کاهش خطر پوسیدگی دندان با روش ارتودنسی نامرئی

جراح و دندانپزشکی در خصوص خطر پوسیدگی دندان گفت: استفاده از ارتودنسی نامرئی خطر پوسیدگی و زخم شدن بافت نرم دهان را نسبت به روشهای کلاسیک ارتودنسی به شدت کاهش می دهد.

محمد امامداد جراح و دندانپزشک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز با بیان این مطلب اظهار داشت: بسیاری از بیماران به دلیل استفاده از سیم و براکت های فلزی بر روی دندان خود علاقه ای به ارتودنسی و شیوه هایی از این طریق ندارند ضمن اینکه بارها مشاهده شده بیمارانی که از ارتودنسی استفاده می کنند به دلیل ظاهر زمخت سیم ها، پس از مدتی روند درمان را نیمه کاره رها می کنند که به همین دلیل پیشنهاد می شود این افراد برای درمان ناهنجاری های چیدمانی دندان های خود ازارتودنسی نامرئی یا "اینویزیلاین" استفاده کنند.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان همواره یکی از چالش های ارتودنسی به حساب می آید چرا که لابه لای سیم ها و در اطراف براکت ها به خوبی مسواک زده نمی شود و همین امر باعث پوسیدگی دندان در همین نواحی می شود، بخصوص کودکان که به دلیل حساسیت بافت نرم دهان خود اغلب پس از استفاده از سیم های فلزی دچار زخم دهان نیز می شوند، موضوعی که ممکن است در غذاخوردن و حتی صحبت کردن کودک نیز تاثیرگذار باشد.

امامداد با بیان اینکه شیوه های مدرن ارتودنسی نامرئی معایب شیوه های کلاسیک را برطرف کرده است، افزود:ارتودنسی نامرئی بر خلاف سایر روش های درمانی ارتودنسی به هیچ براکت و یا سیم ارتودنسی نیازی ندارد و درواقع"اینویزیلاین" از پلاک های شفاف، ژله ای و بی رنگی تهیه می شود که بر اساس شرایط دهانی بیمار در طی یک قالب گیری و یا تصویربرداری 3 بعدی ساخته می شود، به طوری که بیمار می تواند در هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن آن را به راحتی از روی دندان خود بردارد و دوباره از آن استفاده کند که همین امر باعث کاهش احتمال پوسیدگی دندان می شود.

جراح و دندانپزشک ادامه داد: افرادی که لثه های حساسی دارند و براکت های فلزی باعث خونریزی های متعدد در دهان آنها می شود می توانند از ارتودنسی نامرئی استفاده کنند چراکه پلاک های ژله ای تحریک کمتری برای دندان ، لثه و گونه ایجاد می کند و به هیچ وجه باعث جراحت بافت نرم دهان نمی شود.

وی گفت: در ارتودنسی نامرئی طول دوره درمان به میزان و نحوه نامرتب بودن دندان ها بستگی دارد ولی به طور معمول در سنین بزرگسالی دندان ها در کمتر از یک سال منظم و ردیف می شود، اما نوجوانان باید مدت طولانی تری از آن استفاده کنند.

امامداد ابراز کرد: مهمترین عاملی که باعث محبوبیت ارتودنسی نامرئی نسبت به نمونه فلزی آن می شود این است که بیمار اغلب زمان کمتری را برای تنظیم ارتودنسی در مطب پزشک سپری می‌کند و این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا برنامه درمانی خود را از زمان شروع مشاهده و دنبال کند و وضعیت مرتب شدن دندان‌ها را با قبل مقایسه کند.

جراح و دندانپزشک خاطرنشان کرد: هر چقدر بیمار به برنامه درمانی وفادارتر باشد و روزانه حدود 20 ساعت از پلاک ژله ای استفاده کند، روند بهبودی سریع تری خواهد داشت موضوعی که بیماران باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001361

وب گردی

وب گردی