هند چهارمین کشور دارای موشک های ضد ماهواره

کشور هند پس از آنکه چندی پیش از انهدام یک ماهواره در مدار زمین به وسیله موشک های ضد ماهواره خود خبر داد به جمع سه کشور دیگر دارای این توانایی پیوست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هند سلاح ضد ماهواره خود را با انهدام ماهواره این کشور که در مدارهای پایین قرار داشت با موفقیت آزمایش کرد.

ناریندرا مودی نخست وزیر هند اعلام کرد آزمایشات سامانه ضد ماهواره با موفقیت کامل انجام شده و عملیات انهدام ماهواره 3 دقیقه پس از پرتاب موشک صورت پذیرفت.

اگر چه نخست وزیر هند از ذکر جزئیات بیشتر این عملیات خودداری کرد اما از سال 2010 مشخص بود که هند برای طراحی سلاح مخصوص انهدام ماهواره تلاش می کند.

ویجای قمار سروات رئیس موسسه مطالعات دفاعی هند در آن زمان به این مساله اشاره کرد که موسسه تحت امر وی تمام امکانات لازم برای طراحی و تولید موشک برای انهدام ماهواره های متخاصم که در مدارهای پایین یا قطبی زمین در حال پرواز هستند را در اختیار دارد.

سروات در سال 2012 پس از آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک «آگنی 5» اعلام کرد گام بعدی طراحی موشک های ضد ماهواره است.

از سوی دیگر کشورهای روسیه، چین و آمریکا نیز برای توسعه سلاح های ضد ماهواره خود تلاش می کنند.

بر اساس گزارشات آمریکا پایگاه فضایی پلستسک روسیه در 26 مارس 2016 شاهد آزمایش موشک «a235» مخصوص انهدام ماهوراه و دفاع از حریم فضایی بوده است.

اما شرکت «آنتای» روسیه در سال 2016 از آغاز روند طراحی سامانه لیرزی مخصوص برای خاموش کردن دستگاه های جاسوسی فضایی از داخل هواپیما خبر داد. رسانه های روسی در فوریه سال 2018 نیز اعلام کردند روسیه کار ساخت سامانه ضد ماهوراه را با استفاده از طرح های ساخت هواپیمای مجهز به سلاح لیزری به اتمام رسانده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000729

وب گردی

وب گردی