آذری جهرمی: ارتباطات سیار مناطق سیل زده به حالت عادی بازگشته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حضور رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مناطق سیل زده سبب تقویت خدمت رسانی در دولت می شود، گفت: ارتباطات سیار در مناطق سیل زده لرستان به حالت عادی باز گشته است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محمد جواد آذری جهرمی روز پنجشنبه در فرودگاه خرم آباد در جمع خبرنگاران بیان کرد: از شب گذشته در مسیر 22 کیلومتری جاده خرم آباد به نورآباد، یک پل دچار ریزش و شکستگی شد که در مسیر فیبر نوری بود که منجر به قطع ارتباطات همراه اول و اینترنت در شهرستان های الشتر و نورآباد شد.
وی ادامه داد: در این راستا از صبح امروز تیمی در محل مستقر شد و فیبر را از زیر آب بیرون کشید و اکنون در حال بازسازی هستند که تا یک ساعت آینده این مشکل برطرف می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در پلدختر کل ارتباطات و زیرساخت ها از بین رفته است و مسیر ارتباطات اینترنت قطع است و شبکه ایرانسل فعال شده و از مجموع 18 سایت همراه اول 12 مورد فعال است و رومینگ بین آنها فعال شد.
آذری جهرمی اضافه کرد: پلدختر با فیبر نوری به اهواز متصل شد و شهر پلدختر را به لحاظ ارتباطی به اهواز متصل کردیم و بالن ارتباطی از صبح امروز در این منطقه تجهیز و فعال شده است.
وی ادامه داد: یک دفتر ویژه در مخابرات شهر پلدختر فعال شده و یک طبقه از آن به خبرنگاران اختصاص یافته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: 35 سایت روستایی لرستان از دسترس خارج شده که بخش عمده ای متعلق به پلدختر است و دسترسی جاده ای برای آنها وجود ندارد.
آذری جهرمی اظهار کرد: تجهیزات آماده است و در صورت امکان و انجام اولویت های پروازی تلاش می شود پوشش اصلاح شود.
وی بیان کرد: خدمات بانکی برای تبادلات مالی نیز باید انجام شود که به همین منظور تا ساعت دیگر پست بانک به شبکه متصل می شود و 20 ارتباط ماهواره ای ایجاد شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 13 شبکه بانکی در منطقه شرقی شهر پلدختر می توانند خدمات ارائه کنند.
آذری جهرمی یادآور شد: پایانه های فروشگاه ها قطع شده و امروز 200 دستگاه بی سیم بین فروشگاه های شهر پخش می شود که این باعث بازگشت خدمات مالی و کسب و کار به پلدختر خواهد شد.
وی اضافه کرد: سایت های اضطراری باید در مدار ایجاد تا تماس ها به راحتی برقرار شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از مجموع 35 سایت روستایی تا پایان امروز 10 مورد برگردانده می شود.
آذری جهرمی بیان کرد: امروز گام های اولیه بالن برداشته می شود.
وی یادآور شد: حضور نمایندگان و رئیس مجلس در جلسات نه تنها تضعیف دولت نیست بلکه تقویت است و بزرگترین مساله بحث اعتبارات و تامین اعتبارات است.
او ادامه داد: دولت فراتر از نظام بودجه ای کشور نمی تواند کاری پیش برد و بودجه باید به تصویب مجلس برسد.
آذری جهرمی افزود: دیدن سطح و مقدار خسارت ها و درک مستقیم رئیس مجلس از حجم آسیب ها در تصویب لوایح و تامین اعتبارات بسیار موثر است.
وی اظهار کرد: در بحث اعتبارات اطمینان خاطر به مردم و کشاورزان داده شده است و باید از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده شود.
آذری جهرمی ادامه داد: نمایندگان مجلس نماینده مردم هستند و بسیاری از موضوعات به آنان منعکس شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: حجم و گستره خسارت ها بسیار بالا و جنس خسارات نیز متفاوت و تکان دهنده است.
او ادامه داد: کارهای اساسی بخش جاده ای زمان بر و در اولویت قرار دارد و اصلاح مسیر آبی پلدختر منوط به اجرای بخشی از جاده است.
آذری جهرمی اضافه کرد: برق برخی مناطق وابسته به جاده است و در برخی موارد باید زیرساخت ها احداث شود.
وی افزود: بخش عمده ای از گاز شهر پلدختر وصل شده و به لحاظ مسایل ایمنی امکان اتصال برق وجود ندارد اما در مناطق بی خطر تلاش می شود برق متصل شود.
در اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات 13 فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.
برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون 14 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1001091

وب گردی

وب گردی