ارزش لیر ترکیه یک بار دیگر کاهش یافت

پس از اعلام تعلیق برنامه همکاری با آنکارا در زمینه جنگنده اف-۳۵ از سوی آمریکا، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهش یافت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پس از آنکه آمریکا اعلام کرد تصمیم آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه با ادامه برنامه جنگنده اف-۳۵ همخوانی ندارد و تحویل این جنگنده به ترکیه را به حال تعلیق درمی‌آورد، ارزش لیر در برابر دلار یک درصد کاهش یافت.

امروز صبح (سه‌شنبه) ارزش لیر در برابر دلار آمریکا به ۵.۵۵۵۰ رسید که در مقایسه با ساعات کاری پایانی روز گذشته (دوشنبه) که برابر ۵.۴۹۱۳ بود یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

هر چند پیش از آن و به دنبال انتخابات محلی ترکیه، ارزش لیر روز دوشنبه ۲.۵ درصد کاهش یافته و به ۵.۷ در برابر دلار رسید.

اختلاف نظر واشنگتن با آنکارا بر سر خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه سبب شده است بار‌ها مقامات آمریکا نگرانی خود را از حضور ترکیه در هر دو برنامه که به ادعای این مقامات می‌تواند به دسترسی روسیه به داده‌های حساس مرتبط با اف-۳۵ و بهبود عملیاتی سامانه اس-۴۰۰ علیه این جنگنده پیشرفته غربی منجر شود، ابراز کنند.

ترکیه تصمیم دارد صد فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند و خلبانان ترکیه هم اکنون در آمریکا تحت آموزش‌های مورد نیاز مرتبط با این جنگنده قرار دارند.

شرکت سازنده این جنگنده، «لاکهید مارتین»، اعلام کرد ارزش قرارداد‌های منعقد شده با شرکت‌های ترکیه‌ای برای تولید قطعات مورد استفاده در اف-۳۵ بالغ بر دوازده میلیارد دلار است.

روز گذشته (دوشنبه) سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که آن‌ها (ترکیه) از تحویل گرفتن اس-۴۰۰ صرفنظر نکنند، آمریکا هرگونه فعالیت مرتبط با تکمیل توانمندی عملیاتی اف-۳۵ و تحویل آن به ترکیه را به حال تعلیق در می‌آورد».

انتهای پیام /

کد خبر: 1000943

وب گردی

وب گردی