کاربردی کردن سلول ها در ترمیم استخوان

محققین با بررسی پژوهش‌هایی در حوزه سلول‌های دیواره عروق بافت چربی کشف کردند که این سلول ها ممکن است به ترمیم استخوان سرعت ببخشند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محققین جان هاپکینز کشف کرده اند که یکی از انواع سلول های بنیادی پیرامون عروقی موسوم به پری­سیت رشد عروق خونی جدید را القا می کند و این در حالی است که آدونتیسیت ها تشکیل سلول های استخوانی موسوم به استئوبلاست ها را القا می کند. در تست های آزمایشگاهی، محققین دریافتند که این سلول ها کار دیگری نیز انجام می دهند و آن هم پیشبرد ترمیم استخوان است. در مطالعات آزمایشگاهی، آن ها نشان دادند که ترکیب پری سیت ها و آدونتیسیت ها می تواند نواقص جمجمه ای را در مدل موشی نقص استخوانی ترمیم کند.

نواقص استخوانی ناشی از تروما، سرطان یا مشکلات مادرزادی بسیار شایع هستند و اگر از اندازه خاصی تجاوز کنند، استخوان نمی تواند به خودی خود بهبود یابد و به همین دلیل نیاز به ارائه یک راهکار کمی است.

در این مطالعه، محققین جان هاپکینز پری سیت ها و آدونتیسیت ها را از نمونه های لیپوساکشن انسانی جداسازی کردند و همان طور که گفته شد نشان دادند که ترکیب این دو سلول می تواند نواقص استخوانی بزرگ را به خوبی بهبود ببخشد. به نظر می رسد که ترکیب این دو سلول می تواند با بهینه سازی بیشتر به راهکاری درمانی برای ترمیم استخوان تبدیل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001367

وب گردی

وب گردی