روز تولد میرزاخانی، روز زنان در ریاضیات نام گرفت

اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مرحوم 'مریم میرزاخانی' (12ماه می-22 اردیبهشت) را «روز زنان در ریاضیات» نام گذاری کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،به نقل از تارنمای ماهنامه آمریکایی فوربس(forbes)، این پیشنهاد در کنفرانس زنان ریاضیدان جهان در برزیل(World Meeting for Women in Mathematics,WM) ارائه و از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان تصویب شد.
سازمان های مختلف از جمله انجمن زنان اروپایی در ریاضیات، انجمن جهانی زنان در ریاضیات، انجمن زنان آفریقایی و دو انجمن جامعه زنان هندی در ریاضیات و جامعه زنان شیلیایی در ریاضی از پیشنهاد ایران حمایت کردند.
در همین ارتباط معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در صفحه توییتری خود نوشت: «در نشست جهانی زنان در ریاضیات تصویب شد: روز تولد پرفسور مریم میرزاخانی بعنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شد».
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد 13 اردیبهشت 1356 در تهران متولد شد و در سال‌های 1373و 1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد.
او در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.
وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. در سال 1999میلادی زمانی که در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت ،موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه 'پرینستون' نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.
وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.
پرفسور میرزاخانی در 24 تیر 1394( جولای 2017) بیمارستان دانشگاه استنفورد امریکا درگذشت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1001103

وب گردی

وب گردی