ضرورت استفاده از ظرفیت علمی کشور برای پیشگیری و مدیریت بلایای طبیعی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئولیت این شورا، استفاده از ظرفیت علمی کشور و تقویت فرهنگ همکاری برای پیشگیری از بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی و مواجه نظام‌مند با اینگونه امور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی در دیدار نوروزی با همکاران شورا گفت: امیدواریم در این سال شاهد تحقق «رونق تولید» و آرامش بیشتر ملت و کشورمان باشیم.

وی افزود: در ابتدای سال ما با جاری شدن سیل در بخش‌های مهمی از کشور مواجه شدیم که امر هولناک و نگران کننده بود و موجب تخریب گسترده زندگی مردم شد. اگر چه این حادثه یک بلای طبیعی محسوب می‌شود ولی عدم آمادگی زیرساخت‌ها و فقدان آبخیزداری مناسب و تمهیدات لازم برای مهار سیل هم نشان از کم کاری و ضعف در مدیریت در امور زیر ساختی است که دستگاه سیاستگذار و اجرایی کشور در قبال آن مسئول است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دولت، قوای نظامی و انتظامی و مردم به یاری سیل زدگان شتافتند که تا استقرار آرامش مردم باید این امر ادامه پیدا کند. مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز استفاده از ظرفیت علمی کشور و تقویت فرهنگ همکاری برای پیشگیری از بحران‌های ناشی از بلای طبیعت و مواجه نظام مند با اینگونه امور است.

وی ادامه داد: البته پر شدن ذخایر آبی کشور و منابع زیرزمینی آب و احیا سدها و دریاچه و تالاب‌ها و هزاران برکت دیگر پیامدهای خیر باران گسترده و بی سابقه در پهن ایران عزیز خواهد بود.

باید نحوه مقابله و مدیریت آثار و تبعات بلایای طبیعی ساماندهی شود

عاملی تاکید کرد: باید نحوه مقابله و مدیریت آثار و تبعات اینگونه بلایای طبیعی ساماندهی و نظام‌مند شود و همچنین مقابله دانش‌بنیان و فرهنگ محور با بلایای طبیعی نیز جدی گرفته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از نگاه رهبر معظم انقلاب وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهبری و سیاستگذاری کلان در حوزه مهم و حساس فرهنگ و علم و ایجاد مسیرهای جدید و اثرگذار برای پیشرفت و تعالی کشور است.

وی افزود: نهاد سیاستگذاری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید گوش شنوا نسبت به جامعه داشته باشد و از قدرت تشخیص و درک مسئله برخوردار باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم تعامل و ارتباط با بدنه جامعه ادامه داد: نهادهای سیاستگذار مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید فقط حرف بزنند بلکه به شنیدن صدای جامعه هم نیاز دارند.

وی گفت: جامعه گاهی با رفتار خود با ما سخن می‌گوید و دستگاه سیاستگذار باید به خوبی این صدا را بشنود.

عاملی با اشاره به خط مشی‌های ۹ گانه سال ۱۳۹۸ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص شعار سال یعنی «رونق تولید» گفت: پیشرفت باید هم دانش بنیان و هم فرهنگی باشد و پیشرفت تک بعدی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه موجب مشکلات زیادی نیز خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ضرورت به مشارکت در آوردن همگان و استفاده از مشورت نخبگان در امر سیاستگذاری گفت: رهبر معظم انقلاب بر توسعه حوزه مشورت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهره‌گیری از تنوع نظرات نخبگان و اندیشمندان تاکید دارند. بهره‌گیری از آرا گسترده متخصصین، موجب می‌شود تا بتوانیم تحولات جامعه را بهتر و عمیق‌تر درک و راه حل های مناسب را پیدا کنیم.

بدنه کارشناسی شورا بیشتر با دانشگاه و صنعت تماس داشته باشد

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: به همین منظور باید سازوکاری ایجاد کنیم که بدنه کارشناسی شورا بیشتر با دانشگاه، صنعت و جامعه تماس داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الزامات تحقق «رونق تولید» ادامه داد: رونق تولید اگر با رونق فرهنگی و اجتماعی همراه و هماهنگ نباشد، موفق نخواهد بود.

اصلاح نظام بروکراسی اصل مهم در تسریع رونق تولید

عاملی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار اداری کشور گفت: رونق تولید بدون این اصلاح ممکن نیست و گاهی مشکلات و معضلات موجود در ساختار اداری کشور موجب بدبینی مردم نسبت به اصل نظام و انقلاب اسلامی می‌شود. لذا اصلاح نظام بروکراسی با هدف کاهش مراحل اداری انجام کارها؛ یک اصل مهم در تسریع رونق تولید و رسیدن به رشد چشم گیر و کاهش فساد است.

کد خبر: 1001457

وب گردی

وب گردی