ایران علیه هیچ کشوری تهدید نیست

جان مرشایمر، از نظریه‌پردازان مطرح و استاد مشهور روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگوی آمریکا اعلام کرد ایران علیه هیچ کشوری تهدید نیست و منشأ مشکلات آمریکا در زمینه تروریسم عربستان سعودی است نه ایران.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جان مرشایمر، از نظریه‌پردازان مطرح و استاد مشهور روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگوی آمریکا اعلام کرد ایران علیه هیچ کشوری تهدید نیست.

این استاد دانشگاه شیکاگو که نظرات شناخته‌شده‌ای علیه ایران دارد در مصاحبه‌ای با پایگاه لوب‌لاگ گفت: «ایران، تهدید مستقیم علیه ایالات متحده نیست، حتی تهدید غیرمستقیم هم نیست.»

او در ادامه گفت: «اول اینکه ایران سلاح هسته‌ای ندارد و توافقی با قدرت‌های جهانی امضا کرده که ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در آینده نه چندان دور را غیرممکن می‌کند.»

مرشایمر تصریح کرد: «دوم اینکه، ایران فاقد موشک‌هایی است که بتوانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند.»

این نظریه‌پرداز به عنوان عامل سوم ادعا کرده نیرو‌های متعارف نظامی ایران به اندازه‌ای قوی نیست که بتواند به آمریکا یا کشور‌هایی در خارومیانه که زیر چتر امنیتی آمریکا هستند حمله کند.

وی در ادامه گفت: «مورد چهارم اینکه ایران تهدید جدی برای حمله به هیچ کشوری در منطقه به شمار نمی‌رود. ایران در زمان‌های مدرن حتی یکبار هم علیه کشوری دیگر جنگ راه نینداخته و در حال حاضر هم شواهدی در دست نیست که در حال آماده شدن برای حمله به کشور‌های همسایه‌اش باشد.»

مرشایمر به عنوان پنجمین دلیل همچنین ادعا‌های مطرح‌شده از زبان سیاستمداران و رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا مبنی بر حمایت ایران از «تروریسم» را رد کرد.

او گفت: «مورد پنجم، این است که ایران منشأ مشکلات آمریکا در زمینه تروریسم نیست. اگر کشوری شایسته چنین عنوانی باشد، عربستان سعودی است نه ایران.»

وی اضافه کرد: «حقیقت این است که ایالات متحده تهدید مستقیم برای ایران است نه برعکس. دولت ترامپ با سرنخ گرفتن از اسرائیل و عربستان سعودی ایران را نشانه گرفته است.»

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1000375

وب گردی

وب گردی