تجهیز 6 مرکز دانشگاهی و درمانی کشور به تجهیزات پیشرفته علوم شناختی

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی از تجهیز 6 مرکز دانشگاهی و درمانی به سیستم ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه های شناختی حمایت کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد حسین مقامی مسئول کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی بیان کرد: این اقدام در راستای تمرکز بر تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیز آزمایشگاه ها و آماده سازی ابزارها و زیرساخت های مورد نیاز حوزه علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی انجام می شود و به عنوان یک اولویت در راهبرد ستاد جایگاه ویژه ای دارد.

مقامی ادامه داد: ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی می کوشد با فراهم آوردن زمینه های حمایتی، فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی گسترده تری را برای دانشجویان، اساتید و متخصصان در حوزه های علوم شناختی را مهیا کند و گامی عملی در امر تربیت کارشناسان آزمایشگاهی در حوزه های علوم شناختی برداشته شود.

وی همچنین بیان کرد: با حمایت های ستاد در سال گذشته 6 مرکز درمانی و دانشگاهی به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته از جمله سیستم ثبت فعالیت های الکتریکی مغز (الکتروانسفالوگرام) 64 کاناله مجهز شدند.

به گفته مقامی، در راستای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل های بالقوه در سطح مراکز علمی و تخصصی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی آزمایشگاه مشترک علوم شناختی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی این استان ایجاد و به برخی از تجهیزات و فناوری های پیشرفته از جمله به دستگاه "رهگیر چشمی" مجهز شد. سیستم "رهگیر چشمی" وسیله ‌ای برای تعیین موقعیت چشم و حرکات آن است و در تحقیقات بر روی سیستم بینایی در آزمایشگاه‌های علوم اعصاب و روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین ابراز کرد: با حمایت های ستاد آزمایشگاه مشترک علوم شناختی این دو مرکز آموزش عالی سال گذشته به دستگاه های ثبت سیگنال های عصبی، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و نیز دستگاه ثبت فعالیت های مغزی مجهز شد.

مقامی با اشاره به فعالیت های ستاد برای توسعه علوم شناختی گفت: ستاد در این رهگذر تلاش می کند از یک سو سیاست تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات درحوزه علوم شناختی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و از سوی دیگر دانش علوم شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی توسعه و گسترش یابد.

وی سایر اقدامات ستاد در این حوزه را برشمرد و گفت: با حمایت ستاد آزمایشگاه عصب شناختی بیمارستان تخصصی روانپزشکی روزبه تهران و دانشگاه خوارزمی نیز به دستگاه "الکتروانسفالوگرام 64 کاناله " ( ثبت فعالیت های الکتریکی مغز) و آزمایشگاه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به دستگاه های "رهگیر چشمی" و "تحریک الکتریکی فراجمجمه ای "مجهز شدند و با هدف ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی یکدستگاه "الکتروانسفالوگرام" 64 کاناله ( ثبت فعالیت های الکتریکی مغز ) برای تجهیز آزمایشگاه شناختی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در اختیار این نهاد علمی – آموزشی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، کمک به ارتقای امنیت ملی کشورمان با استفاده از علوم و فناوری‌های شناختی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، یکی از اولویت‌های جدی ستاد محسوب می شود و به واسطه حمایت های این ستاد بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح های تحقیقاتی و علمی در داخل کشور ساخته و تامین می شود و تلاش های وسیع با هدف کاهش وابستگی ها و صرفه جویی های ارزی در این زمینه همچنان ادامه دارد. به اعتقاد مدیران ارشد ستاد علوم شناختی توان مندی در تامین زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز ارائه‌کنندگان خدمات شناختی یکی از الزامات موفقیت برنامه‌های توسعه و تعالی ارائه خدمات شناختی در کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001409

وب گردی

وب گردی