سخنان عمران خان بد تفسیر شده اند

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد تفسیر درستی از سخنان اخیر «عمران خان»، نخست‌ وزیر این کشور درباره فرآیند صلح افغانستان صورت نگرفته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رسانه‌های محلی در پاکستان درباره جدیدترین مواضع نخست‌ وزیر این کشور جهت تامین صلح افغانستان گفته بودند که عمران‌ خان بر ایجاد حکومت موقت در افغانستان تاکید دارد. آنچه یک روز بعد در اعلامیه رسمی وزارت امور خارجه این کشور بدخوانی و بدفهمی سخنان عمرانخان عنوان شده است.

با این حال سخنان عمران‌ خان با واکنش‌های مختلفی از سوی مقام‌های سیاسی افغانستان مواجه بود. وزارت خارجه افغانستان سخنان اخیر عمران خان را «غیر مسئولانه» و «مداخله جویانه» خواند.

در همین حال «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح با طالبان در واکنش به سخنان عمران خان در حساب رسمی تویتر خود نوشت: «در حالی که پاکستان سهم سازنده‌ای در روند صلح افغانستان ایفا کرده اما سخنان عمران خان سازنده نیست. آینده افغانستان به دست مردم این کشور است و تنها آنها هستند که درباره آینده کشورشان تصمیم می‌گیرند. نقش جامعه بین‌المللی تنها تشویق برای گردهم آمدن افغان‌ها کنار یکدیگر برای به نتیجه رسیدن در همین زمینه است.»

عمران خان، نخست وزیر پاکستان همچنین روز سه‌شنبه گفته بود دولت افغانستان بارها تلاش کرده تا روند صلح با طالبان را به بن‌بست بکشاند و در عین حال تاکید دارد با طالبان گفت‌وگو کند.

در اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان همچنین توضیح داده شد: «عمران خان در مواضع جدید خود به مدل پاکستان اشاره داشته است. در پاکستان انتخابات زیر نظر یک دولت موقت برگزار می‌شود. بنابراین سخنان عمران خان نباید به اشتباه تفسیر شود. او خواهان دخالت در امور داخلی افغانستان نیست.»

وزارت امور خارجه پاکستان همچنین در شفاف‌سازی مواضع خود در موضوع صلح در افغانستان در همین بیانیه تاکید کرد: «پاکستان جز در ترویج صلح به مدیریت افغان‌ها و توسط افغان‌ها علاقه‌ای به دخالت در مسایل افغانستان ندارد.»

وزارت خارجه پاکستان همچنین تاکید دارد که نباید از تلاش‌های صادقانه نخست‌وزیر پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان تفسیر غلط شده و سوء تفاهم ایجاد شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1000569

وب گردی

وب گردی