فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی، یکی از عوامل پیشرفت و رونق تولید کشور است

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: یکی از مهم‌ترین موارد در موضوع رونق تولید، فرهنگ سازی و گفتمان سازی در جامعه علمی، دانشگاهی و عموم مردم کشور است تا به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده و از آن در راستای پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور استفاده شود.

عزیز حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص نقش دانشگاه ها در رونق تولیدی و صنعتی کشور اظهار کرد: می توان گفت که دانشگاه ها در چهارچوب ویژگی ها و اهمیت بالایی که در کشور دارند از چند منظر مختلف بر موضوع رونق تولیدات و کالاهای داخلی تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: یکی از این موارد، افزایش مهارت های تخصصی دانشجویان و نخبگان است تا از این طریق بتوانند با بازارکار آشنایی بیشتری پیدا کرده و همچنین با شناسایی بهتر نیازها و چالش های این حوزه، ظرفیت ها، تخصص ها و مهارت های خود را تقویت کنند و باعث ایجاد خلاقیت ها و نوآوری های جدید و قابل قبولی در صنایع مختلف کشور شوند.

حبیبی تصریح کرد: در حال حاضر، این موضوع تحت عنوان آموزش های «کهاد» و دیگر آموزش های تخصصی و مهارتی، در دستور کار دانشگاه های برتر کشور قرار گرفته و دانشگاه خوارزمی نیز این دوره های آموزشی را با پیگیری و جدیت دنبال می کند.

وی افزود: بخش دیگری از آن، مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که اگر بتوانند با شناخت بهتر از نیازهای جامعه، تحقیقات منسجم تری را ساماندهی کنند، نتایج بسیار خوبی کسب خواهد شد که قطعا این کار به فرهنگ سازی و بستر سازی جدی نیاز دارد.

حبیبی در ادامه گفت: البته نکته قابل توجه در این خصوص، تعامل مناسب دانشگاه و دستگاه های خارج از دانشگاه با یکدیگر و همچنین اعتماد این دستگاه ها به جامعه علمی و دانشگاهی است که در حال حاضر با ضعف ها و چالش هایی روبه‌روست.

رئیس دانشگاه خوارزمی بیان کرد: همچنین لازم است در رشته هایی که منجر به تولید محصول می شود خود به خود و به تدریج یک بومی سازی مستقل ایجاد کنیم که می تواند در راستای پیشرفت صنعت کشور موثر واقع شود و پس از آن دیگر هر چیزی که در این زمینه تولید شود بر محوریت دانش و کالای بومی قرار می گیرد و وابستگی خاصی به نهادهای علمی، پژوهشی و صنعتی خارج از کشور نخواهد داشت.

حبیبی افزود: البته همه موارد مذکور، نیاز به فرهنگ سازی و گفتمان‌سازی جدی میان جامعه علمی و دانشگاهی، قشر تحصیل کرده کشور و عموم مردم جامعه دارد تا به مطالبه‌ای عمومی در چهارچوب قوانین و مقررات در دانشگاه و کل جامعه تبدیل شده و پس از گذشت یک دوره زمانی کوتاه، اثرات مثبت خود را نشان دهد و در نهایت موجب پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور گردد.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتا افزایش ارتباط با صنایع مختلف و استارت‌آپ های نوآورانه دانشجویان، نخبگان و محققان، تنها یک بخش از مجموعه آیتم های مورد نیاز در زمینه رونق تولیدات و کالاهای داخلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

رئیس دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: دانشگاه خوارزمی نیز در این راستا برنامه دارد تا ارتباطات خود را با کارخانه ها و مراکز صنعتی و تولیدی اطراف کرج و استان البرز تقویت کرده؛ اما تا این برنامه ها و تعاملات، منتج به خروجی مطلوبی در این زمینه شود، قطعا نیازمند گذر زمان هستیم و امیدواریم که همه نهادهای مربوط در این امر، یاری‌گر و همراه دانشگاه‌ها باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001512

وب گردی

وب گردی