حمایت از تولید حلقه مفقوده در صنعت خودروسازی/ نباید عطایش را به لقایش بخشید

کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت‌های دانش بنیان در کشور خیلی خوب پا گرفته بودند ولی متاسفانه به‌خاطر عدم حمایت از این شرکت‌ها مسیر توسعه آنها متوقف شده است و این شرکت‌ها به دلیل گرفتاری‌ها و موانع و چالش‌ها به کارهای روزمره متمرکز شدند تا جایی‌که این شرکت‌ها عطایش را به لقایش بخشیدند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، امروزه بحث اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان و نیز مقوله رونق تولید به یکی از مباحث کلیدی در کشور مبدل شده است به طوری رهبر انقلاب سال جدید را به عنوان سال رونق تولید ملی عنوان کردند و این امر مهم زمانی رخ می‌دهد که مسئولان کشوری با اتحاد و یکپارچکی و اتخاذ تدابیر هوشمندانه بتواند مسیر صنعت کشور را به سمت رونق تولید هدایت کنند در غیر اینصورت نبود برنامه مدون از سوی مسئولان نه تنها سبب رکود صنعت کشور بلکه زمینه را برای فعالان این عرصه تنگ خواهد کرد.

علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در رابطه با تحقق شعار سال در صنعت خودروسازی اظهار کرد: اصولا حرکت کردن به سمت تولید و رونق گرفتن تولید نیاز به عزم و اراده ملی دارد. با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص شکلگیری رونق تولید بایستی تمام ارکان‌های نظام در جهت گیری این مسیر گام بردارند.

وی تصریح کرد: مجلس باید قوانین متناسب با این موضوع را تصویب و دولت را ملزم به اجرای این قوانین کند. در کنار این موارد قوه مقننه و نهادها، باید نظارت دقیق و منظمی در این خصوص داشته باشند تا بتوان به آینده صنعت خودرو امیدوار شد.

شکوهی ادامه داد: متاسفانه در تمام سال‌ها فرمان‌هایی از سوی رهبر انقلاب صادر می‌شود اما در این خصوص هیچ نهاد و ارگانی از فرمان‌ها تبعیت نمی‌کنند و هر کس ساز خودش را می‌زند. بنابراین برای شکل گیری رونق تولید باید تمام مولفه‌های موثر برای تولید در صنعت خودروسازی فراهم شود.

این کارشناس افزود: باید تولیدکنندگان قطعات داخلی از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار گیرند و بانک مرکزی تسهیلات مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. متاسفانه در کشور اتحاد و یکپارچگی دیده نمی شود تا به امروز در کشور سابقه حمایت از تولید نداشتیم.

مرضیه کنگرانی

وی با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان در کشور خیلی خوب پا گرفته بودند ولی متاسفانه بخاطر عدم حمایت از این شرکت‌ها مسیر توسعه آنها متوقف شده است و این شرکت‌ها به دلیل گرفتاری‌ها و موانع و چالش‌ها به کارهای روزمره متمرکز شدند تا جایی‌که این شرکت‌ها عطایش را به لقایش بخشیدند.

شکوهی تاکید کرد: همه این موارد وابسته به نهادهای زیرمجموعه هستند؛ متاسفانه بجای این که مسیر تولید را هموار کنند بیشتر با اعمال تحریم داخلی برای تولیدکنندگان سد و مانعی بزرگی را برسر راه این شرکت‌ها ایجاد ‌می‌کنند.

وی افزود: باید نقشه راه در فازهای مختلف انجام شود و در نخستین اقدام لازم است نسبت به شناسایی فعالان این حوزه، قابلیت ها و پتانسیل ها اقدام کرده و ارزیابی های لازم را انجام داد و از سوی دیگر دولت و بخش خصوصی برای راه اندازی انجمن خودکفایی صنعت خودروسازی دست به دست هم دهند تا متخصصان کشور این انجمن با تدوین نقشه راه پیش روند.

شکوهی تاکید کرد: خودروسازان نباید به تنهایی سراغ خودکفایی بروند چرا که خودکفایی هزینه هایی دارد که میزان تیراژ فقط پاسخگوی آن ها خواهد بود. ما ناگزیر به طراحی و تولید موتور ، گیربکس و قطعات مشترک هستیم این اشتراک سازی باید با هم دیده شود تا ساخت داخل معنا پیدا کند.

گفتنی است درعصرحاضر، اصطلاح اقتصاد دانش‌بنیان، که توسط همکاری و توسعه اقتصادی مورد تأکید خاص در استراتژی توسعه‌ی ملل قرار گرفته است، گویای تاکید بر نقش دانش و فناوری در جریان توسعه‌ اقتصادی است. از این رو، می‌توان گفت در اقتصاد دانش‌بنیان، به دانش از نظر کیفی و کمّی بااهمیت‌تر از گذشته نگریسته می‌شود. طبق تعریف این سازمان، اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که مستقیماً بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازه‌ بازار در توسعه‌ اقتصادی ملل نقش اساسی ندارد، بلکه این نقش را دانش و فناوری ایفا می‌کند.

با توجه به فشارهای محیطی حاصل از تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران, توسل به توانایی شرکت‌های دانش بنیان راهکار بسیار مناسبی برای توسعه این صنعت و عبور از شرایط بحرانی است. امید است خودروسازان با توجه بیشتر به این شرکت بستر مقاوم‌سازی این صنعت را فراهم نمایند.

مرضیه کنگرانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1001422

وب گردی

وب گردی