برندسازی تولیدات داخلی با استفاده از توانمندی‌های جامعه علمی و دانشگاهی انجام شود

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: در سال‌های اخیر، برندسازی و تجاری‌سازی کالاهای ایرانی نادیده گرفته شده که در این راستا لازم است از توانمندی‌های جامعه علمی و دانشگاهی برای رقابت سالم با کالاهای مشابه خارجی استفاده شود.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص نقش دانشگاه ها در موضوع رونق تولید اظهار کرد: در واقع موضوع رونق تولید که مقام معظم رهبری به عنوان شعار امسال و نقطه عطف فعالیت های مختلف علمی، دانشگاهی، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و... مطرح کرده اند، ابعاد مختلفی را دربر می‌گیرد که قطعا یکی از مهمترین آن ها، نقش دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در حوزه است.

وی ادامه داد: در همین راستا، دانشگاه ها به ویژه دانشکده های مهندسی صنایع و مهندسی پیشرفت لازم است به صورت جدی تر در بخش هایی مانند مدیریت صنایع مختلف و همچنین کسب و کارهای مرتبط ورود کنند تا نقش موثری در ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی و در نتیجه رونق آن ها داشته باشند.

ذاکری تصریح کرد: مهم ترین مراکز علمی و دانشگاهی که می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند، دانشکده های فنی و مهندسی، مراکز رشد، نوآوری و فناوری دانشگاه ها هستند.

وی افزود: در این راستا لازم است دانشگاه ها ارتباط و تعاملات خود را با مراکز تولیدی و صنایع مختلف کشور افزایش دهند و بر مطالعات موردی در این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشند، هر چند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهش و تحقیقات متعددی در این زمینه داشته اند؛ اما صنایع مرتبط نتوانستند بهره لازم را از آن ها ببرند.

ذاکری در ادامه گفت: دانشگاه ها قطعا می توانند نقش موثری در راستای رونق تولیدات داخلی داشته باشند و از این پس حمایت های بیشتری نیز از طرح های پژوهشی و پایان نامه هایی که در این حوزه کار می کنند، خواهد شد.

وی بیان کرد: موضوع مهم دیگر در این راستا، افزایش کیفیت و مطلوبیت تولیدات داخلی و کالاهای ایرانی است که باید مورد توجه قرار گیرد و می توان این اهداف را از طریق انعقاد قرارداد با صنایع مختلف و ارتباط بیشتر دانشگاه ها با صنعت محقق ساخت.

ذاکری افزود: همچنین فعالیت های بخش تجاری سازی و برندسازی تولیدات داخلی نیز بسیار با اهمیت است که متاسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه شده و در این راستا لازم است از توانمندی های جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین نخبگان کشور استفاده شود تا بتوانیم رقابت سالم و قابل قبولی با کالاهای مشابه خارجی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع باید بتوانیم از طریق علم و تکنولوژی خود توانمندی‌های صنعتی کشور را به دیگر کشورهای دنیا، نشان دهیم و امیدواریم ارتباط بین تولیدکنندگان و جامعه علمی دانشگاهی محکم‌تر از گذشته شود تا به اهداف کلان خود در زمینه رونق تولیدات داخلی کشور دست یابیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001264

وب گردی

وب گردی