دولت توجه خاصی به خوزستان داشته است/نداشتن خسارت در سیل ممکن نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم توجه خاصی به خوزستان داشته است، گفت: مردم خوزستان همیشه با دلیری و مقاومت از فراز و نشیب‌ها عبور کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، حسن روحانی ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان از اول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است و مردم همیشه با مقاومت و دلیری از آنها عبور کرده‌اند.

روحانی افزود: مشکلات طبیعی هم بوده، یعنی گاهی گرد و غبار بوده، گاهی حرکت شن‌های روان، قطعی برق بوده و مشکلاتی که مردم در مقاطع مختلف داشتند و همیشه از مشکلات عبور کردند. این مقطع هم یکی از مقاطعی است که باید به خوبی از آن عبور کنیم.

وی ادامه داد: در این سفر علاقمند هستم به مردم خوزستان سال نو و آغاز سال ۹۸ را تبریک و تهنیت عرض کنم گرچه مشکلات و نگرانی‌هایی دارند ولی خوشحالیم که با باران رحمت الهی سال ما در این سرزمین خشک آغاز شده است.

نداشتن هیچ خسارتی در سیل امکان پذیر نیست

رئیس جمهور تصریح کرد: ساختن سد، مهار سد، لایروبی رودخانه‌ها، دایک زدن‌ها و آمادگی مردم همه صحیح است، در جای خودش خوب است و هرچقدر دقیق‌تر کار کنیم در روز آمدن سیل خسارت کمتری می‌بینیم ولی اینکه فکر کنیم کاری می‌شود انجام داد که سیل نیاید و یا اگر آمد هیچ خسارتی وارد نکند عملاً امکان پذیر نیست.

روحانی بیان کرد: می‌شود خسارت را کاهش داد و مردم خسارت جانی نداشته باشند ولی نداشتن هیچ خسارتی امکان پذیر نیست. برای نمونه سال گذشته در ژاپن ظرف ۱۰ روز سیلاب‌های مهیبی داشتند که ۲۲۵ نفر کشته و هزاران خانه تخریب شد و در مجموع ۱۰ میلیارد دلار خسارت وارد شد. در مارس ۲۰۱۹ در کنار رودخانه میسوری با طغیان این رودخانه تعدادی کشته شدند و چهار هزار و ۵۰۰ خانه تخلیه و سه میلیارد دلار خسارت داشت.

وی عنوان کرد: اروپایش هم همینطور است؛ سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۸ در همه این سیل‌ها در کشورهای مختلف اروپا در یکی ۱۲ میلیارد و در دیگری بالاتر خسارت داشته و برخی خانه‌ها ویران، منازل تخلیه و افرادی هم کشته شدند. نمی‌توان فکر کرد که کشور سیل نداشته باشد و یا خسارت وارد نکند صحیح نیست ولی باید همه توان را به کار گرفت که از جان مردم حفظ و خسارت‌های سیل حداقلی باشد.

دولت یازدهم و دوازدهم توجه خاصی به خوزستان داشته است

روحانی بیان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم توجه خاصی به خوزستان داشته و رقم احیای ۳۰۰ هزار هکتار اراضی که بخش اعظم آن به خوزستان ربط دارد؛ خیلی خوب است و امروز به بخشی که احیا شده بود در منطقه باوی رفتیم با مردم گفتگو کردیم و انصافاً این واقعیت‌ها باید برای مردم بازگو شود.

وی گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها مسئول هستند ما مستقیم با مردم صحبت کردیم و گفتند زمین ما هکتاری پنج میلیون تومان ارزش داشته و امروز بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد و ظرف چند سال ۲۰ برابر شده و محصول برداشتی آنها یک تن بوده و امروز به چهار تن رسیده و در آینده هفت تن برداشت می‌کنیم.

روحانی بیان کرد: همه متقاضی اجرای فاز دوم هم بودند اما طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مال چندین سال هست و دولت یازدهم با تمام توانش به میدان آمد و وزارت جهاد کشاورزی و نیرو و همه مسئولان و کشاورزان کمک کردند در این زمینه و کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است.

رایگان شدن ویزای عراق از ۱۲ فروردین اجرا می‌شود

وی افزود: از رودخانه‌های کارون، دز و کرخه صحبت می‌کنیم ولی خون بسیاری از مجاهدان در مرزهای این استان ریخته شده و رودخانه‌های استان خوزستان با خون شهدای بسیاری عجین شده است؛ خون مقدس‌ترین انسان‌ها در این سرزمین ریخته شده و مردم آن به عنوان دلاوران وطن دوست برای ایران هستند.

روحانی بیان کرد: روی آن طلای زرد و زیر آن طلای سیاه است و بالاتر از هر جواهری جواهر الرجال است و مردان بزرگی که دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: بخش عمده‌ای از مباحث مطرح شده در سفر به عراق و جلسه‌ای که با حضور نخست وزیر این کشور داشتیم، به نحوی مربوط به خوزستان می‌شد؛ شاید مسائل آن ملی است ولی در مرحله اول به استان خوزستان مربوط می‌شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: برای لایروبی اروند رود و احیای این رودخانه بزرگ آبادانی خرمشهر و آبادان- بصره سال‌ها پیگیری و با سه دولت رایزنی کردیم؛ بعد از گذشت ۳۰ سال از جنگ ایران و عراق برای لایروبی اروند، رایگان شدن ویزا با این کشور به توافق رسیدیم که از ۱۲ فروردین اجرا می‌شود.

راه اندازی راه آهن شلمچه به بصره

روحانی راه اندازی راه آهن شلمچه به بصره را یکی از توافق‌های صورت گرفته در سفر به عراق دانست و گفت: راه اندازی این خط ریلی با توجه به برگزاری مراسم اربعین حسینی، که برای خوزستان، مردم ایران و عراق و زائران اربعین بسیار مهم است.

رئیس جمهور از احداث شهرک‌های صنعتی در عراق خبر داد و گفت: بخشی از تفاهمنامه صورت گرفته در این زمینه مربوط به خوزستان می‌شود.

وی خوزستان را استانی مهم با استعدادهای شگرف با مردمی فعال برشمرد و بیان کرد: آینده بسیار خوبی برای این استان پیش بینی می‌کنیم ضمن اینکه این روزها کمی نگران سیل هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از مناطق سیل زده خوزستان تصریح کرد: در بازدید هوایی وضعیت را بررسی کردیم و انشاالله تلاش مدیران ادامه پیدا می‌کند و مردم هم با ایثار و فداکاری پای کار هستند.

در امور سدها و خصوصاً سدهای خوزستان شخص وزیر مسئول است

روحانی تاکید کرد: به دلیل حساسیت به وزیر نیرو دستور دادم که در خوزستان بمانند ولی من چون شنبه و یکشنبه جلسات مهمی دارم، باید مرخص بشوم. اهمیت مسئله و کنترل سدها خیلی مهم است؛ در امور سدها و خصوصاً سدهای خوزستان شخص وزیر مسئول است و ستاد بحران باید با وی هماهنگ باشد. شاید ستاد بحران مسئولیت دارد ولی امر تخصصی سدها به شخص وزیر مربوط می‌شود و مسئول این کار است و رهاسازی یا ذخیره آب برعهده وی است.

وی با اشاره به اینکه پایداری سد و جان مردم برای ما اصل مهم است، گفت: دولت موظف به پرداخت خسارت است و به کشاورزان خوزستانی اعلام می‌کنیم که با رهاسازی آب خسارت شما را پرداخت می‌کنیم و از آنها ممنون هستیم که به خاطر جان و زندگی مردم فداکاری می‌کنند، تشکر می‌کنیم. اگر روستایی باید تخلیه شود مردم باید به خاطر جان عزیزان خود همکاری کنند حالا نهایتاً خانه و یا اراضی کشاورزی آسیب ببیند ولی ما جبران می‌کنیم.

روحانی اضافه کرد: وقتی به استان گلستان رفتم در مصب رودخانه که رفتم دیدم اختلاف زمین با دریا در آق قلا خیلی کم است؛ دریای خزر نسبت به آب‌های آزاد منهای ۲۸ است و گمیشان منهای ۲۲ است و ۶ متر فقط اختلاف دارد و شیب موجود اصلاً تأثیر ندارد. رودخانه گرگان رود را که نگاه می‌کنید انگار اصلاً حرکت نمی‌کند و با اینکه جاده‌ها را شکافتن هیچ تأثیری نداشت و آن چیزی که باید آب را بیرون ببرد رودخانه است که رسوب گرفته و به خاطر شیب کم خیلی پر پیچ و خم است.

احداث سد بختیاری

روحانی ادامه داد: این احتمال وجود دارد با توجه به بارندگی‌های اخیر در سدهای دز و کرخه با مشکلاتی مواجه شویم که امیدواریم یا با خسارت مواجه نشویم و یا اینکه خسارت‌ها کم باشد؛ خواستار ساخت سد بختیاری در بالا دست سد دز هستید که درست است و انشاالله همه با کمک هم این کار را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: اینکه استاندار خوزستان تیم مشاوران متخصص را برای مدیریت شرایط به کار گرفته، اقدام خوبی است؛ در سطح کشور نیز یک کمیته ملی برای مدیریت سیلاب‌ها و پیش بینی‌های لازم تشکیل از سوی دولت تشکیل شده است که پیش بینی، پیشگیری، برخورد و انجام اقدامات لازم در این کمیته ملی طی یک طرح بررسی و ارائه می‌شود.

در زمینه حقوقی، سیاسی و اخلاقی بر آمریکا پیروز شدیم

وی با بیان اینکه امسال نیز مثل سال گذشته تحت تأثیر فشارهای تحریم هستیم، گفت: مردم سال ۹۷ را با ایثار و فداکاری به سختی تحمل کردند؛ امسال هم در طرحی که دولت با کمک مجلس داشته در راستای کمک به مردم، مقداری افزایش حقوق کارگران و کارمندان لحاظ شد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروزی‌های به دست آمده مقابل آمریکا در زمینه حقوقی و سیاسی، افزود: از وقتی تحریم را شروع کردند از سال گذشته تاکنون در زمینه حقوقی، سیاسی و اخلاقی بر آنها پیروز شدیم؛ دو بار در دادگاه لاهه در خصوص برجام و ۲ میلیارد دلار بلوکه شده ایران موفق به شکست آمریکا شدیم؛ در دادگاه لوکزامبورگ نیز موفقیت داشتیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: به عنوان ملت ایران باید یکپارچه و کنار هم باشیم؛ آمریکایی‌ها هر روز یکی از مقررات بینالمللی را زیر پا می‌گذارند؛ تنها پیمان آب و هوای پاریس، برجام، قدس و یا جولان نیست چون آمریکا ضد قانون و برخورد مسالمت آمیز با دنیا است.

وی بیان کرد: گروه نژاد پرست و جنگ پرستی در کاخ سفید بر مردم آمریکا مسلط شدند و هیچ کسی شیوه آنها را نمی‌پذیرد و باید در مقابل آنها مقاومت کنیم.

روحانی تصریح کرد: باید شرایط فعلی را شبیه زمان جنگ و دفاع مقدس بدانیم که رزمندگان ماه‌ها در قرارگاه می‌ماندند و با همین فداکاری و ایثار همه مسئولان و مدیران در کشور باید پای کار باشند؛ البته در حال حاضر نیز نمایندگان ولی فقیه، نمایندگان مجلس و مدیران در استان‌های مختلف در تردد هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000654

وب گردی

وب گردی