سیا با «اتحادیه‌های کارگری» ایران رابطه برقرار کند

مدیربانفوذ لابی صهیونیستی «اف‌دی‌ای» در یادداشتی در نشریه «وال استریت ژورنال» به ترامپ پیشنهاد داده با ایجاد ناآرامی در ایران و اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی، راه بازگشت یک رئیس‌جمهور احتمالی دموکرات به برجام را مسدود کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «مارک دوبوویتز» مدیر لابی صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) که از در دولت کنونی آمریکا از نفوذ بالایی برخودار است، در یادداشتی در نشریه «وال استریت ژورنال» نوشته است که باید مسیر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را مسدود کرد.

دوبوویتز با اشاره به وعده دستکم سه تن از نامزدهای دموکرات برای بازگشت به توافق هسته‌‌ای با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و مصوبه کمیته مرکزی حزب دموکرات در این مورد، نوشته است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اقداماتی انجام دهد تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا عملا امکان بازگشت به این توافق را نداشته باشد.

وی در ترسیم گزینه‌های پیش روی واشنگتن، نوشته است که کاخ سفید می‌تواند تشدید فشار اقتصادی را با تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در داخل ایران ترکیب کرده و به این ترتیب ایران را برای تن دادن به محدودیت‌های بیشتر و عقب‌نشینی از فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی تحت فشار قرار دهد.

او در تشریح یکی از این گزینه‌ها، به صراحت می‌نویسد: «مقام‌های دولت ترامپ باید حمایت گسترده از اتحادیه‌های کارگری ایران را مورد بررسی قرار دهند، از جمله اینکه از طریق یک صندوق مخفی تحت مدیریت آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) به ایرانی‌های بیشتری پول داده شود تا اعتصاب کنند. در دهه ۱۹۸۰، سیا و "فدراسیون کارگری و کنگره سازمان‌های صنعتی آمریکا" (AFL-CIO) پشتیبانی فنی و مالی گسترده‌ای به جنبش "همبستگی" لهستان ارائه کردند و موفقیت زیادی هم به دست آوردند، هرچند که مدارک موثقی که نشان دهد آن‌ها از اعتصاب‌های کارگری حمایت مالی کردند، وجود ندارد.»

دوبوویتز چنین اقدامی را موجب «فلج شدن بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران» و «تظاهرات‌های بزرگتر» توصیف کرده و نوشته است که «بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی حاصل‌شده، می‌تواند اهرمی برای یک توافق بهتر و جامع» باشد.

وی می‌افزاید: «این دولت همچنین می‌تواند دیواری از تحریم‌های بیشتر ایجاد کند که یک [رئیس‌جمهور] جانشین حامی تهران به سادگی نتواند آن را از بین ببرد.»

به پیشنهاد دوبوویتز، دولت ترامپ باید این تحریم‌ها را به بهانه‌ برنامه موشکی، منطقه‌ای و «تروریسم» و نه برنامه هسته‌ای، علیه ایران وضع کند، تا «هزینه سیاسی» رفع چنین تحریم‌هایی برای رئیس‌جمهور آینده آمریکا زیاد باشد.

تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله دیگر پیشنهادات مدیر اف‌دی‌دی به دولت ترامپ است.

او سپس می‌نویسد: «علاوه بر این، مقام‌های دولت ترامپ می‌توانند علیه بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران، از جمله معدن، متالورژی، مواد شیمیایی، ارتباطات، علوم رایانه و صنایع ساختمانی، که محصولات و فناوری‌های کلیدی را در اختیار برنامه موشکی ایران قرار می‌دهند، تحریم اعمال کنند.»

دوبوویتز در پایان با اشاره به هزینه سیاسی عقب‌نشینی از چنین تحریم‌هایی توسط دولت بعدی آمریکا، نوشته است که چنین وضعیتی دولت بعدی را وادار می‌کند به این تحریم‌ها پایبند مانده و ضمنا ایران را برای پذیرش توافقی تازه و گسترده‌تر، تحت فشار قرار دهد.

«جرت بلانک» هماهنگ‌کننده دولت سابق آمریکا در امور برجام، در واکنش به این یادداشت دوبوویتز، با اشاره به اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای رفع تحریم‌ها، در توییتر نوشته است که به نظر می‌رسد راهبرد پیشنهادی مدیر اف‌دی‌دی بیشتر با هدف تحریک ایران به خروج از توافق هسته‌ای طراحی شده باشد، چراکه «این تنها راهی است که واقعا ابتکارات دیپلماتیک یک رئیس‌جمهور دموکرات آینده را محدود می‌کند.»

در نتیجه، بلانک به دموکرات‌های کنگره پیشنهاد کرده برای ناکام گذاشتن سناریوی پیشنهادی دوبوویتز، در برابر هرگونه طرح تحریمی که جمهوری‌خواهان علیه ایران پیشنهاد می‌کنند، مقاومت کرده و اجازه تصویب چنین طرح‌هایی را ندهد.

با این وجود، به نظر می‌رسد دولت ترامپ از حالا گام‌هایی را برای اجرای راهبرد پیشنهادی دوبوویتز برداشته است. یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت واشنگتن در حال بررسی اعمال تحریم علیه بخش‌هایی از اقتصاد ایران است که تاکنون تحریم نشده‌اند.

«برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران هم دیروز (سه‌شنبه) با ابراز رضایت از کاهش ارزش پول ملی ایران و افزایش تورم، گفت واشنگتن قصد دارد فشارهای اقتصادی به ایران را بیش از پیش افزایش دهد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001046

وب گردی

وب گردی