وجود رودخانه های بزرگ در سیاره مریخ

دانشمندان با دریافت تصاویر جدیدی از سیاره مریخ اعلام کردند در این سیاره سرخ رنگ منظومه شمسی منابع فراوانی از آب وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان ستاره شناس معتقدند سیاره مریخ دارای روخانه هایی است که از سطح آن می گذرد و مقدار آن بیش از آب های موجود بر روی کره زمین است چرا که باعث حفر کانال هایی عمیق بر روی سطح این سیاره سرخ رنگ شده است.

تصاویر ماهواره ای که توسط فضاپیمای ناسا تهیه شده رودخانه های زیادی را نشان می دهد که عرض آنها دو برابر رودخانه های کره زمین است که احتمالاً از یک میلیارد سال قبل باقی مانده اند.

نتایج به دست آمده از این تصاویر جدید موجب حیرت دانشمندان شده است زیرا آنها تصور می کردند مریخ در زمان حاضر خشک بوده و هیچ آبی در آن وجود ندارد.

بر اساس اعلام پایگاه خبری روزنامه انگلیسی ایندیپندنت دکتر ادوین کایت از دانشگاه شیکاگو گفت: توضیح در مورد این رودخانه ها یا دریاچه ها بر اساس اطلاعاتی که تا کنون به آنها دست یافته ایم مشکل است.

مقدار آب های جاری در کانال های این رودخانه ها بین ۳ تا ۲۰ کیلوگرم برای هر متر مربع در روز بر آورد شده است و در برخی نقاط رودخانه باستانی مریخ ۲۰۰ متر عمق کشف شده است.

دانشمندان معتقدند جاری شدن رودخانه ها به لحاظ زمین شناسی پیش از تبدیل شدن این سیاره به صحرا عجیب به نظر می رسد بنابراین احتمال دارد آب و هوای مریخ شبیه کلید خاموش و روشن بوده و میان دوره هایی از خشکی و پر آبی در گردش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000615

وب گردی

وب گردی