ارائه 19 خدمت جدید به پژوهشگران نقشه‌برداری مغز

پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری محققان، در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام می‌شود. این مرکز با ارائه 19 خدمت جدید و کارآمد با قدرت در مسیر ارتقاء و رونق فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگران کشور قرار گرفت.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پیچیدگی مغز، آن را همواره به عضوی جذاب برای دانشمندان و پژوهشگران تبدیل کرده است تا با کشف جنبه های پنهان این بخش مرموز از بدن انسان گام های موثری در جهت پیشرفت و ارتقای زندگی برداشته شود. در این راستا نقشه برداری مغز تلاشی است که ساختار مغز را به عملکرد آن مرتبط می سازد یا بخش هایی که توانایی خاص دارند کشف می کند. البته پژوهشگران برای نقشه برداری مغز نیاز به تجهیزات و امکانات پیشرفته دارند که در کشور آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز این خدمات لازم برای انجام تحقیقات این حوزه را در اختیار محققان کشور قرار می دهد.

از ابتدای سال 97 تا کنون این آزمایشگاه گام های محکمی برای ارائه خدمات ارزنده و بیشتر به محققان برداشت. به گونه ای که 19 خدمت جدید به خدمات این آزمایشگاه افزوده شد.

راه اندازی آزمایشگاه های واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی از جمله این خدمات است تا خدمت رسانی به پژوهشگران با قدرت بیشتری پیش رود. اردیبهشت ماه بود که "آنالیز و حجم‌سنجی داده‌های ساختاری" به خدمات آزمایشگاه پردازش تصویر اضافه شد. در این ماه همچنین تصویربرداری فلوسیتومتری از مغز و نخاع نیز در اختیار محققان قرار گرفت.

البته ارائه خدمت ویژه از شهریور ماه سال گذشته در لیست خدمات آزمایشگاه قرار گرفت. این مرکز در راستای رسالت خود در دو سال اخیر اقدام به ارائه خدمات با کیفیت به محققان و پژوهشگران سراسر کشور در حوزه نقشه‌برداری مغز کرده که با توجه به استقبال محققان از این خدمات موجب بالا رفتن ضریب اشتغال آزمایشگاه‌های مستقر در این مجموعه شده است. به‌طوری‌که حداقل زمان انتظار برای شروع انجام پروژه در برخی موارد به بیش از دو ماه رسیده است. بنابراین با هدف ارائه خدمات بهینه در زمان مناسب، آزمایشگاه امکان جدیدی با عنوان "خدمت ویژه" را راه‌اندازی کرده است. این خدمت به محققان این امکان را می‌دهد تا از شیفت دوم کاری آزمایشگاه برای شروع زودتر پروژه‌های خود استفاده کنند.

همچنین 6 خدمت در مهر ماه افزوده شد که می توان به فراهم کردن تمهیدات fMRI از کودک بدون بیهوشی، خدمات آنالیز MR Spectroscopy در بخش پردازش سیگنال، خدمات آنالیز ASL در بخش پردازش تصویر، آماده‌سازی سرور محاسباتی جهت پردازش موازی تصاویر fMRI و ساختاری MRI، رونمایی از بایوبانک نقشه‌برداری مغز ایران در دومین سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز ایران و راه‌اندازی شاخه دانشجویی نقشه‌برداری مغز ایران اشاره کرد.

راه‌اندازی آزمایشگاه EEG2، تصویربرداری دیفیوژنی از مغز حیوان در قالب فانتوم، به‌کارگیری لنزهای تصحیح دید برای افراد دارای ضعف بینایی در حین fMRI، راه‌اندازی پردازش و تصویربرداری MRS انسان با کویل‌های اختصاصی کربن و فسفر نیز از دیگر خدماتی است که با هدف تسریع فعالیت محققان در آزمایشگاه ایجاد شده است تا با بهره برداری پژوهشگران شاهد ارتقای فعالیت ها در این حوزه باشیم.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف پاسخگویی بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و نقشه‌برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001289

وب گردی

وب گردی