سودجویان قیمت بلیت هواپیما را برای سیل زدگان بالا بردند

قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده است و سازمان های مسئول نرخ مصوب برای بلیت ها اعلام نمی کنند. این اقدام موجب سوء استفاده هایی شده است به طوری که در جریان حادثه سیل در استان های مختلف، سودجویان نرخ بلیت ها را تا 4 برابر افزایش داده اند.

به گزارش ایسکانیوز، حادثه سیل و افزایش تقاضا برای سفر هر چند کام هزاران نفر را تلخ کرد اما عده ای مشغول بهره برداری از این فضا هستند، یکی از آنان آژانس های فروش بلیت هواپیماست که در این روزها تا تیغشان می برد، قیمت بلیت هواپیما را بالا میبرند.
پناه فرهادی، یکی از امدادگران جمعیت هلال احمر که روز جمعه شانزدهم فروردین از فرودگاه اهواز عازم تهران شده است، در این باره با ارائه بلیت پرواز خود به خبرنگار اجتماعی ایرنا اعلام کرد که بلیت را به قیمت 582 هزار و 600 تومان تهیه کرده است.
این امدادگر گفت: شهروندان مستاصل مجبور به خرید بلیت با قیمت های سرسام آور بودند و مردم در فرودگاه تا 900 هزار تومان بابت این سفر پرداخت کرده اند هر چند این پرواز چهار ساعت هم تاخیر داشت و زمان فرود نیز به دلیل ناهماهنگی یک ساعت مسافران در هواپیما برای آوردن پله های اضطراری معطل شدند.
با مراجعه به سایت چند آژانس هواپیمایی متوجه می شویم، قیمت بلیت اهواز به تهران در شرایط عادی 194 هزار تومان و از تهران به اهواز 108 هزار و 920 تومان است. در یکی از این دفاتر قیمت بلیت از اهواز به تهران از 347 تا 538 هزار تومان اعلام شده است همچنین در آژانس هواپیمایی دیگری، قیمت بلیت امروز -یکشنبه هجدهم فروردین- 345 هزار تومان، برای فردا 270 هزار تومان و برای پس فردا 246 هزار تومان است.
در شرایط کنونی و موقعیتی که بسیاری از هموطنان گرفتار سیل و عواقب بعد از آن هستند، تلاش های امدادی و جهادی گسترده ای از سوی نهادها، سازمان های مختلف و مردم در حال انجام است اما برخی از آب گل آلود ماهی می گیرند و این مساله شرایط سخت را به کام شهروندان آسیب دیده تلخ تر می کنند.
اینکه چه معیار و شاخصی در نرخ گذاری قیمت بلیت هواپیما دخیل است، مشخص نیست. گویا عرضه و تقاضا قیمت را بالا و پایین می آورد اما شرایط بازار آزاد که تابع عرضه و تقاضا است با شرایط بحران فرق دارد. کسانی که اکنون به استان های سیل زده سفر می کنند یا از مقصد استان های یاد شده به دیگر نقاط می روند در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده قرار دارند و به نظر می رسد که این رهاسازی قیمت بدون نظارت، حقوق مسافران را تضییع می کند.
سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز روز گذشته -شنبه- در نشست خبری از افزایش بی رویه نرخ بلیت هواپیما در استان های سیل زده خبر داد و گفت: برخی سودجویان تا چهار برابر قیمت معمول بلیت هواپیما را به استان های سیل زده افزایش دادند.
رایگانی از سازمان هواپیمایی خواست تا سقف قیمت بلیت هواپیما را اعلام کنند زیرا فقط در این صورت، تعزیرات برای رسیدگی به این وضعیت می تواند اقدام کند.
پیش از این نیز بارها سخنگوی سازمان تعزیرات اعلام کرده است که در زمان اوج پروازها باید کف و سقف قیمت مشخص شود تا تعزیرات طبق نرخ های مصوب با میزان بالاتر به عنوان گرانفروشی با متخلفان برخورد کند اما مراجع قیمت‌گذاری متاسفانه بحث آزادسازی را با رهاسازی اشتباه گرفته‌اند و این در حالی است که باید شرایطی ایجاد شود که شرکت‌های پروازی بلیت خود را در یک فضای رقابتی عرضه کنند.
به گفته وی، مرجع رسیدگی به این امر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. این سازمان باید قیمت سقف و کف بلیت‌ها را به تعزیرات اعلام کنند و اگر تخلفات ایرلاین‌ها اعلام نشود، دست تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات بسته است.
تصمیم گیری در خصوص ساماندهی این وضعیت و تعیین تکلیف نرخ گذاری قیمت های بلیت هواپیما مختص زمان کنونی نیست و همواره در تعطیلات و مواقع اضطراری این نوسانات بیشتر می شود اما هدفمندسازی و قانونمند کردن قیمت ها فرایند پیچیده و سختی نیست و همکاری نهادهای متولی می توانند در این زمینه به ثبات و آرامش سفرها منجر شود.
ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1001393

وب گردی

وب گردی