استفاده از سلول‌های بنیادی و پروتزهای قرنیه/ بررسی دو روش بازسازی سطح چشم

استاد گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از بازسازی سطح چشم با استفاده از سلول‌های بنیادی و پروتزهای قرنیه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی رضا برادران رفیعی گفت: نهمین کنگره سالیانه تحقیقات چشم پزشکی «ایراو»، در روزهای پنجشنبه و جمعه 29 و 30 فروردین 98 در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می شود.

دبیر نهمین کنگره سالیانه تحقیقات چشم پزشکی گفت: روز اول شامل بک سمپوزیوم در رابطه با بازسازی شبکیه و قرنیه، پوستر تور، جلسه مخصوص محققین جوان و دو جلسه کینوت لکچر است که هر جلسه شامل دو تا سه سخنرانی کلیدی است و توسط دو میهمان از دانشمندان ایرانی مقیم آمریکا ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: بیش از 85 مقاله تحقیقاتی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که بسیاری از این مقالات به عنوان پوستر ارائه خواهد شد.

عضو مرکز تحقیقات مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی از مباحث مهمی که در این کنگره مورد بحث قرار خواهد گرفت بازسازی سطح چشم است که کارهای زیادی در کشور در دو لاین تحقیقاتی در کنار هم انجام شده است. یکی بازسازی سطح چشم از طریق پیوند سلول های بنیادی و دیگری از طریق پروتزهای قرنیه است.

وی ادامه داد: هر دو این روش ها طرفداران خودش را دارد و امروزه با توجه به پیشرفت زیاد پیوند سلول های بنیادی و سرکوب سیستم ایمنی، تمایل اصلی چشم پزشکان به بازسازی سطح چشم از طریق پیوند سلول های بنیادی است.

دکتر برادران افزود: کاربرد پروتزهای قرنیه ای محدودتر است؛ ولی جایگاه خودشان را دارند و در مواقعی استفاده می شود که خشکی چشم خیلی شدید باشد و یا پیوند سلول های بنیادی در سطح چشم چندین بار ریجکت شده باشد.

دبیر علمی نهمین کنگره سالیانه تحقیقات چشم پزشکی گفت: دلایل متعددی می تواند به نارسایی سطح چشم و از بین رفتن سلول های بنیادی منجر شود که یکی از عوامل شایع سوختگی های شیمیایی شامل سوختگی های اسیدی و قلیایی است که می تواند سلول های بنیادی سطح چشم را ازبین ببرد و باعث کوری قرنیه ای شود و یا عاملی مثل جراحی های مکرر که در سطح چشم انجام می شود یا بیماری های خود ایمنی که ممکن است سطح چشم را درگیر کند مثل بیماری OCP یا بیماری های مادرزادی که می توانند باعث از بین رفتن سلول های بنیادی شوند این بیماری ها گسترده هستند ولی شایع ترین آنها سوختگی های شیمیایی است.

برادران گفت: میزان موفقیت این روش بستگی به شدت ضایعه و یک طرفه یا دو طرفه بودن آن دارد. اگر شدت ضایعه شدید باشد ولی یک طرفه باشد، می توان از سلول های بنیادی خود فرد برای بازسازی سطح چشم کمک گرفت و میزان موفقیتش بالاست ولی در مواردی که بیماری دو طرفه باشد باید از سلول های بنیادی جسد استفاده کرد.

وی ادامه داد: این روش ها در خیلی از مراکز کشور به خصوص در بیمارستان لبافی نژاد، فارابی و حضرت رسول انجام می شود ولی این کار طبیعتا به دلایل مشکلاتی که دارد فقط در مراکز دانشگاهی و توسط تعداد معدودی از همکاران انجام می شود چون این بیماری ها مشکلات مخصوص خودشان را دارند.
علاوه بر این در همایش امسال مباحث جالب و متنوعی در رابطه با بازسازی شبکیه، پروتزهای شبکیه و راههای پیشگیری و درمان نورگزایی شبکیه مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001271

وب گردی

وب گردی