سوخت‌های زیستی با استانداردهای ملی همراه شد

ستاد توسعه زیست فناوری یکی از قدیمی‌ترین های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که برای ارتقای معیشت مردم و زندگی نسل آینده در زمینه تولید داروهای زیستی، واکسن های مورد نیاز، مکمل های غذایی، حفظ محیط زیست و غیره فعالیت می کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، حتی تصور آینده ای بدون امنیت غذایی و پر از تنش های بیماری زا با کمبود دارو برای هر انسان عاقلی ترسناک و گزنده است. روزهایی که با تلاش محققان حوزه زیست فناوری تنها در حد تصور باقی می ماند و تحقق نخواهد یافت.

زیست فناوری علمی است که راهکارهایی را برای نگهداری منابع غذایی، حذف آلودگی های زیست محیطی، افزایش و بهبود تولیدات کشاورزی، کاهش وابستگی به مواد شیمیایی کشاورزی، ارایه بهترین روند تولید مواد غذایی، کاهش هزینه‌ها، تولید مواد غذایی سالم، بهداشتی، کافی و ارزان و با کیفیت تغذیه‌ای بالا ارائه می کند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از نهادهای مرجع در حوزه تحقق اهداف زیستی در کشور فعالیت می کند و در این سالها دستاوردهای مختلفی داشته است. یکی از این دستاوردهای ستاد، می توان به تصویب استاندارد های ملی سوخت های زیستی اشاره کرد. در واقع در سال 1397، با تلاش مدیران ستاد، استانداردهای ملی لازم در سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و تصویب شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

ترویج کشاورزی سالم از مزرعه تا سفره

از دیگر اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری در سالی که گذشت می توان به امضای تفاهم نامه همکاری بین ستاد توسعه زیست فناوری و دانشگاه شهید رجائی اشاره کرد. این تفاهم نامه در راستای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش امضا شد. هدف از امضای این تفاهم نامه هم‌افزایی توانمندی‌های دو طرف و بهره‌وری بهینه دانش فنی، تحقق آرمان‌های ملی سند توسعه زیست‌فناوری در به‌کارگیری فناوری زیستی بود.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین در سال 97 موفق به اجرایی سازی طرح شبکه شمس شد. این طرح به منظور توانمند سازی، حمایت، ترویج و رتبه‌ بندی محصولات سالم کشاورزی راه‌اندازی شد. در این طرح مدل "12 گام با محصول سالم از مزرعه تا سفره" را طراحی کردیم و اگر این گام‌ها و زنجیره‌ ها به درستی در کنار هم قرار گیرند، محصول سالم گواهی شده به دست مصرف‌ کننده خواهد رسید.

ایجاد بانک اطلاعات فارغ‌التحصیلان زیست‌فناوری کشور

یکی از اقدامات مثبت ستاد در حوزه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج، ایجاد بانک اطلاعات فارغ‌التحصیلان زیست‌فناوری بود. در حال حاضر ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل در حوزه زیست‌فناوری در کشور وجود دارد که نیاز به زمینه‌سازی برای اشتغال دارند. ایجاد این بانک اطلاعاتی کمک می کند تا در صورت نیاز از تخصص های موجود به درستی بهره بگیریم.

همچنین تولید بازی های اندرویدی زیست فناوری یکی دریگر از اقدامات این ستاد بود. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج اقدامات مختلفی انجام می دهد که یکی از این اقدامات، حمایت از تولید بازی در حوزه زیست فناوری است.

این ستاد تاکنون ۸۵۰ میلیون ریال بودجه برای تولید و حمایت از تولید بازی های رایانه ای هزینه کرده تا مفاهیم مربوط به زیست فناوری در بطن جامعه و بین مردم نهادینه گردد. تعداد بازی های اندرویدی تولید شده تاکنون ۱۳ عدد بوده است.

معرفی برترین‌های زیست‌فناوری

این ستاد در سالی که گذشت اقدام به حمایت از پژوهشگران برتر حوزه زیست فناوری کرد. بر اساس اعلام ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران جوان و واحدهای پژوهشی برتر حوزه زیست فناوری سراسر کشور را حمایت می کند. سال گذشته این ستاد از پژوهشگران برتر حوزه زیست فناوری در کشور حمایت و از برترین ها تقدیر کرد.

ابجاد خط خبری زیست‌اتانول

یکی از ماموریت های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه استفاده از زیست اتانول است. مایعی که می تواند جان انسان ها و حیات زمین را حفظ کند. زیست اتانول سوختی است از جنس اتانول یعنی همان الکلی که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود. این سوخت بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین بکار می‌رود. ستاد توسعه زیست فناوری نیز برای ایجاد فرهنگ استفاده از این سوخت زیستی، یک خط خبری برای این رویداد ایجاد کرد و اطلاع رسانی قوی در این حوزه صورت داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001173

وب گردی

وب گردی