تسخیر بازارهای جدید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

همکاری شرکت های صنعتی دانش بنیان با دانشگاه ها و دارا بودن نیروهای شاغل متخصص؛ با تکیه بر توسعه فناوری و محصول نوآورانه سبب تسخیر بازارهای جدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، بحث اقتصاد مقاومتی یه به نوعی اقتصاد دانش بنیان نقش مهمی در توسعه اقتصاد و اشتغالزایی دارد که با برنامه ریزی و تلاش در استفاده از دانش و خلاقیت نخبگان و فراهم آوردن محیطی مناسب برای نوآوری می تواند راهگشای بسیاری از مسائل جامعه شود.

در ایران با توجه به سیاست های کلان اقتصادی و نگاه تیزبینانه رهبر معظم انقلاب، این مقوله به عنوان یکی از پایه های محکم سیاست های اقتصادی، مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید، صادرات محصول ها و دستیابی به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه یکی از هدف های اقتصاد مقاومتی است. از این رو می توان گفت که یکی از کارهایی که می تواند کمک کند تا کشور به میزان مناسبی از تولید دانش بنیان دست یابد، شناسایی و درک ضرورت اقتصاد دانش بنیان در جامعه است.

در همین راستا سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی، گفت: اگر بخواهیم کشور در تمام بخش ها مستقل بوده و روی پای خود بایستد، چاره ای غیر از حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم. ما تمام ملزومات و پارامترهای اصلی و عنصر اساسی در اقتصاد دانش بنیان را در کشور داریم به عنوان مثال نیروهای متخصص و توانمند به وفور در کشور موجود است که از به عنوان سرمایه ملی یاد می‌شود. اگر مسئولان کشور با حمایت خود این نیروی انسانی مجرب را به رسمیت بشناسند و جهت‌گیری اقتصادی را به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق دهد، طبیعتا ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

سهم بالای نوآوری و فعالیت‌های نوآورانه در اقتصاد دانش‌بنیان، موجب شده است امروزه شکل‌گیری نظام ملی نوآوری و هدایت آن، به عنوان یکی از مولفه‌های مهم برای حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان شناخته شود. همکاری شرکت های صنعتی دانش بنیان با دانشگاه ها و دارا بودن نیروهای شاغل متخصص؛ با تکیه بر توسعه فناوری و محصول نوآورانه سبب تسخیر بازارهای جدید می‌شود، بنابراین اهمیت آن در اقتصاد پویای امروز روشن است.

گفتنی است میزان رشد علم در چند دهه گذشته و حرکت شتابان جهان کنونی برپایه دانش محوری، تصمیم‌گیرندگان را نیازمند توجه بیش از پیش به علم و پیشرفت های علمی می کند. از این رو توسعه علم و فناوری یکی از نیازهای گریزناپذیر، دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می شود.

سرکار همچنین افزود: قطعا با نگاهی به رویکرد مراکز علمی بزرگ جهان می توان دریافت که توسعه فناوری، تجاری‌سازی یافته‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه ها در پیشرفت اقتصادی محسوب می شود که کارآفرینی در زمینه دانش بنیان را به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان نیز در این عرصه نقشی کلیدی را برعهده دارند. این شرکت‌ها که خصوصی یا تعاونی هستند، از روش تجاری سازی در حوزه فناوری و با ارزش افزوده بالا تشکیل می شوند. بنابراین دسترسی به ظرفیت های سرمایه گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران موجب هم افزایی علم و ثروت می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001359

وب گردی

وب گردی