رونق تولید، مقدمه‌ای برای اشتغال‌زایی و بهره‌وری در همه عرصه‌ها است

سرپرست دانشگاه مازندران در آیین آغاز سال کاری جدید این دانشگاه که با حضور معاونان، مشاوران، اعضای هیئت علمی و کارمندان این دانشگاه برگزار شد، یکی از راه‌های رونق تولید را پرداختن به تولید در دانشگاه‌ها دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه مازندران، دکتر یحیی طالبی رستمی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید به همکاران و دانشگاهیان اظهار داشت: به فضل الهی در سال جدید که به فرموده مقام معظم رهبری تحت عنوان «رونق تولید» نامیده شده است، باید با تلاش مضاعف در جهت اعتلای دانشگاه کوشا باشیم.
سرپرست دانشگاه مازندران با اشاره به این مطلب که در سال گذشته چه در جامعه و چه در دانشگاه عمدتاً با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بودیم و به این دلیل، دانشگاه هم دچار مشکلاتی شد، افزود: البته موفقیت‌های نسبی هم در سال گذشته داشتیم که می‌توان به قرار گرفتن نام دانشگاه مازندران در بین هزار دانشگاه برتر دنیا، قرار گرفتن اسامی ۵ عضو هیئت‌علمی دانشگاه در لیست یک درصد برتر دانشمندان جهان و ثبت اختراع توسط برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اشاره کرد که امیدوارم بتوانیم در راه اعتلای این دانشگاه، مشکلات را یکی پس از دیگری مرتفع کنیم.
دکتر طالبی با اشاره به حوادث اخیر سیل و آب‌گرفتگی بسیاری از استان‌های کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم این مصیبت‌ها تکرار نشود و اگر چنانچه تکرار شد، سعی کنیم بسترها را از قبل آماده کنیم. از مسئولان کشوری و استانی و نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، سپاه و ارتش که در جهت رفع بحران و کمک به مردم مناطق سیل‌زده حضور دارند، تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدواریم هر چه زودتر آسیب‌دیده‌ها به زندگی عادی خود برگردند.
وی افزود: دانشگاه مازندران نیز آمادگی خود را جهت ساماندهی این سیل در کنار استانداری یا مدیریت بحران اعلام کرده و امیدوار هستیم که در مراحل پس از بحران، با برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که در حوادث بعدی دچار این مسائل نشویم.

سرپرست دانشگاه جامع استان با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۳۹۸ به نام «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: همه ما واقف هستیم که یکی از راه‌های رونق تولید، پرداختن به تولید در دانشگاه‌ها است و معتقدم که دانشگاه قطعاً نقش بسزایی در جهت رونق تولید خواهد داشت و امیدواریم با همدلی در این زمینه در جهت رفع مشکلات اقتصادی مردم قدم برداریم.
به گفته وی، دانشگاه‌ها و نخبگان و پژوهشگران می‌توانند با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در تولید محصولات ایرانی و ارتقای کیفیت کالا، تربیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی دانش و به‌ویژه ارتباط صنعت با دانشگاه که ضمن گره‌گشایی از بحث تولید، در بهبود وضع جامعه مؤثر خواهد بود و می‌تواند اقتصاد کشور را رونق دهد، در حوزه اشتغال کارهای مؤثری انجام داده یا رساله‌های تحصیلات تکمیلی را به سمت مسائل و مشکلات جامعه سوق دهند.
دکتر طالبی ادامه داد: درزمینه رونق تولید، خود تولیدکنندگان هم نقش بسزایی خواهند داشت. ما هم در دانشگاه مازندران می‌توانیم با انجام کارهای پژوهشی و کیفی، تولیدات خود را کیفی‌سازی کرده و به جامعه عرضه کنیم. اگرچه در جامعه ما منابع زیادی وجود دارد که اگر بخواهیم به خود متکی باشیم، کار دشواری نخواهیم داشت و در همه زمینه‌ها استعداد خودکفایی داریم.
دکتر طالبی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دکتر سید خلاق میرنیا رئیس سابق دانشگاه مازندران به دلیل ایجاد پروژه‌های مختلف در راستای تقویت زیرساخت‌ها گفت: در آینده نزدیک ۲ پروژه را افتتاح خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های نیمه‌تمام را نیز به پایان برسانیم. از درگاه ایزد منان خواستارم در سال جدید علاوه بر پویایی در تولید علم، فرصتی برای توسعه آن با همتی بیشتر از گذشته در مسیر رونق فراهم گردد و گام‌های محکمی در راستای شکوفایی تولید کشور برداریم.


حجت الاسلام والمسلمین محمد رحیمیان رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مازندران نیز در این آیین گفت: در قرآن کریم به تحول طبیعی که در زمین بر اثر بارش باران به‌عنوان رحمت الهی صورت می‌گیرد در چند جا اشاره شده است که یکی از آن‌ها، اشاره به زمینی خشک، ساکت و آرام است که زمستانی بر او گذشته و با شروع فصل بهار، اهتزاز و جنب‌وجوشی در زمین به وجود می‌آید و برآمدگی در زمین ایجاد می‌شود، دانه‌ها حجم پیدا می‌کنند، ریشه‌ها تکانی می‌خورند و باعث شکوفا شدن و گل دادن و سر برآوردن از خاک و رشد و نمو خواهد شد. حول حالنایی که در دعای تحویل سال می‌خوانیم، باید همراه با تحول طبیعت، تحول حال هم به‌سوی بهترین حالات برای انسان شکل بگیرد. باید از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال رونق تولید توسط مقام معظم رهبری، اظهار داشت: من مراجعه‌ای به نام‌گذاری سال‌ها در ۱۰ سال اخیر داشتم. این نام‌گذاری‌ها بر اساس رصد دقیق کارشناسان مختلف صورت می‌گیرد و ایشان این نام‌ها را انتخاب می‌کنند. در دهه اخیر، توجه داشتن به مسئله اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر انقلاب بخواهد سیر کمالی خود را طی کند، یکی از ارکان اصلی که می‌تواند پیش برنده باشد، مسئله اقتصاد است.
حجت‌الاسلام رحیمیان ضمن اعلام همدردی با هم‌وطنانی که در سیل اخیر آسیب دیدند، ادامه داد: باران برکت است، چرا تبدیل به خرابی می‌شود؟ این مربوط به ما انسان‌ها است. اگر ظرفیت‌ها را از پیش مهیا می‌کردیم، می‌توانستیم از این آبی که واقعاً به آن نیاز داشتیم و هشدارهای فراوانی نیز در سال‌های اخیر احراز شده بود، به‌درستی استفاده کنیم. اگرچه با همدلی و همیاری ملت، دولت و قوای مسلح آسیب‌ها به حداقل رسید. ما خرابی و نقصان را مشاهده می‌کنیم، ولی اگر آن همدلی و توجه نبود، به‌مراتب بیشتر از این‌ها می‌توانست فاجعه‌بار باشد.
وی رونق تولید را مقدمه‌ای برای اشتغال‌زایی و بهره‌وری در همه عرصه‌ها دانست که بهبود وضع مردم و رشد اقتصادی را در پی دارد و خاطرنشان کرد: راه افتادن بنگاه‌های اقتصادی و فعال شدن سرمایه‌های انسانی برای ما برکات گوناگونی می‌تواند داشته باشد و تولید ملی به تعبیر مقام معظم رهبری، ستون کشور است. هم دولت وظایفی دارد، هم ملت و هم ما دانشگاهیان.
حجت‌الاسلام رحیمیان خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم که مقام معظم رهبری برای چله دوم انقلاب برای ما ترسیم کردند، به ارکان مختلفی از جمله حرکت به‌سوی تمدن نوین اسلامی و مقدمه‌سازی برای ظهور ولایت، عدالت‌گستری و مبارزه با فساد، تداوم فعالیت‌های جهادی، استفاده از ظرفیت جوانان، تقویت ساختار اقتصادی درون‌زا و عزت ملی اشاره شده است که می‌توان به ارکان مرتبط به دانشگاه از جمله رشد و ارتقای علمی و پژوهشی، سالم‌سازی فضای معنوی و اخلاقی، جهت‌گیری دانشگاه در حل مسائل جامعه و پرورش و استفاده از ظرفیت جوانان کارآمد و انقلابی اشاره کرد.
وی یادآور شد: این رسالت دقیقی برای اساتید ما است که در کنار تعلیم، پرورش این نسل و آینده‌سازان را بر عهده دارند. گفتمان‌سازی بیانیه و ترویج آن یکی از مسائل اساسی است که نباید به‌غفلت سپرده شود. در بحث تکمیل سند جامع چشم‌انداز دانشگاه که سال قبل به نتیجه رسید و تصویب شد، تطبیق و تکمیل آن با این بیانیه نیز ضروری است.

کد خبر: 1001315

وب گردی

وب گردی