حضور دکتر ولایتی در برنامه دانشی خوان نوروزی شبکه دو سیما

دانشی خوانی نوروزی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی هر شب ساعت ۲۲ از شبکه‌‌دو سیما روی آنتن می رود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نوروز «جشن پایندگی ایران » و هنگامه ای است که مردمان کهن بومِ ایران بر خوان هفت گانۀ نعمات الهی گردهم می آیند تا یگانگیِ «خرّمی طبیعت» را با «بهروزی سرزمین خویش» به دست افشانی و نشاط، گرامی دارند و به یکدیگر، خرم باش گویند و برای هم، آرزوی بهروزی و فرخی کنند.
جز این، باز، رخسار نمادین نوروز حکایتی دیگری هم دارد و آن، جشن «حیات معنوی ایرانیان» است؛ جلوه گاهِ عمیق ترین باورهای ایرانیان پیش از اسلام و محکم ترین معتقدات ایرانیان پس از اسلام که دل به دلدادگی اهل بیت (علیهم السلام) دارند، و این، خود بر یکتایی و بی همتایی آن می افزاید. حدیث شریف معروف معلی بن خنیس از حضرت امام جعفر صادق (ع) در فرخندگی نوروز شگفتی آور است.
از دیگر سوی، مردمانی پرشمار در شکل دهی و پاسداشت این عید فرّخ دست اندر کار بوده اند که بازخوانی حکایتشان، «طرفه» است و، گاه، «تحفۀ» اهل علم در شب نشینی های نوروزگاهی.
سیمای جمهوری اسلامی ایران هم، هرشب، میزبان یکی از این نشست های نوروزی است که در محفلی عالمانه در دنبالۀ سلسله نشست های تاریخ علم و فرهنگ «ایران» در شبکۀ دوم سیما، دکترعلی‌اکبرولایتی با بیانی محققانه، استوار، معتدل و مستدل، اما روح نواز، دلپذیر، و «همه فهم» برگ های کتاب تاریخ نوروز را برگ به برگ و فصل به فصل باز می خواند و با مداقه و غور در ظریف ترین لطائف تاریخ نوروزی، اندوخته ای علمی و گران سنگ برای بیننده فراهم آورد که نه تنها دانش او را از این عید باستانی بیفزاید، بلکه آگاهی او از خویشتن و هویت خویش را عمیق تر سازد... و چه کیمیایی گران سنگ تر از «آگاهی بر هویت خویش»؛ آنچه بوده ایم، هستیم و در آتیه، باید باشیم.
این «دانشی‌خوانِ نوروزی» را که هرشب، ساعت 22 به روی آنتن شبکۀ دوم سیما می رود، دکتر اسماعیل آذر به شیرین سخنی و ادب دانیِ یکتای خویش، خوان سالاری و میزبانی می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000489

وب گردی

وب گردی