سازمان سنجش بزرگترین مانع حذف کنکوراست

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سازمان سنجش و آموزش کشور که در واقع باهدف حذف آزمون کنکور شروع به کار کرد در حال حاضر بزرگترین مانع این اتفاق شده است.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص روند حذف آزمون کنکور، اظهار کرد: در واقع حذف آزمون سراسری کنکور باید در نهایت بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اتفاق بیفتد و چیزی که در این زمینه واضح بوده این است که سوابق تحصیلی باید سال به سال ارزش و درصد تاثیر بیشتری پیدا کند تا به این ترتیب از تاثیر و اهمیت آزمون کنکور کاسته شود و به تدریج بتوانیم به مرحله مطلوب و متعادل دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ معاون آموزشی وزارت علوم با ابتکاری که به خرج دادند، تعدادی از رشته هایی که می توانستند با سابقه تحصیلی پذیرش کنند را اعلام کرده و در واقع همین اتفاق یک گام موثر در جهت حذف تدریجی آزمون کنکور بوده است که قطعا لازم است این برنامه ها به صورت جدی تری ادامه یابد.

نوید ادهم تصریح کرد: با این حال ما با هنوز با اجرای کامل قانون که همان حذف کنکور است فاصله زیادی داریم اما امیدواریم که وزارت علوم استراتژی های مناسب را در جهت اعمال آن به کار گیرد.

وی افزود: می توان گفت یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا این قانون به خوبی اجرا نشود، سازمانی است که مسئول و ملزم اجرای درست و کامل آن است و علت کوتاهی این سازمان شاید این است که در صورت عملیاتی شدن این موضوع، اختیارات و عملکردش بسیار محدود خواهد شد.

نویدادهم در ادامه گفت: سازمان سنجش و آموزش کشور که در واقع برای حذف آزمون کنکور شروع به کار کرد در حال حاضر بزرگترین مانع این اتفاق شده است.

وی بیان کرد: همچنین یکی از رویکردهای نامناسبی که این سازمان برای به حاشیه بردن قانون حذف کنکور انجام و نظام آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داد این بود که بحث تاثیر مثبت سوابق تحصیلی را پیش کشید که کاملا اشتباه بوده زیرا در هیچ جای متن قانون صحبتی از سوابق تحصیلی مثبت نشده است و در واقع یک واژه جعلی محسوب می شود.

نوید ادهم افزود: موضوعی که مسئولان مربوط در این موضوع باید به آن توجه کنند این است که ما باید قانون را برای کامل اجرا کردن بخوانیم و بر آن مسلط باشیم نه این که با هدف دور زدن و تحریف قانون، بر آن تسلط یابیم.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این راستا ما سعی کرده ایم تا از فعالیت های مافیای کنکور تا حد امکان جلوگیری کرده و آن را کاهش داده ایم. همچنین قانونی در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان حذف آزمون های زائد که با هدف آمادگی داوطلبان برای آزمون کنکور است اما در عمل نتیجه و تاثیر مثبت چندانی ندارد، تصویب شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم که به اجرایی شدن این قانون که در واقع خواسته بسیاری از مسئولان ارشد نظام و عموم مردم است اهتمام ویژه ای ورزیده شود تا شاهد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این زمینه باشیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 1000771

وب گردی

وب گردی