اکسیژنی سبک تر از اکسیژن

محققان شکل جدیدی از اکسیژن را کشف و طبقه بندی کرده اند که به آن « اکسیژن پَر وزن » یا « اکسیژن پُرانرژی » گفته می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این سبک ترین نسخه از عنصر شیمیایی اکسیژن است که تاکنون شناخته شده و در هشت پروتون خود تنها سه نوترون دارد.
اکسیژن یکی از عناصر فراوان در منظومه شمسی است، اما اکسیژن-11 تنها در یک آزمایشگاه تولید می شود.
این نوع از اکسیژن بلافاصله پس از ایجاد، با انتشار دو پروتون، فرو می ریزد و تنها از طریق تشخیص محصولات فروپاشی شده اش می توان آن را مشاهده کرد.

واپاشی دو پروتونی که اخیرا کشف شده، قسمتی از کانال فروپاشی هسته ای به شمار می رود.

مساله ای که در این بین برای جامعه فیزیک هسته ای جالب است این که اکسیژن 11، آینه هسته ای لیتیوم 11 است که یک ایزوتوپ سنگین به شمار می رود. یک ایزوتوپ سنگین لیتیوم که بسیار در مورد آن مطالعه شده است.

در فیزیک هسته ای، زمانی به یک عنصر آیینه عنصر دیگر گفته می شود که هر کدام تعداد مشخص و خاصی از نوترون ها و پروتون ها را داشته باشند اما مقدار معکوس باشد، مانند نسبت 3: 8 نوترون به پروتون ها در اکسیژن 11 و نسبت به 8: 3 نوترون به پروتون ها در لیتیوم-11.

هنگامی که صحبت از هسته های آینه ای است انتظار داریم که با نوعی تقارن مواجه باشیم. خواص هسته و آینه آن باید مشابه باشد: حالت کوانتومی باید تقریبا نزدیک به انرژی در مقایسه با حالت زمینه هسته باشد و توابع موج این حالت ها نیز باید مشابه باشند.

با این وجود این تقارن می تواند از نوع کشش یا شکستن باشد. دانشمندان می توانند ساختار واقعی هسته های آینه را نسبت به ساختار مورد انتظار خود مقایسه کنند تا بیشتر در مورد این تقارن مهم هسته اتمی، چیزهایی که ماده مرئی جهان را تشکیل می دهند، فرا بگیرند.

در این مورد، محققان با مقایسه ی لیتیوم-11 بسیار هیجان زده می شوند، که آنها می دانند دو نوترون بسیار ناهموار را در یک هسته "هاله" یا "اکسیژن -11" که دارای دو پروتون غیر متصل است، بسیار جذاب می کند.

محققان در آزمایشگاه ملی سیکلوترون ابررسانایی در دانشگاه ایالتی میشیگان این کشف را به بوته ازمایش گذاشتند اما اساتید و دانشمندانی از دانشگاه های کنکتیکات و میشیگان غربی نیز در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشتند.

انتهای پیام /