دانشکده‌ها و برنامه‌های آموزشی پزشکی امسال اعتباربخشی می‌شوند

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اعتباربخشی تمامی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی در سال گذشته از اعتباربخشی دانشکده‌ها و برنامه‌های آموزشی علوم پزشکی در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در آموزش علوم پزشکی خودکفا شده ایم گفت: لازم است تا به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی پرداخته شود و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این موضوع را دنبال می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه برای اولین بار در جمهوری اسلامی برنامه اعتباربخشی حوزه آموزش اجرایی شد، گفت: سال گذشته تمامی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی شدند. این یک حرکت بسیار منظم و اثربخش بود. حرکت بعدی حوزه آموزش ضمن تداوم اعتباربخشی ها این است که دانشکده‌ها و برنامه‌های آموزشی اعتباربخشی شوند.

وی به اهمیت بحث توسعه اخلاق حرفه‌ای در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است بحث‌های اخلاقی و تعهدات حرفه‌ای در بین دانشجویان نهادینه شود. برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام و برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور تدوین شده که بخش آموزش این سند را کمیته ملی اخلاق در آموزش پزشکی در کنار شورای عالی اخلاق پزشکی دنبال می‌کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: به دنبال تصویب مصوبه آمایش سرزمینی حرکت جدیدی برای پیگیری امور آموزش در قالب آمایش آغاز و مأموریت هایی به مناطق و دانشگاه‌ها سپرده شد.

وی افزود: این مأموریت‌ها اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور است که پیگیری آن به دانشگاه‌ها سپرده شده و لازم است دانشگاه‌ها تلاش‌های زیادی برای پیشبرد این مأموریت‌ها داشته باشند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: بحث جذب دانشجوی بومی بحثی مهم است. ما مطابق با تکالیف قانونی وزارت بهداشت در این زمینه عمل می‌کنیم و هدف این است که نیازهای کشور تأمین شود.

وی با عنوان این مطلب که آموزش مجازی در کشور در حال توسعه است، اظهار داشت: بنا بر این است که به زودی تمام دانشگاه‌ها دروسی که قابلیت ارائه به صورت مجازی دارد را در سامانه بارگذاری کنند و این برنامه در حین اجرا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

لاریجانی گفت: بحث زیرساخت‌ها مهم است و لازم است مسئولان دانشگاه‌ها به آموزش توجه بیشتری داشته باشند. امیدواریم سهم آموزش از اعتبارات دانشگاه‌ها ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: امروز تمامی مناطق آمایشی کشور این ظرفیت را دارند که آزمون‌ها را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. این برنامه مبالغ زیادی را صرفه جویی می‌کند و فرایند اجرایی برگزاری آزمون‌ها را نیز ساماندهی بهتری می‌کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به زودی بوردهای منطقه‌ای در کشور ساماندهی می‌شود و ارتقای بوردها با حضور تمامی اعضای هیئت علمی کشور هدفی است که در این کار دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: در آزمون پذیرش دستیار اخیر برای طرح سوال ۳ کمپین تشکیل و ۶ هزار سوال از بانک سوالات انتخاب شد و ۶۰۰ سوال توسط تیم‌هایی انتخاب شد و نهایتاً تیمی ۲۰۰ سوال آزمون را از بین این سوالات انتخاب کرد. بنا داریم در سایر آزمون‌ها هم از این الگو برای ارتقای آزمون‌ها استفاده کنیم.

لاریجانی عنوان کرد برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به طور مداوم رصد و ارزیابی می‌شود و گفت: مستندات مرتبط با این برنامه منتشر شده و هدف این است که متدولوژی و راه برای تمامی همکاران قابل دسترسی باشد و این مستندسازی بتواند بسترهای ماندگاری برنامه‌ها را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه تحول آموزش، مشارکت تمامی مسئولان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان از ضروریات است گفت: لازم است زبان مشترکی در بین دست اندرکاران حوزه آموزش ایجاد شود و این مسیر در نظام سلامت ادامه یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000410

وب گردی

وب گردی