاری دارند گفت:
این رسم در تمام ایران منحصر به بهبهان و در متون تاریخی و کهن آمده است که نشاندهنده عمق دیرینگی این رسم در بهبهان است که شاید در دیگر نقاط کشور منسوخ شده اما همچنان در این بخش از خطه ایران پابرجا است.

ابوعلی گفت: از طرفی عیدیا نشاندهنده اهمیتی است که ایرانیان به کودکان میدادند و همچنین گواه درایت آنان برای حفظ سنت نیکوی نوروز از طریق آموزش عملی به کودکان است.

گفتنی است بهبهان یکی از قدیمی‏ترین شهرهای خوزستان است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد برمی گردد. این شهرستان در جنوب شرق خوزستان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000330

وب گردی

وب گردی