تاثیرفقر روی ژن‌ها

دانشمندان دانشگاه نورت‌وسترن دریافتند، فقر می‌تواند در سراسر محدوده وسیعی از ژنوم تاثیر بگذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات قبلی نشان می دهد که وضعیت اجتماعی-اقتصادی (SES) بر سلامت و بیماری انسان تاثیر می‌گذارد.
در حال حاضر محققان نشان دادند که فقر با تغییرات در دی‌ان‌ای متیلاسیون که یک نشانگر اپی ژنتیک است همراه و بر بیان ژن در 1500 ژن تاثیر می‌گذارد.

تحقیقات بیشتری برای اطمینان از اینکه آیا این تغییرات اپی ژنتیک روی پاسخ ایمنی به عفونت، رشد عصبی و سلامت کلی فرد تاثیر می گذارد یا خیر لازم به انجام است.

دی‌ان‌ای متیلاسیون یا متیل دار شدن دی ان ای (به انگلیسی: DNA methylation) یک فرایند بیوشیمیایی است که در رشد و نمو عادی موجودات رده بالا اهمیت دارد. در این فرایند، یک گروه متیل به موقعیت ۵ حلقه پیریمیدین سیتوزین یا به نیتروژن شماره ۶ حلقه پورین آدنین اضافه می‌شود. این تغییرات می‌توانند از طریق تقسیمات سلولی به ارث برسند (به نسل بعد منتقل شوند).

وراژن‌شناسی یا وراژنتیک (Epigenetics) مطالعهٔ اختلافات سلولی و فیزیولوژیکی است که به‌وسیله تغییر در توالیDNA ایجاد نمی‌شود، اپی ژنتیک اصولا مطالعه عوامل خارجی یا محیطی است که باعث روشن یا خاموش شدن ژن‌هامی‌شود و روی چگونگی خوانده‌شدن ژن‌ها اثر می‌گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001196

وب گردی

وب گردی