۱۱۰ روستای سوادکوه براثر سیل خسارت دید

فرمانده سپاه سوادکوه با بیان اینکه تمامی راههای روستاهای سیل زده سوادکوه بازگشایی شده است گفت: سیل به ۱۱۰ روستای شهرستان خسارت زده است.

به گزارش ایسکانیوز، سرهنگ سید موسی حسین نژاد شامگاه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه سیل به ۱۱۰ روستای شهرستان خسارت زد با اشاره با آغاز بارش‌های سیل آسا از اواخر اسفند ۹۷ که احتمال وقوع سیل در شهرستان را داشت، گفت: در همان ساعات‌های اولیه بارش باران، جلسه ستاد بحران در سپاه ناحیه شهرستان تشکیل شد. همکاران سپاه به همراه یک گروهان از گردان بیت المقدس و همچنین گردان امام حسین (ع) با حضور جهادی خود در قالب سه تیم به سه دهستان کسلیان، ولوپی و راست پی که از مناطق سیل زده شهرستان بودند، اعزام شدند.

فرمانده سپاه شهرستان سوادکوه از اعزام ۵ گروه جهادی که به هماهنگی فرماندهان حوزه مقاومت وارد دهستان‌های سیل زده شدند، افزود: ۹۰ امدادرسان شامل پنج نفر از گردان امام حسین (ع) و ۲۷ نفر از کارکنان سپاه شهرستان به همراه نیروهای بسیجی وارد عمل شدند.

سرهنگ حسین نژاد در ادامه بابیان اقدام اولیه سپاه شهرستان در مناطق سیل زده عنوان کرد: نیروهای جهادی در گام اول به شناسایی نقاط رانشی، انسداد راه‌ها و کانال‌ها و معابر، منازل آسیب دیده، واحدهای دامداری و مرغ داری تخریب شده پرداختند. هر منطقه تخریب شده با تماس‌های ارتباطی به مخابرات سپاه ناحیه گزارش داده می‌شد تا با حضور میدانی برآورد اولیه از حجم خسارت‌ها را داشته باشیم.

وی با تاکید بر این مطلب مناطق و جاده‌های رانشی در سوادکوه زیاد بود و با درخواست تجهیزات از سپاه استان و بسیج سازندگی برای بازگشایی راه‌ها اقدام کردیم، اضافه کرد: ۲ هزار متر جاده‌های روستایی فقط در دهستان کسلیان خسارت دید که بسیج سازندگی استان با ارسال و اعزام ادوات مهندسی و راهسازی اعم از سه دستگاه لودر، سه دستگاه کمپرسی و یک دستگاه لودر به همراه کمرشکن نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کرد.

فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره به اقدامات دیگر راهداری سپاه که از ۲۷ اسفند ۹۷ آغاز و تا جمعه ۹ فروردین ۹۸ در سه دهستان ادامه داشت، اعلام کرد: در دهستان کسلیان در جاده ارتباطی بین ۱۷ روستا، ۲۳۰۰ متر رانش داشتیم که توسط کمپرسی‌های سپاه و بسیج سازندگی بازگشایی و مورد استقبال اهالی روستاها قرار گرفت.

سرهنگ حسین نژاد به بازگشایی ۲۵۰۰ متر جاده مسدود شده دهستان ولوپی هم اشاره داشت و اضافه کرد: در منطقه پل سفید و در دهستان راست پی هم ۳۲۰۰ متر مسیر بازگشایی شد.

فرمانده سپاه سوادکوه یادآور شد: ۱۰ منزل سیل زده از گل و لای پاکسازی و یک کانال آب هم به طول ۵۰۰ متر لایروبی شد اما با توجه اینکه کانال آب استاندار ساخته نشد امکان دوباره آب گرفتی آن است، همچنین یک پل هم در روستای پارسی با کمک بیل مکانیکی که شرکت البرز مرکزی و اداره راهداری در اختیار نیروهای امدادی سپاه قرار داد، بازگشایی شد.

سرهنگ حسین نژاد از تهیه و توزیع ۵۰۰ بسته غذایی توسط حوزه مقاومت بسیج خواهران با همکاری آبشار عاطفه‌ها به سیل زدگان خبر داد و اعلام کرد :۳ هزار پرس غذای گرم و همچنین تنها در یک روز ۱۰ هزار نان لواش بین مردم پخش شد.

این مقام مسئول در سپاه سوادکوه در بخش دیگری از سخنان خود به برآورد خسارت سیل پرداخت و ادامه داد: برآورد خسارت در سیل شامل دو بخش بود. برآورد اولیه خسارتی ۱۲۰ نقطه رانشی در منطقه را شامل می‌شد که برای هر متر با هزینه ۵ میلیون تومان در مجموع ۲۴۲ میلیارد تومان برآورد شد که ۸۵ میلیارد تومان خسارت اولیه و برای تثبیت ۱۵۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره اینکه سیل اخیر به ۱۱۰ روستا از مجموع ۱۷۰ روستای این شهرستان خسارت وارد کرد، با اعلام آمار و جزئیات خسارت سیل اخیر گفت: سیل به ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی از ۱۰ تا بیش از ۱۰۰ صددرصد خسارت زد و نیز ۴۰۰ هکتار باغات سیاه ریشه که در شیب تند قرار دارد با وقوع سیل از بین رفت.

وی از خسارت سیل به چهار واحد مرغداری، سه واحد پرورش ماهی و ۶۰ واحد دامداری سبک و سنگین هم خبر داد و افزود: علاوه بر آن، سیل ۳ واحد مسکونی را به طور کامل از بین برد. ۱۴۰ واحد مسکونی دچار خسارت و آبگرفتگی شد که در این میان وسایل و لوازم خانگی ۲۸۰ واحد مسکونی در حادثه سیل دچار خسارت شد و سیل به ۲۰ سردهنه و ۱۵ کانال آب هم آسیب وارد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در منطقه قطعی برق نداشتیم خاطر نشان کرد: در سیل اخیر ۱۱۰ اصل تیرچراغ برق دچار آسیب شد.

به گفته فرمانده سپاه شهرستان سوادکوه دومعدن زغال سنگ هم در سیل اخیر دچار رانش شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000786

وب گردی

وب گردی