هیچ تضمینی برای خرید سامانه پاتریوت وجود ندارد

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که قرارداد خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه یک معامله تمام شده و هیچ تضمینی برای خرید سامانه پاتریوت از آمریکا وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن به سر می‌برد طی یک سخنرانی اعلام کرد: قرارداد خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه یک معامله تمام شده است. آمریکا پیشنهاد نهایی فروش سامانه موشکی پاتریوت را به ما ارائه داده، اما هیچ تضمینی برای خرید آن وجود ندارد.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه «دونالد ترامپ» در یک گفت و گوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» قبول کرده است که عدم فروش سامانه پاتریوت به ترکیه اشتباه بوده، گفت: ما سالها به دنبال خرید پاتریوت بودیم اما این سامانه به ما فروخته نشد. بنابراین لازم بود که ما سامانه مشابهی را از روسیه خریداری کنیم. سامانه دفاع موشکی برای امنیت ترکیه بسیار ضروری است. در منطقه عناصر تهدید می‌کنند و ناتو ظرفیت تامین امنیت ما را ندارد.

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه هیچ موضوعی آنکارا را به ترجیح میان غرب و روسیه مجبور نخواهد کرد و ترکیه چنین راهی را در پیش نخواهد گرفت، افزود: دبیرکل ناتو به روشنی گفته است که هر کدام از کشورها عضو این سازمان می‌تواند سامانه دلخواه خود را از هر کشوری تامین کند.

وی همچنین در خصوص خرید جنگنده اف-35 نیز اظهار داشت: ما بسیاری از قطعات این جنگنده را تولید می‌کنیم. تاکنون نیز 1.2 میلیارد دلار پرداخت کرده‌ایم. 2.3 میلیارد دلار نیز به زودی پرداخت خواهد شد. ما بخشی از پروژه تولید اف-35 هستیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1001054

وب گردی

وب گردی