آمانو: هیچ فعالیتی مغایر با برجام از سوی ایران نمی‌بینم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی به اظهار نظر درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران، خلع سلاح اتمی کره شمالی و نیروگاه عربستان سعودی پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجددا بر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) تاکید کرد.

آمانو در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی.بی.اس» درباره پایبندی ایران به برجام گفت: «من فعالیت‌های متناقض با توافق هسته‌ای ایران مشاهده نمی‌کنم... ولی باید بسیار بسیار دقیق نظارت داشته باشیم».

وی با اشاره به گزارش‌های متعدد آژانس درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، مجددا تاکید کرد: «بازرسان ما به تمام تاسیسات و مکان‌هایی که نیاز به بررسی باشد، دسترسی دارند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام، تصریح کرد: «آنها (ایران) تا همین الان به اجرای (کامل) توافق پرداخته‌اند. ایالات متحده یک کشور مهم است و البته که (خروج آن از برجام) تاثیر جدی (بر تحولات آتی) می‌گذارد».

آمانو سپس به مسئله خلع سلاح اتمی کره‌شمالی پرداخته و توضیح داد: «طی یک دهه گذشته، برنامه اتمی این کشور گسترش قابل توجهی داشته است. در همین سال قبل، فعالیت‌ها در برخی تاسیسات ادامه پیدا کرده یا توسعه بیشتری یافته است».

وی با انتقاد صریح از دخالت‌های آمریکا در روند اتمی‌زدایی شبه‌جزیره کره به بهانه مذاکرات صلح، گفت: «آژانس تنها سازمان بین‌المللی است که می‌تواند روند خلع سلاح اتمی را به شیوه ای بی طرفانه، مستقل و عینی راستی‌آزمایی و بر آن نظارت کند. اما با مذاکراتی که آمریکا به‌راه انداخته، به هیچ جا نمی‌رسیم و امید کمی هم که به حضور بازرسان در آنجا بود، ازبین رفت».

آمانو اما افزود که آژانس آماده است تا در صورت حاصل شدن توافقی با کره شمالی در جریان مذاکرات خلع سلاح، طی فقط چند هفته بازرسان خود را به این کشور اعزام کند.

مدیرکل آژانس اتمی در بخش دیگری از مصاحبه درباره تمایل عربستان سعودی برای ساخت نیروگاه اتمی در این کشور، اظهار داشت: «پروتکل الحاقی، ابزار راستی‌آزمایی قدرتمندی است که به آژانس، دسترسی گسترده‌تری به اطلاعات درباره تمام بخش‌های چرخه سوخت هسته‌ای یک کشور را ارائه می‌کند. این همچنین به بازرسان ما دسترسی بیشتری به تاسیسات و مکان‌ها، در برخی موارد فقط کمتر از دو ساعت از زمان اطلاع‌رسانی، می‌دهد. نه تنها عربستان سعودی، بلکه تمام کشورها باید پروتکل الحاقی را اجرا کنند».

آمانو سپس به توضیح افزایش رقابت اتمی و آسان‌شدن دسترسی کشورها به این فناوری پرداخت: «در کل، فناوری ساخت تسلیحات اتمی، یک فناوری قدیمی است که به ۷۰ سال پیش برمی‌گردد و بعد از آن پیشرفت‌های زیادی در این فناوری رخ داده است. شما می‌توانید اطلاعات، مواد و آموزش لازم را به‌دست بیاورید».

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001116

وب گردی

وب گردی