فرمانده ارتش الجزایر خواستار برکناری بوتفلیقه شد

فرمانده ارتش الجزایر در سخنانی خواهان برکناری «عبدالعزیز بوتفلیقه»، رئیس‌جمهوری این کشور مطابق قوانین قانون اساسی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، احمد قاعد صلاح، فرمانده ارتش الجزایر در یک برنامه تلویزیونی خواستار عمل به ماده‌ای در قانون اساسی الجزایر شده که بر اساس آن اگر رئیس‌جمهوری توانایی ادامه کار نداشته باشد، از سمتش کنار گذاشته می‌شود.

این درخواست در پی هفته‌ها تظاهرات در سراسر الجزایر در اعتراض به رئیس‌جمهور این کشور مطرح شده است. اعتراضات زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهوری ۸۲ ساله الجزایر برای نامزدی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. انصراف او از کاندیدا شدن هم کمکی به فروکش کردن اعتراضات نکرد و معترضان خواستار برکناری او شدند.

بوتفلیقه، بیست سال است که رئیس‌جمهوری الجزایر است و در سال ۲۰۱۳ سکته کرده است. او از آن زمان به ندرت در انظار عمومی دیده می‌شود و نزدیک به ۷ سال از آخرین سخنرانی عمومی او می‌گذرد.

او که برای انجام معالجات به سوئیس رفته بود، دو هفته پیش و در میان اعتراضات گسترده منتقدانش از سوئیس به الجزایر بازگشت . بوتفلیقه انتخابات ریاست جمهوری را که برای ماه آینده میلادی برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق انداخته است. اخضر ابراهیمی، دیپلمات الجزایری که در حال حاضر نماینده سازمان ملل در امور سوریه است، مذاکرات برای آینده سیاسی الجزایر را هدایت می‌کند.

ده روز پیش تظاهراتی در الجزیره برپا شد که احتمالا بزرگترین تظاهرات الجزایر در ٢٨ سال گذشته بود. بسیاری از تظاهرکنندگان ابتدا در دانشگاه‌ها تجمع کرده بودند و بعد به خیابان‌ها سرازیر شدند. پلیس با گاز اشک‌آور سعی کرد تظاهرکنندگان را که بدون خشونت می‌خواستند به سمت کاخ ریاست جمهوری بروند متفرق کند و گفته می‌شود ١٩٥ تن را بازداشت کرده است.

بسیاری از جوانان الجزایری به وضعیت بد اقتصادی معترض‌اند و طبقه حاکمی را که بعد از استقلال از فرانسه در راس قدرت بوده به فساد مالی متهم می‌کنند. انتصاب نخست‌وزیر جدید هم نتوانسته موج اعتراضات را مهار کند. نورالدین بدوی، نخست‌وزیر جدید الجزایر وعده داده که دولتش مدت کوتاهی در قدرت باشد و وعده داده که از تکنوکرات‌ها و جوانان در کابینه‌اش استفاده کند اما مخالفان وعده‌های او را رد کرده‌اند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1000530

وب گردی

وب گردی